שאל את הרב

שמירת העיניים במקום העבודה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/10/03 02:24 יא בתשרי התשסד

שאלה

אני עובד בחברה גדולה. בחברה עובדות נשים רבות שאינן לבושות בצניעות, וזאת בלשון המעטה. אני משתדל לצאת מהמשרד רק לדברים הכרחיים, אלא שכל יציאה כזו גוררת בעיות ודילמות, שעיקרן הוא, שאם אסיט את עיניי לצדדים אני עלול שלא לומר שלום לעמיתים לעבודה שייפגעו, או שאתקל במשהו וכו'. שלא לדבר על כך שאם אני צריך להסביר משהו לכתבנית למשל, כמעט בלתי אפשרי ואולי מעליב שלא להסתכל לכיוונה. וכן על זה הדרך בעיות רבות בעניין הזה. הוראה-בקשה של ההנהלה שבקשה מהעובדות לבוא לעבודה בבגדים פחות חשופים לא הועילה במאום, ולא עושה רושם שתועיל.

אין לי ספק שאני נכשל מספר פעמים מדי יום בעניין שמירת העיניים, למרות השתדלותי שלא להכשל. אך אני מוטרד גם מכך שהדבר יוצר אצלי תחושת כעס ואולי לפעמים שנאה כלפי הנשים "המכשילות", וגם כלפי מקום העבודה שהנהלתו כנראה לא מעוניינת להתעמת עם העובדות על הרקע הזה. אני רוצה לחיות בשלום עם עצמי, עם ההלכה, ועם הסביבה. מה עושים?

תשובה

בס"ד

לפני שנתעסק בעצם השאלה – אולי כדאי להבהיר כמה כללי יסוד בעניין.
1. האדם לא נמשך לדבר שהוא יודע שלא שייך לו.
2. בעיקר הנפילה מתחילה על ידי העיניים – לא הסתכלת לא נפלת !
3. הקב"ה אינו בא בתרעומת עם בריותיו, כך שלא ינסו אותך בדבר שאינך מסוגל לעמוד בו.
4. אנו צריכים לדאוג לעצמנו – ולא לנסות לשנות את האחרים בודאי שאין צורך לכעוס עליהם (ומה עוד שלרוב כעס זה רק יוצר תיסכול פנימי ולא מועיל לאף אחד).

ולעצם שאלתך –

ברור שאם תתחזק באמונה, ובידיעת הלכות הנוגעות בנושא – רק תתחזק.
מומלץ לקרוא את הספרים העוסקים בנושא – "הצנע לכת", "קדושים תהיו", "טהרת הקודש", "טהרת המחשבה" ועוד.
ויש לתת לעצמך "עונשים חינוכיים" אם לא תעמוד במטלות (שקל על כל ראיה ועל כל מחשבה שאינם ראויים) ואחרי המעשים ימשכו הלבבות.

תעשה ותצליח.

כתבות נוספות