שאל את הרב

תורה אחת וחכמים הרבה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/01/02 16:29 יח בשבט התשסב

שאלה

יש אמת אחת?

מה התפקיד של התורה?

אם היא באה בעצם להראות לנו איך לחיות איך זה הגיוני שיש כ"כ הרבה אנשים שהבינו את התורה בדרכים כ"כ שונות שבעצם סותרות אחת את השניה?

לדוג' יש רב אחד שהוא השר לעניני יהודים של ערפאת אבל יש גם הרבה אחרים שאומרים שהוא איש נורא ושאנחנו צריכים לעשות הכל בשביל לשמור על כח חלק אדמה בא"י.

אלו 2 תפיסות שונות לגמרי.וסותרות.התורה באה להראות לנו איך לחיות או שהיא באה לכוון אותנו בדרך שלנו?

הלוואי שהצלחת להבין קצת מה שהתכוונתי.נראה לי שלא ניסחתי כ"כ טוב את השאלה בסוף...תודה.(מראש...)

תשובה

בס"ד

בודאי שיש אמת אחת אבל מאז שנחרב בית המקדש ואין לנו בית דין אחד שפוסק מהו ההלכה המחייבת - אנחנו בבעיה.

אני רוצה להעתיק לך משהו מהרמב"ם בספר יד החזקה על מה שהיה בזמן בית המקדש ומה שיהיה בעזרת ה' בקרוב:

(א) בית דין הגדול שבירושלים הם עיקר תורה שבעל פה והם עמודי ההוראה ומהם חק ומשפט יוצא לכל ישראל ועליהן הבטיחה תורה שנאמר על פי התורה אשר יורוך זו מצות עשה וכל המאמין במשה רבינו ובתורתו חייב לסמוך מעשה הדת עליהן ולישען עליהן:
(ד) כשהיה בית דין הגדול קיים לא היתה מחלוקת בישראל אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל שואל לבית דין שבעירו אם ידעו אמרו לו אם לאו הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחיו עולין לירושלים ושואלין לבית דין שבהר הבית אם ידעו אמרו לו אם לאו הכל באין לבית דין שעל פתח העזרה אם ידעו אמרו להן ואם לאו הכל באין ללשכת הגזית לבית דין הגדול ושואלין אם היה הדבר שנולד בו הספק לכל ידוע אצל בית דין הגדול בין מפי הקבלה בין מפי המדה שדנו בה אומרים מיד אם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול דנין בו בשעתן ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן או יעמדו למנין וילכו אחר הרוב ויאמרו לכל השואלים כך הלכה והולכין להן
משבטל בית דין הגדול רבתה מחלוקת בישראל זה מטמא ונותן טעם לדבריו וזה מטהר ונותן טעם לדבריו זה אוסר וזה מתיר:

---
לצערינו אין היום בית דין שכזה, אבל אנחנו היום הרבה יותר קרובים לזה מלפני חמישים שנה שכל העם היה מפוזר ומפורד בין העמים. היום לפחות אנחנו ביחד אע"פ שעדין לא כולם כאן, וגם כאן עדין לא "ביחד".

אם את מסתכלת במבט קצת יותר מורחב - את רואה את השינוי ואת התהליך מתרחש מול עינינו. הוא לא קורה בשנה אחת - אבל הוא קורה.

בתקופת רבי יוסף קארו והאר"י ז"ל בצפת ניסו להקים בית דין שכזה שיכריע בכל המחלוקות של עם ישראל - הם הצליחו ובתקופה מסוימת הית אחדות גדולה ומזה יצא ספר המאחד את פוסקי ההלכה במידה גדולה - השולחן ערוך. מכח זה יצאו גם כל ההארות המדהימות של האר"י ז"ל.

מאז שזה נפסק ועד היום מנסים להחזיר את המצב לקדמותו וגם שאלתך היא זעקה על כך.
אני רואה את שאלתך כתפילה על הבילבול שיש היום בענין זה. ועל זה נאמר "השיבה שופטינו כבראשונה".

ראי
מי שמכיר את משה הירש יודע שהוא לא כל כך בריא בנפשו ועל כן איני רוצה להתיחס אליו. כל גדולי ישראל בלי יוצא מהכלל חושבים שאין מה לדבר עימו.

אף על פי כן יש עדין מחלוקת בין גדולי ישראל שכולם מסכימים שהם גדולים באמת ועל זה כל מה שכתבתי.

על אף המחלוקות עם ישראל מתקדם ויודע את הדרך והולך בה ומצליח. והדרך היא בדיוק הדרך שכתובה בתורה וכתבוה בנביאים הרבה מאוד פעמים והיא מתגשמת מול עיננו בתקופתינו ולפעמים אפילו על ידינו.

מאחל לך שהגאולה תבוא גם על ידך.

כתבות נוספות