שאל את הרב

שלושת השבועות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 23/06/13 14:17 טו בתמוז התשעג

שאלה

שלום, זכיתי בכרטיסים לתוכנית x factor והם כוללים בתוכם זכייה נוספת של פרס גדול שאוכל לקבל רק אם אגיע לתוכנית. הכרטיסים הם לשלושת השבועות ורציתי לדעת אם אני יכולה ללכת? שמעתי פעם מרב אחד שאם יש משהו שיכול להתפספס אם לא יעשו אותו כמו מבצע ממש גדול בחנות אז מותר לעשות בשלושת השבועות. אם אני לא ילך אני יפספס את הפרס הגדול שזכיתי בו..

תשובה

שלום!

התשובה למעשה היא שאסור. אבל יותר ממה שחשוב שתקיימי את ההלכה, חשוב שתתחברי למשמעות שלה.

אם חס ושלום קרוב משפחה או חבר טוב היה נפטר, ברור שלא היינו אפילו חושבים על אירועי בידור ונופש. זו אפילו לא הייתה אופציה. היינו ממש כועסים אם מישהו היה מגיע ומציע לנו כרטיסים להופעה עם אופציה לפרס גדול. זה בכלל לא מתאים למצב רוח עכשיו.

אנחנו לפעמים שוכחים ולא מרגישים מספיק מה זה בית המקדש, ואת החוסר הגדול שלו. אבל צריך להבין שבית המקדש הוא הדבר המרכזי ביותר שאמור להיות לנו ביהודים.

[עם בית מקדש אנחנו בקשר ישיר לאלוקים, בקרבה ואהבה. בלעדיו אנחנו כמו יונה בלי כנפיים ]. אמנם בחיים, אבל חסרים את הכח המרכזי שלנו.

כשמתקרב מועד ה"אזכרה", ואנחנו קולטים שעברה עוד שנה שהיינו מנותקים מהשראת השכינה - אנחנו במצב רוח כזה שלא מתחשק לנו בכלל לרקוד, לנגן, לשמוע שירים ובוודאי שלא ללכת לאירועים. אנחנו רוצים רק להיזכר באבידה שלנו ולפעול לקירוב הגאולה. אנחנו אומרים תיקון חצות, מתפללים ומתעסקים בהבנת עניינו של בית המקדש ושל החוסר בהשראת השכינה.

וביום ה"אזכרה" עצמו, אנחנו נזכרים ש"כל דור שלא נבנה בית המקדש לפניו - כאילו חרב בימיו". אנחנו לא מסוגלים לאכול, לשתות או להתרחץ, רק לשבת על הרצפה, להתכנס בעצמנו - "ישב בדד וידום" - ולקונן את אבדתנו.

יהי רצון שנבין את החוסר העצום, ומתוך כך נתפלל ונכסוף לו באמת, ואז, כש"רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו" - "אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד"!

* התשובה ניתנה בידי חתן הרב.

כתבות נוספות