שאל את הרב

איך אפשר לדעת שאלוקים משגיח ומעורב בחיינו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/06/22 16:34 טו בסיון התשפב

שאלה

שלום רב,

איך אפשר לדעת שאלוקים משגיח ומעורב בחיים שלנו?

לאחרונה אני מתמודדת עם קושי באמונה וחוקרת בנושא.

אחרי כמה שבועות הגעתי למסקנה שמישהו חייב היה לברוא את העולם כי הוא באמת כל כך חכם עד לפרטים הקטנים וזה לא הגיוני שנעשה מעצמו.

אבל איך אפשר לדעת שהוא מעורב בחיים שלנו? שהוא מגלגל את המקרים בדרך הטובה ביותר?

בבקשה תעזרו לי, אני באמת רוצה להאמין בלב שלם אבל אני לא יכולה להמשיך לחיות את חיי כדתייה שומרת מצוות אם אני לא בטוחה שאני נוהגת נכון..

כבר כמה שבועות מאוד מאוד קשה לי ואני בוכה הרבה פעמים.. כי אני מרגישה מאוד בודדה, ואין לי עם מי לשתף את הקושי שלי, אני לא מעיזה לספר להורים.

תודה רבה

תשובה

שלום שואלת יקרה!

קודם כל תודה רבה שפנית אלינו!

שאלת השאלות:

מדהים שאת שואלת ומבררת, מעולה! שימי לב, אנחנו עם ששואל. לילה אחד בשנה- הלילה בו הפכנו לעם- מוקדש לשאלת שאלות, לבירורים מעמיקים.

זהו ליל הסדר.

אנחנו לומדים מכאן ששאלה היא דבר טוב, דבר מבורך! כל עוד שואלים ממקום נכון, של רצון לדעת ולא של התרסה ומרידה חלילה.

העולם מעיד על בוראו

המדרש מספר לנו: ".. אמר להם (ר' עקיבא): בניי, כשם שהבית מודיע על הבנאי, והבגד מודיע על האורג, והדלת על הנגר, כך העולם מודיע על הקב"ה שהוא בראו".

המדרש מחזק את התובנה שלך, כמו שכתבת: "..הגעתי למסקנה שמישהו חייב היה לברוא את העולם כי הוא באמת כל כך חכם עד לפרטים הקטנים וזה לא הגיוני שנעשה מעצמו".. ואת צודקת לגמרי. המדרש מסביר לנו שאכן העולם- הטבע, הצמחים, השמש והירח ובקיצור הכל-הכל-הכל מעידים על בורא העולם.

שאלת איך לדעת שה' מעורב בחיים שלנו, איך להאמין שהוא מגלגל את המקרים בדרך הטובה ביותר. אנחנו מאמינים שיש השגחה פרטית, שתפילות משפיעות, שה' שומע, רוצה בתפילותינו ובקשר אתנו. כמובן שזה דורש עבודה אישית שלנו- לנסות לדעת ולהרגיש שה' איתנו. למשל, זה אומר במהלך היום לראות איך הוא עוזר לנו, איך הוא מיטיב לנו. שמעתי על אנשים שכותבים לעצמם בפנקס חמש דברים במהלך היום בנושא הזה, וככה מתחזקים.

ותכלס: השגחה פרטית

הדברים הבאים שאכתוב כאן מתוך החוברת "באמונתו יחיה", ממליצה מאוד לנסות להשיג אותה:

הרמב"ם ייסד לנו י"ג (13) עיקרים ייסודיים ביותר של האמונה בה', והם התקבלו בכל עם ישראל. עיקרים אלו מסבירים לנו האמונה בה', מה היא כוללת ודורשת. על כך חובר הפיוט- אולי את מכירה- "יגדל אלוקים חי".

י"ג העיקרים שכתב הרמב"ם מחולקים לשלושה חלקים:

1. חמשת הראשונים עוסקים באמונה במציאות ה' יתברך ובאחדותו השלמה;

2. ארבעה עיקרים העוסקים באמיתותה של התורה הקדושה ובמקורה האלוקי.

3. ארבעה עיקרים שמתמצתים את הנקודות המרכזיות של הקשר שלנו עם המציאות האלוקית- השגחת ה' התמידית עלינו, השכר והעונש על מעשינו ואמיתות הגאולה ותחיית המתים.

העיקר העשירי שכותב הרמב"ם הוא עניין השגחה פרטית: "אני מאמין באמונה שלמה, שהבורא יתברך שמו יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם, שנאמר: "היוצר יחד ליבם המבין אל כל מעשיהם"..

כלומר, אין מקריות, הכל נעשה בהשגחת ה', וזהו אחד מייסודי האמונה. בקצרה, זה נקרא השגחה פרטית.

הרב אבינר מסביר את הפיוט אדון עולם בהקשר זה:

"אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא".. ה' שולט על כל הזמנים ומעל העולם, לפני העולם ובתוך העולם; וביחד הוא גם "והוא אלי וחי גואלי וצור חבלי בעת צרה.. ה' לי ולא אירע", ה' דואג לכל פרט! כמו אבא נאמן. העולם אינו מופקר, ה' דואג לכל דבר ודבר.

גם הרמח"ל עוסק בכך (כמו רבים וחשובים) בספרו "דרך ה'" (חלק ב, פרק א'): ".. ואמנם בהיות שנשתנה המין האנושי מכל שאר המינים, שנתנה לו הבחירה והיכולת במה שהוא לו קנית השלמות או חיסרון... גם ההשגחה עליו מוכרח שתשתנה מההשגחה על שאר המינים; כי הנה יצטרך להשגיח ולהשקיף על פרטי מעשיו, להמציא לו כדרכיו וכפרי מעלליו"..

ובהסבר אלינו: השגחת ה' על האדם שונה מהשגחתו של שאר הנבראים. ה' משגיח על בני האדם בהשגחה פרטית על כל מעשיהם, להבדיל משאר הנבראים (החיות והצמחים) שההשגחה עליהם היא רק כללית לקיומן! כלומר אם פתחנו בחשש שלך, שאת יודעת שה' ברא את העולם אבל איך הוא דואג גם לנו, הרמח"ל מסביר לנו שבדיוק ההפך, עלינו הוא משגיח עוד יותר (מהטבע)!

גם אמונה היא כמו שריר

כתבנו כאן בקצרה, כי בהחלט כל נושא האמונה דורש לימוד מעמיק (ובאמת תודה על שאלתך, שעוררה אותי לחשוב על הנושא!). לכן אני מחזקת אותך שחשוב מאוד ונצרך ללמוד אמונה, לבדוק, לברר, לשאול ולנסות להבין. ועל ידי כך להתחזק ולהתקדם מעלה מעלה. אם תרצי, מצרפת בסוף המלצות לספרים העוסקים בנושאי אמונה והשגחה.

כמו כן, תוכלי גם למצוא כאן באתר תשובות שעוסקות באמונה ובשגחה- חפשי דרך 'חיפוש'.

ועוד קצת על דיבור והקשבה

שואלת יקרה, כתבת: "כבר כמה שבועות מאוד מאוד קשה לי ואני בוכה הרבה פעמים.. כי אני מרגישה מאוד בודדה, ואין לי עם מי לשתף את הקושי שלי, אני לא מעיזה לספר להורים".

קודם כל, אם לא את ההורים אז תמצאי את מי לשתף: אחים, משפחה קרובה, מורה מוערכת, מדריכה בסניף.. השיתוף יכול להקל את המשא מהלב, שאולי נהיה כבד מדי. ועם זאת, אני בטוחה שאין מה לחשוש מההורים, הם רוצים בטובתך וכמו שכתבנו שאלות זה דבר מבורך! אני אפילו חושבת שהם ישמחו לשמוע ממך, שאת משתפת אותם. ומי יודע אולי אפילו יהיו להם תשובות בשבילך.. חשוב כמובן שזה יהיה בשיח טוב ובנועם.

כי הבדידות- לא טובה לנו, מטבע האדם להיות בחברת אנשים ולנסות לשמוח. ממליצה להיות בחברת חברות, ליצור קשר, ולהצטרף לכל מיני התנדבויות ו/עמותות ובכך לתת ולשמח את עצמך (כמובן לוודא שבטיחותי שם כמו שצריך וכדומה).

ה' וודאי שמח בחיפוש הרוחני שלך, באמונה בו! אבל הוא עוד יותר רוצה שתהיי בשמחה, שתחפשי אותו בשמחה ולא בכאב ודמע, חלילה.

מוזמנת תמיד לדבר גם איתנו במוקד חברים מקשיבים, בטלפון כוכבית 8298, ובווטסאפ: 052-468-3927!

אמונה בתהליך

וטיפ אחרון: כמו כל עבודת המידות, גם לגביי אמונה- זה דבר שדורש תהליך וסבלנות. לא ביום אחד נצליח להגיע לדרגה שאנחנו רוצים, אבל לאט-לאט, בשמחה ובסבלנות- נצליח להתקדם בעזרת ה'.

ברכת ה' עליך ואשרייך שככה את מגיעה לתובנות בגילך הצעיר!!

שרון

הצעות לספרים:

"בגן האמונה"- הרב שלום ארוש

"אמונה ברורה- להסיר ספקות באמונה"- הרב ראובן פיירמן

"לנבוכי התקופה" - הרב משה אביגדור עמיאל זצ"ל

"דע מה שתשיב לעצמך" - הרב זאב קרוב

"מי מפחד משאלות"- הרב אברהם הורביץ זצ"ל.

"אחת שאלתי" – הרב ראובן ששון, זה שו"ת של בני נוער על אמונה והשקפה.

"בניין האמונה"- הרב בלייכר

"לקראתי מצאתיך - פרקי אמונה" הרב חיים סבתו

"אהבת עולם אהבתיך"- הרב חננאל אלרן

"משיב הרוח" שו"ת בנושאים שונים של הרב שלמה אבינר

ישנם גם ספרים יותר עמוקים, כלומר של גדולי עולם:

"חובות הלבבות"

"כוזרי"

כתבות נוספות