שאל את הרב

שמירת העיניים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 09/08/21 23:28 א באלול התשפא

שאלה

שלום הרב, אחרי תקופה ארוכה די בנפילות, החלטתי לחזור בתשובה ולשמור על העיניים מכל משמר! בין אם בטלוויזיה ובאינטרנט ובין ברחוב.

בתהחלה זה היה פשוט לשנות גישה, פשוט לא להסתכל - טלוויזיה הפסקתי לראות, באינטרנט התחלתי לשים לב שפתאום בהרבה דברים שהייתי צופה דרוש שם שמירת העיניים.

(כמובן שיש לי סינון)

ברחוב, במיוחד בקיץ, לבנות ישראל טיפה חם, אז בתחנה ובאוטובוס אני לומד בספר, ובהליכה מוריד עיניים.

ובאמת בהתחלה זה היה קשה, אבל קשה בקטע של לשנות הרגל.

לעומת זאת אחרי חודש בעמידה על המשמר, אני מרגיש שזה עלה מדרגה, כאילו יצר הרע נזכר שאני שומר על העיניים! פתאום כל מה שהיה מקודם רק להוריד את העיניים, עכשיו כל הזמן זה נכנס למחשבה ולהחזיק חזק את העיניים שישארו בספר.

אני מרגיש כאילו אש אוחזת אותי כל פעם שאני נמצא בחוץ או עובר ליד.

פתאום נהיתה לי עין שלישית לזהות מי נמצא סביבי.

אני צוחק תוך כדי אני שכותב, כי אני רואה שיש בזה אמת אם הצד השני נלחם.

אבל חוץ מלנסות להתרכז רק בספר (כמובן שאני מכוון להתרכז בספר ולא מכוון להתעלם מהסביבה) שכל פעם מחדש המחשבה קופצת לה החוצה, אין לי שום חידוש להביא למלחמה הזו.

אשמח לעזרה, תודה!

נ.ב. אני משתדל ללמוד כל יום בנוסף למה שבדרך שהמחשבה והנפש יהיו בטהרה מבית

תשובה

שלום

אתה צודק בהחלט שיש פה עליית מדריגה מבחינת המאבק, אבל זה לא אומר בהכרח שתמיד זה יהיה ככה, כי יש כל מיני דרכים ליצר להילחם. מצד שני, יש כאלה שתפקידם וייעודם יותר בתחום המאבק, וזה מה שהקב"ה רוצה מהם.

מה שאני יכול לייעץ בפועל, זה כמה דברים:

א. להשתדל להימנע מכניסה למצבים שבהם יותר קשה (אני מניח שממילא זה מה שאתה עושה, רק מחזק את המגמה).

ב. להוסיף עוד בדבקות בלימוד, לא רק בעצם הלימוד עם ספר במצבים כאלה, אלא גם בלימוד בספרים שכמו שאומרים "מעיפים אותך למעלה", ושמרוממים את נפשך ורוחך. זאת כמובן מעבר ללימוד העיקרי שצריך שיהיה בגמרא, לפי היכולת והאפשרות.

ג. להתפלל לקב"ה ולשפוך את נפשך לפניו שייתן לך כח במלחמה הזאת, ועל כך שאתה נלחם למען כבודו וקידוש שמו.

ד. לשמוח מאוד, וממש לעשות מסיבה בכל הצלחה שיש לך, אפילו אם היא נראית לך משום מה קטנה. כי היא ממש לא קטנה. כל הצלחה בהתמודדות עם קושי של היצר, ובמיוחד בתחום הזה, היא במעלה גבוהה מאוד. מצד שני, כשחלילה יש נפילה כלשהי, קטנה או גדולה, לא לשקוע בזה. להצטער ולכאוב, לשוב בתשובה, ולקום בעוז ולהמשיך הלאה. עצבות וייאוש חלילה, הם דרכים נוספות של היצר הרע להפיל את האדם.

בע"ה שיהיה לך בהצלחה ותמיד תזכור שהקב"ה מאוד שמח בך, ברצון הטוב ובשאיפות הטהורות שלך.

כתבות נוספות