שאל את הרב

הקושי של הנוער בדור הזה בשמירת נגיעה - איך עומדים באתגר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/11/21 23:38 ז בכסלו התשפב

שאלה

איך אפשר לשמור נגיעה בגיל של מתבגרים, גיל הנוער? זה כל כך קשה בגיל שלנו ועוד בדור שלנו..

תשובה

הי נועה יקרה!

תודה רבה שפנית אלינו! ננסה לענות ולתת הפניות להמשך לימוד עצמי.

תראי, את נוגעת בשאלה חשובה מאוד, כל כך חשובה שכבר חז"ל התעסקו בסוגיה הזאת רבות.

ואת צודקת- קל זה לא, אבל בהחלט אפשרי.

אז איך ומה לעשות?

הידיעה מחוללת את הרצון

הרב קוק כתב: "הידיעה הברורה מחוללת את הרצון, כשהיא עומדת על הבסיס הטוב".

כלומר, כשיש ידע והבנה- זה נותן לנו כוח ליישם את הרצון שלנו! ולשאלתך, קודם כל- מנסים להבין:

מה הכוונה שמירת נגיעה?

למה בכלל צריך?

בשביל מה כל כך הרבה הלכות בנושא?

וכשמבינים, יותר קל לעשות ולקיים את זה, גם אם זה קשה. למה? כי אנחנו רוצים להצליח. זה חשוב לנו, וכך נוכל לעמוד בקושי בעזרת ה'!

ואת יודעת מה, בואי לא נגיד שזה מאוד קשה, שיש פה קושי מאוד גדול, אלא ננסה להבין שיש לנו כאן אתגר. אולי השינוי החיובי בחשיבה, יעזור לנו יותר לעמוד בנושא הזה.

החשיבות שבגבולות

נקודה נוספת, מאוד מאוד חשוב להבין שחז"ל, חכמינו הקדמונים, היו כל כך גדולים בעבודת ה' שלהם. הם הכירו את נפש האדם טוב מאוד, והם אלו שידעו איך לחבר אותה עם תורת ה'.

כתוב במסכת אבות: "ועשו סייג לתורה" (פרק א', משנה א').

סייג הכוונה גבול, גדר. לדוגמא, עוד לפני שמישהו חס וחלילה ייפול מהגג, התורה מצווה אותנו לשים מעקה, כדי שחס וחלילה לא יהיה אסון. וכמו בעולם הגשמי שלנו, כך גם בעולם הרוחני שלנו: אנחנו חייבים לשים לעצמנו גבולות, אחרת מאוד נדרדר ואפילו נתקלקל, חס ושלום. וחז"ל ידעו, שבנים ובנות יכולים מאוד להימשך אחד לשני, וזה מבורך! אחרת לא נתחתן ולא נרצה להקים בית בישראל. אבל, וזה אבל גדול, זה צריך להיות בזמן הנכון עם האדם הנכון בעזרת ה'. כך למשל הם תיקנו לנו את ההלכה של ייחוד- גבר ואשה פנויים לא יכולים להיות בחדר לבד. וזה מתוך הבנה שהם עלולים להיכשל ולעבור למגע לא נכון ולחטוא. לכן- קיבלנו את המתנה הזו שקוראים לה שמירת נגיעה.

החשק וגדילת היצרים בגיל הנעורים

כתבת: "זה כל כך קשה בגיל שלנו".. תראי, אם למשל יש לך חפץ מאוד מאוד מאוד יקר. כמו יהלום... איפה תשמרי עליו? במקום הכי בטוח מבחינתך. למשל בכספת...

ובחזרה אלינו, בגלל שהמגע הוא כל כך יקר וחשוב, צריך לשמור עליו כדי שהוא לא ייהרס, לא יישחק. לכן משתדלים לא לגעת בבני המין השני, כדי שתמצאי את האחד שלך, בעזרת ה', זה יהיה מיוחד וטהור ורק שלכם.

ובדיוק בגלל שבגיל הנעורים יש לנו חשק גדול, אנחנו גדלים פיזית ונפשית והכל משפיע עלינו, חז"ל ידעו בדיוק כאן לעצור ולשים קו אדום שאיתו לא משחקים.

כי את יודעת מה קורה כשעוברים קו גבול? מתחילים להתרחק יותר ויותר, ולא שמים לב. כי התרגלנו.. אבל לא שמנו לב שאנחנו בעצם מזיקים לעצמנו. ניקח דוגמא אחרת- אם כל הזמן נאכל שוקולד, אבל באמת כל הזמן, משהו בטעם כבר לא יהיה חזק. אפילו אולי כבר ניגעל מזה קצת. שלא לדבר כמה זה לא בריא לגוף שלנו, כמויות של שוקולד. למה? כי אנחנו צריכים לעשות ולחיות במידה הנכונה, באיזון. שוקולד זה נחמד וטעים לאכול! אבל בגבול מסויים. וכך גם לגביי המגע!

וכמו שכתבת "ועוד בדור שלנו", התשובה בגוף השאלה- כן, דווקא בדור כמו שלנו חשוב כל כך לשמור נגיעה, כי אנחנו בדור שהוא חשוף לכל כך הרבה מתרבות המערבית המקדשת את הגוף לא בצורה הנכונה (תראי למשל איך תמיד בסרטים נראה אנשים יפים בלבד, לא שמנים, יש איזה מודל גוף לפיו כולם וכולן צריכים להיות כמוהו).

ולכן בגלל זה, חשוב מאוד לשמור על עצמנו. לסנן את האינטרנט, לא להתלבש כמו שבא לי אלא כמו שההלכה אומרת לנו, לאכול כשר ולא רק מה שמתחשק לי וכך הלאה. כי הגבולות, הם אלו שנותנים לנו את המהות שלנו, את התוכן!

ולנושא עצמו, לשמירת נגיעה תכלס, אני מצרפת לך קישורים לשאלות שענו כאן באתר ואת מוזמנת להמשיך לקרוא דרך 'חיפוש'. יש גם חוברת נהדרת בשם 'מגע הקסם' שכדאי לקרוא אותה (יכול להיות שאפשר למצוא אותה באינטרנט).

נועה יקרה,

אשרייך! שאת מבררת ורוצה להבין למה ואיך..

בעזרת ה' שרק תגדלי מכך ושתהיי חזקה לעמוד באתגרי החיים!

המון הצלחה

ברכת ה' עלייך!

שרון

קישורים ללימוד בנושא "שמירת נגיעה":

שמירת נגיעה

https://www.makshivim.org.il/answer?id=954989

ידידות בין בנים לבנות ושמירת נגיעה עם ידיד קרוב

https://www.makshivim.org.il/answer?id=950032

חברות ושמירת נגיעה בגיל 16: איך עושים את זה?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1105608

לא מצליחה להבין את הרציונל של שמירת נגיעה

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1106816

כתבות נוספות