שאל את הרב

שעון יד דיגיטאלי בשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/10/02 22:52 טז בחשון התשסג

שאלה

לכבוד הרב השלום והברכה,

רציתי לשאול את הרב לגבי השימוש בשעון יד דיגיטלי בשבת.

לפי הידוע לי איסור סגירת מעגל חשמלי בשבת לדברי ה"חזון איש" הוא דאורייתא (בונה וסותר), אולם לדעת הרב אויירבך זצ"ל ולדעת רוב הפוסקים איסור זה הוא דרבנן, משום הניצוץ שנוצר ברגע סגירת המעגל (שהרי אין זה מבעיר דאורייתא מכיוון שזהו רק ניצוץ).

וכאן מתחילה השאלה לגבי שעון היד הדיגיטלי, שהרי בעת הלחיצה על כפתוריו לא נוצר ניצוץ מפני שהמתח של הבטרייה הינו נמוך מאוד (וגם אם נאמר שנוצר ניצוץ אך הוא אינו נראה לעין, עדיין אין לאסור בשל כך שהרי לא ניתנה התורה למלאכים ואם אין אנו רואים את הניצוץ בעינינו, אין לאסור משום כך), ואם כן, אין סיבה לאסור לחיצה על כפתורי השעונים הדיגיטליים בשבת.

בדקתי בספר "ילקוט יוסף" מה דעתו בעניין, ושם כתוב ש"ראוי להחמיר" ובהערות למטה הוא מסביר בדיוק כמו שהבאנו לעיל שהרי אין ניצוץ ואין סיבה לאסור ולכן הוא כותב שראוי להחמיר כדי שלא יבואו להקל ראש בנושאים מעין אלו.

ידועה גם דעת הרה"ג משה לוי זצ"ל שאסר הליכה כלל עם שעון יד דיגיטלי בשבת משום בסיס לדבר האסור (שהרי השעון הוא בסיס לבטרייה), אולם כפי שראיתי, רוב הפוסקים לא החמירו כמותו בעניין זה ופסקו שמותר ללכת עם שעון כזה בשבת.

לכן, שאלתי לרב היא:

לדעת הראשל"צ הרה"ג מרדכי אליהו שליט"א, האם מותר ללכת עם שעון דיגיטלי בשבת , אם כן, האם יש איסור בלחיצה על כפתוריו, ואם אמנם יש איסור כזה, משום מה?

בתודה מראש ובברכת התורה,

חי ס"ט.

תשובה

בס"ד

לדברי הרב מותר ללכת עם שעון דיגיטאלי בשבת ובלבד שאין חשש שילחץ על כפתוריו בחוסר שימת לב.

אם יש חשש כשזה - יכסה או יסמן את כפתוריו (הזעירים) באיזה שהיא דרך שתמנע ממנו מכשול, כמו שעושים בכל מקום שבו יש חשש קרוב לטעות.
בודאי יש עליו לעשות כן אם פעם אחת טעה בענין זה.

לגבי עצם השאלה האם יש בזה איסור מהניצוץ או מהחשמל?

יש איסור משניהם כיון שאי אפשר לומר עליהם שהם זניחים מחמת קטנותם שהרי היום ערך כל "פולס חשמלי" לא נמדד בכמות אלא באיכות, והמחשב שתחת ידיך יוכיח.

אין אפשרות לומר כי החשמל הזה הוא זניח ולבנות עליו את כל העולם הוירטואלי.

בהצלחה

כתבות נוספות