שאל את הרב

שלא להמנע מפנימיות התורה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/08/13 07:30 ב באלול התשעג

שאלה

אני רואה הימנעות רבה מלימוד פנימיות התורה (חכמת הקבלה) בקרה כל עם ישראל, גיל 40, ש"ס ופוסקים וכו..

ברור לי שיש סכנה, ומקובלים באמת הזהירו שיש סכנה, עכשיו אני ישאל איפה הסקנה ויראה את גישת בעל הסולם בכבודו ובעצמו זצוק"ל וגישת הרב המקובל אדם סיני תלמיד בנו של בעל הסולם, הרב"ש זצוק"ל.

1)הסקנה היחידה היא בלימוד סתרי התורה ובעזיבת חיצוניות התורה.

אלו הסכנות היחידות. מכיוון שסתרי תורה אף אחד לא ילמד אותך ואני לא בטוח שאתה בכלל יכול ללמוד.. שמעתי ממקובלים שאתה בכלל לא יכול ללמוד/להבין גם אם תקרא וכו..

ובקשר לסכנה השנייה, אז אני ייתן סיכום משל שסיפר הרב אדם סיני:

"אם מסוכן לבנות בניין, ואפשר ליפול והוא יכול להתמוטט אז לא יבנו בניין? לא, ישתמשו בכל ההזהרות הדרושות בכדי שלא יקרה נזק והפוטנציאל שבסכנה לא יתגשם... שמים שלט- אין כניסה, בונים יסודות חזקים וכו..

2) שמעתי הרבה שאוסרים ללמוד טעמי תורה אפילו לפני הגיעך לגיל 40 ולפני היותך בקיא בש"ס (תלמוד) ופוסקים. באחד סרטוני השו"ת של אדם סיני הוא מדבר על האיסורים האלה בדיוק, נעזוב בצד את האיסורים האחרים.. אולי לפעם אחרת. הוא טוען שלא רק שמותר ללמוד לפני גיל 40 ומותר ללמוד לפני ש"ס ופוסקים אלה חובה ללמוד לפני גיל זה והוא מביא הרבה שמות של מקובלים ענקיים אבל אני יתייחס למקור אחר ספציפי כרגע, הקדמת תלמוד עשר הספירות של בעל הסולם זכר צדיק וכדוש לברכה, והנה דבריו:

"א) בריש מלים, מצאתי לי צורך גדול לפוצץ מחיצת ברזל, המצויה ומפסקת בינינו לבין חכמת הקבלה, מעת חורבן הבית ואילך, עד דורנו זה, שהכבידה עלינו במדה חמורה מאד, ומעוררת פחד שלא תשתכח ח"ו מישראל.

והנה כשאני מתחיל לדבר על לב מי שהוא, אודות העסק בלימוד הזה, הנה היא שאלתו הראשונה, למה לי לדעת כמה מלאכים בשמים, וכיצד נקראים בשמותיהם, האם לא אוכל לקיים כל התורה כולה בפרטיה ודקדוקיה בלי ידיעות הללו.

שנית ישאל, הלא כבר קבעו חכמים, שצריכים מתחילה למלאות כריסו בש"ס ובפוסקים. ומי הוא שיוכל לרמות את עצמו שכבר גמר כל התורה הנגלית, ורק תורת הנסתר חסרה לו. ......

כו) וכן נמשש את הקושיא השניה במ"ש, שצריכים תחילה למלאות כריסם בש"ס ופוסקים. הנה בודאי הוא, שכן הוא לדברי הכל, אמנם ודאי שכל זה אמור, אם כבר זכיתם ללימוד לשמה, או אפילו שלא לשמה אם אתם עומדים בתוך ג' השנים או ה' שנים, משא"

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מסכימים אתך שכל יהודי צריך, לפי יכולתו וכוחו, להכיר את פנימיות התורה.

כתבות נוספות