שאל את הרב

שם לבת יהלי יובל

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 11/10/20 01:36 כג בתשרי התשפא

שאלה

שלום רב כבוד הרב,

ברוך השם ילדתי בת ביח בתשרי בשעה 17:00 .

בבית יש לי בן עילאי יחזקאל דהן.

לגבי שם הבת אשמח לשמוע ממך איזה שם יותר טוב -

מתלבטת בין יהלי ליובל.

תשובה

לשואלת שלום

מזל טוב! יהי רצון שתזכו לגדלה בנחת ובשמחה לתורה למצוות לחופה בזמנה ולמעשים טובים. אמן.

השיקול המרכזי בבחירת שם הוא המשמעות. בלשון הקודש, כששואלים אדם "לשם מה אתה עושה כך"? הכוונה היא: לאיזו מטרה. מכאן שיש עניין גדול בבחירת *משמעות חיובית* לשם הילד.

לכן ראיתי לנכון להרחיב את היריעה במשמעות השמות שציינת:.

השם יובל מורה על הובלה, מנהיגות, וכן על זרימת מים שהתורה נמשלה להם. וכך נאמר בפרקי אבות: "כָּל שֶׁמַּעֲשָׂיו מְרֻבִּים מֵחָכְמָתוֹ, לְמַה הוּא דוֹמֶה? לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מֻעָטִים וְשָׁרָשָׁיו מְרֻבִּים, שֶׁאֲפִלּוּ כָל הָרוּחוֹת שֶׁבָּעוֹלָם בָּאוֹת וְנוֹשְׁבוֹת בּוֹ אֵין מְזִיזִין אוֹתוֹ מִמְּקוֹמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בה´ וְהָיָה ה´ מִבְטַחוֹ. וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם, וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן, וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג, וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי".

בהקשר השם יובל, שיקול נוסף שיש לשלב הוא המחשבה האם נתינת שם מסויים עלולה להראות משונה מבחינת שם זכרי לבת בסביבתכם החברתית.

השם יָהֵלִי (שימו לב לניקוד) הוא כינוי חיבה לשם יהל שפירושו - יפיץ אור. ואמנם זה בצורת עתיד לזכר, ולנקבה 'תהל'. שמות בעלי משמעות חיובית.

השם יָהְלִי הוא הלחם של המילים יה+לי. דהיינו ה' לי - בורא עולם איתי ומסייע לי. זוהי משמעות חיובית וטובה.

לסיכום - השמות בעלי משמעות חיובית. כאשר אני נוטה יותר לשם יָהְלִי שבו מוזכר כינוי שמו של אלוקים. הייתי ממליץ לחשוב עוד על שמות קרובים, אולי על השם יעל, שיהיו בה התכונות של יעל הצדקת בספר שופטים. גם השמות הילה, הלל, תהילה, טובים.

לסיום, מובא בשם האר"י הקדוש שכל שֵם שקוראים ההורים לילדם אינו במקרה, אלא בורא עולם שָֹם בפיהם את השם. ובמדרש כתוב שהקדוש ברוך הוא מכריז על כל שֵם למעלה, ואביו ואמו קוראים לו למטה. כלומר, בנתינת שם נזרק ניצוץ של רוח הקודש בהורים והוא אינו ניתן באקראי.

(מקורות: מסכת אבות פרק ג, יז | שער הגלגולים כג | מכילתא פרשת בא, טז)

ברכה והצלחה!

כתבות נוספות