שאל את הרב

שם לבן רותם מרום

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 26/04/17 12:10 ל בניסן התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי להתייעץ בעניין שמות, אני כרגע הרה בחודש השישי עם תאומים בנים (לא זהים) אחרי התלבטויות רבות אני ובעלי הגענו לידי החלטה לקרוא להם רותם ו- מרום כמו כן אציין שיש לי ילד בבית בן 3 וחצי בשם נאור והיה חשוב לי מאוד שתהיה לפחות אות אחת מקשרת בין כל השמות וכמו שניתן לשים לב גם האות ר´ וגם האות ו´ מקשרות בין שלושת השמות אשמח לדעת את דעתך לגבי שמות אלו

תודה מראש

ליזי

תשובה

לשואלת שלום

ראשית, אברכך בהריון תקין ובריא שלא יותש כוחך ולא כוח העוברים בשום דבר בעולם, המון סיעתא דשמיא בשלום בית, שהתינוקים יצאו לאויר העולם בשעה קלה, ושתהיה החלמה מהירה. אמן. ועוד יהי רצון שתזכו לגדלם בנחת ובשמחה לתורה לחופה בזמנהּ ולמעשים טובים. אמן.

פקידה בתאומים היא שפע גדול ועצום, הודו לה´ כי טוב.

בעניין בחירת השמות, חשוב לדעת ששמו של האדם הוא מרכיב חשוב ומרכזי בחייו. מעבר לכך שזו אחת המילים שהוא ישמע הכי הרבה בחיים, המילה ´שֵם´ בלשון הקודש פירושה: מטרה. כמו ששואלים אדם: "לשם מה אתה עושה כך וכך", זאת אומרת: לאיזו מטרה, לאיזו תכלית, כוונה. שמו של האדם משפיע על מהותו ותכונותיו. יוצא מכך שיש עניין גדול בבחירת [משמעות] חיובית לשם הילד.

[רותם] (או: רֹתם) הינו שיח מדברי שצבעו ירוק. אחד הדברים המיוחדים בשיח הזה, וכך קיבל את שמו, שלמרות שהוא גדל בדיונות ובמקומות בהם החול נודד, הוא מצליח [לרתום] את האדמה שסביבו כדי לא לעוף ולהתנתק מהארץ. השורש ר.ת.ם. הוא בעל משמעות חיובית נפלאה, לרתום פירושו לקשור, להירתם פירושו להיכנס כל כולו לעבודה מסויימת.

מאפיין נוסף של העץ רותם הוא בענפיו- ייצור גחלים ממנו נחשב טוב, משום שגחלי הרתמים ממשיכות לבעור ולהחזיק הרבה זמן את חומן גם לאחר שֶכָּבוּ מבחוץ.

אליהו הנביא, בברחו מפני איזבל אשת אחאב, ישב במדבר תחת רותם והתנבא.

הערה קטנה בקשר לשם ´רותם´: כדאי לבחון, האם [מבחינת הסביבה החברתית של הילד], זהו דבר מקובל לקרוא לזכר בשם זה. בכדי לא לגרום לו צער חלילה.

[מרום] פירושו מקום גבוה, כינוי לשמיים הגבוהים. מילה זו יכולה לבוא בשני הקשרים, אחד שלילי ואחד חיובי. שלילי – מרום לבב זה כינוי לגאותן, ובתנ"ך מופיע בהקשרים של מרידה. חיובי – מקום שכינת ה´, "נִשְׂגָּב ה´ כִּי שֹׁכֵן מָרוֹם מִלֵּא צִיּוֹן מִשְׁפָּט וּצְדָקָה", ואנחנו אומרים בכל ערב שבת: "אַתָּה מָרוֹם לְעֹלָם ה´ ".

אין מניעה לקרוא בשם זה בכוונתו החיובית.

הערה בקשר לשם ´מרום´: שוב, [מבחינה חברתית], האם זהו שם מקובל בסביבתכם הסוציאלית, שלא יהיה ללעג חלילה.

לגבי קישור של אות בין השמות – לא ראיתי לכך משמעות רוחנית, אך בהחלט יתכן שיש לכך משמעות נפשית באופן פרטי עבורך.

לסיום, ראיתי לנכון להביא את דברי האר"י הקדוש שאומר שכל שֵם שקוראים ההורים לילדם אינו במקרה, אלא בורא עולם שָֹם בפיהם את השם. ובמדרש כתוב שהקדוש ברוך הוא מכריז על כל שֵם למעלה, ואביו ואמו קוראים לו למטה. כלומר, בנתינת שם נזרק ניצוץ של רוח הקודש בהורים והוא אינו ניתן באקראי.

(מקורות: מלכים א פרק יט | ישעיה פרק לג,ה | תהילים צב,ט | שער הגלגולים כג | מכילתא בא, טז)

בשעה טובה ובהצלחה

כתבות נוספות