שאל את הרב

מדוע לגברים אסור לשמוע שירת נשים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/11/21 21:44 יח בכסלו התשפב

שאלה

שלום. אני נפגשת הרבה עם אישה לא דתית ויוצא לי הרבה לדבר איתה על החיים, היום היא שאלה אותי למה אסור לנשים לשיר מול גברים, הקב"ה נתן לך מתנה והוא מונע ממך להשתמש בה ולשמח אנשים, נשמע לה ממש סותר אחד את השני. אשמח אם תוכלו לעזור לי לדעת מה לענות לה.

תודה

תשובה

שלום לך.

ראשית, שמח לשמוע שאת נפגשת עם בחורה לא דתיה בשביל שיחות על החיים. זו מצווה גדולה ושליחות עצומה לקרב את מי שאינם שומרי תורה ומצוות לדרך היהדות. גם אם אין מטרה לקרב – בשיחות כשלעצמן הן דבר חשוב ומבורך. יישר כח.

את שואלת מדוע אישה לא יכולה להשתמש במתנה שניתן מאלוהים על מנת לשמח אנשים.

ההלכה מייחסת חשיבות רבה לצניעותה של האישה, לא מתוך מגמה לצמצם את האישה ויופייה, אלא מתוך נתינת מקום של כבוד ליופייה, שהוא כל כך חשוב עד כדי כך שאמרו חכמים (כתובות נט ע"ב): אין אישה אלא ליופי.

הצניעות היא מלשון להצניע משהו או להסתיר משהו. כלומר הצניעות נועדה לשמור על דבר נסתר. מהו הדבר הנסתר? במציאות שלנו יש נגלה ונסתר. הנגלה הוא מה שאנו קולטים בחמשת חושינו: הראייה, השמיעה, המישוש, הטעם והריח. אך ישנו רובד נוסף שאינו נקלט בשום חוש – העולם הרוחני. רוחניות במהותה אינה נגלית, היא נעלמת. המילים 'צנוע' ו'רוחני' הן מילים נרדפות, ולכן כאשר שלמה המלך אומר לנו במשלי (פרק יא): "ואת צנועים חכמה" – אין כוונתו ששכרו של הצנוע הוא חכמה, אלא שחכמה וצניעות הם אותו הדבר. שניהם נסתרים.

הצניעות מדגישה את הרוח, החכמה ואת המידות הטובות.

גם קולה של האישה הוא חלק מיופייה, שכן הוא מגלה את מעמקי נפשה, ואנו רואים כיום בחוש כיצד קול יפה, בין אצל גברים ובין אצל נשים, גורם לשומעים להתקרב מבחינה נפשית אל הזמר או הזמרת. לכן ההלכה אוסרת על האישה לשיר בחברת גברים כדי לכוון את התשוקה והאהבה שעלולה להיווצר משירתה, למקומות נכונים ורצויים – כגון האהבה בין איש לאשתו.

מן הסתם השאלה הבאה תהיה – ומה הבעיה בכך שגברים יתקרבו נפשית אל האישה ששרה? וכי בגלל זה היא צריכה להימנע מלשיר בחברתם? זה בדיוק העניין. ההלכה אינה רוצה שהגברים השומעים יתקרבו נפשית אל מי ששרה, כדי שיכוונו את אהבתם ואת קרבתם למי שהם אוהבים באמת – לנשותיהם (או לנשותיהם לעתיד), בצורה מוחלטת, בלי שחלק מאהבתם יוקדש לזמרת, שאין להם כל קשר אליה, על ידי הרהורים לא רצויים.

לסיכום, נשים יכולות לשיר מול נשים בלבד, כדי לכוון את הרגש והקרבה שנוצרים אצל הגברים מהשירה, למטרה אמיתית ונכונה, ולא לפריצות, והרהורים או לקשרים לא רצויים חלילה (כולנו רואים היום לצערנו כיצד זמרות ששרות מול גברים מתלבשות או נעמדות, כך שחוסר הצניעות וההרהורים הנמשכים מכך מקבלים עוצמה גדולה יותר). חשוב להדגיש שהיהדות אינה שוללת כלל את שירת הנשים, להיפך. התנ"ך מלא בשירתן של נשים, בעיקר כאמצעי להתקרבות לקב"ה או כדי להודות ולהלל את השם יתברך, כמו שירת מרים הנביאה, דבורה הנביאה ועוד.

אגב, גברים יכולים לשמוע שירת נשים דרך אמצעים אלקטרוניים (רדיו, דיסקים, יוטיוב ועוד), אבל לא שירה חיה מול זמרת, ויש שמחמירים אף בזה.

מאחל לך שתזכי להראות תמיד את הטוב שביהדות ולגלות את הטוב שבחיים.

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות