שאל את הרב

שליטה עצמית

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 04/08/02 02:40 כו באב התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום,

בכוונה, או שלא בכוונה, מצאתי עצמי חוטאת חטא חמור של כניסה לאתרים לא ראוים באינטרנט. אח"כ הרגשתי כ"F נורא שאפילו לא יכולתי להגיד קריאת שמע שעל המיטה . פשוט לא הייתי מסוגלת.

אני לא יכולה להסביר, אפילו לעצמי, למה נכנסתי אליהם. אני יודעת עד כמה חמור העניין, אבל הבעיה היא שזה לא מנע אותי מלהיכנס! ידעתי שזה אסור- ובכ"ז נכנסתי..

אחרי הפעם הראשונה שנכנסתי התכוונתי לא להכנס יותר, עבר זמן רב, והנה נכנסתי שוב. אני יודעת שזה נורא אבל לא יודעת מה אפשר לעשות!

אני מניחה שאני צריכה ללמוד כיצד לשלוט בעצמי, לדעת איפה להעביר את הגבול. אבל איך?!

מה יגרום לי להקשיב להגיון שבי?!

תשובה

שלום לשואלת,
בפירושו לפסוק "ונרצה לו לכפר עליו" עוסק המלבי"ם בהבחנה שבין "רצון" לבין "חפץ".המלבי"ם אומר ש"רצון" הוא תכונה מחשבית,"חפץ"הוא תכונה נפשית.
מעניין לראות בתורה ובכלל בתנ"ך שהמילה "רצון" מופיעה רק בהקשר חיובי:"ברצונו לפני ה'"(ויקרא א,ב),"ברצות ה' דרכי איש גם אויביו ישלים עמו"(משלי טז,ז);לא נמצא לעולם רצון עם דבר רע.
לעומת זאת "חפץ"יבוא גם בהקשר של דבר רע,כגון "בשיקוציהם נפשם חפצה"(ישעיהו ס,ג),"כי חפץ בבת יעקב"(בראשית לד,יט).
המלבי"ם אומר שה"רצון" זה מימוש עצמי,מימוש האישיות של האדם,ו"חפץ" הוא מה שמתחשק לאדם.לדוגמא,אם אדם בדיאטה הרצון שלו אומר לו לא לאכול,אם בכל זאת אכל,החפץ,החשק גבר על הרצון.
נמצאנו למדים,שהאדם צריך לעשות את מה שהוא רוצה ולא את מה שמתחשק לו לעשות .אם הוא אוכל,משום שהוא מבין שכך צריך להיות,אבל לא בגלל שהבטן שלו דורשת את זה.
אם אני עושה דיאטה ולא נוגע בעוגה,זאת אומרת,שהרצון שלי גבר על החפץ.אם רוצים לשכנע אותי לקנות מוצר מסוים,אני יכול להכנס לסופר-מרקט ויהיו שם שמונה פרסומות למה כדאי יהיה לי לקנות מוצר מסויים,אם אני משתכנע מהפרסומת לקנות את המוצר מיד,החפץ הוא הגורם לקניה.
במילים אחרות נאמר כך:אדם חופשי הוא אדם שמבטא את הפנים ולא נסחף אחר החוץ.צריך לקחת את החשק ולעבוד עליו עם הרצון.
שליטה של האדם בעצמו בתחום הקשור לעריות תלויה בהתגברות "רצונו"של האדם על "החשק" המתאוה לשני הגורמים לעבירה והם הראיה וההרהור.וכלשונו של אור החיים הקדוש:"מעתה תחבולות האדם להעריך מלחמה נגד בחינה זו היא בשלילת ממנו ב' דברים(ראיה,הרהור),ובזה תהיה נרכבת באדם תכונה לבל יתלהט אחר זה וישלוט הרצון בחפץ הטבע"(ויקרא יח,ב-ג).
תמים מי שחושב שיוכל ללמד ילד במה לצפות ובמה לא לצפות,לאיזה אתר לגלוש ולאיזה אתר לא לגלוש,על כך אמר מי שאמר בדרך מליצית "איזהו גיבור?הכובש את הכפתור".ולפיכך אין זה נכון להשאיר את הילד מול מחשב גולש באינרנט ולהאמין שהוא לא יצפה בתמונות ובסרטים לא צנועים.ועוד,קיימת סכנה לתופעת התמכרות שבפסיכופרמקולוגיה קוראים לה "addiction"-התמכרות.קשה לצופה,להתנתק מתלות זו,והיא הופכת אותו עבד למכשירים אלה.
גרוע מכל הם אותם אתרים שאת גלשת אליהם שמעבירים מסרים שלילים ביחסים שבינו לבינה, והם מחלחלים לתוך לבו של הצופה ומרגילים אותו לדפוסים בהמיים,ומערערים את מוסד המשפחה,מושג אהבה,ובכך משחיתים את נפשו של הצופה בהם.
מתוך שאלתך בולטת מאוד המלחמה שבין "הרצון" ל"חשק",
כשבין השיטין אני רואה כמה עוצמות רוחניות טמונות
בך.
לכן חזקי את "הרצון" הטבעי הטבוע בךמשחר ילדותך.
וזכרי שהתפיסה הדתית דורשת מצוינות בכל-שלמות האדם.
ולהיות מצויינת זה לעשות את מה שאת רוצה,ומה שנכון לעשות,ולא מה שמתחשק לך לעשות.
אם אין לך אפשרות לחסום את אותם אתרים,אייעץ לך באופן חד משמעי להתנתק לגמרי מהאינטרנט ,כי הנזק של הצופה באתרים אלו גדול מאוד.

בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות