שאל את הרב

שירות לאומי סביב השעון או שילוב של התנדבות ולימוד במדרשה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/08/20 20:47 ג באלול התשפ

שאלה

השירות בו אני נמצאת הוא 24/7, מה הכוונה? שכל רגע אפשר להקפיץ אותי, אני משרתת במוקד חירום, שנה א'.

שאלתי היא כזאת - אני מרגישה שרוב היום שלי הוא סביב זה, ב"ה אני מצליחה לשלב 1/2/3 תפילות ביום ולעיתים ממש לפתוח ספר על עבודת המידות וללמוד.

אז בזמן האחרון אני תוהה מה הייתי יכולה לעשות אילו הייתי בשירות רגיל, 8-16 כל יום והאמת שבדמיוני אני מגיעה רחוק, רואה את עצמי מבקרת חולים בביה"ח, מצטרפת למדרשה עם הרבה ימי שיעורים, מתחילה התנדבות באיזו עמותה.

איך אדע מה נכון עבורי?

נהנית במקום השירות על אף כל הלחץ והשעות שינה שלוקח, כן. גם שנה הבאה בעז"ה גם אשלב מדרשה אבל רק של יום בגלל שלא ניתן לשלב יותר והאמת שאני גם לא סגורה אם יהיה לי כבד.

אולי בכלל אני צריכה לחשוב מה ארצה לעשות אחריי השירות וכך אפתור את הבעיה?

אם אמשיך במקום השירות שלי דבר אחד אני יודעת בוודאות - שארצה להיות אחראית בנות שירות והאמת שזה גם חלק גדול מהסיבה שאני נשארת, להוסיף אורייתות בשירות, לחתור לקוד לבוש ועוד.

או שאולי עדיף לי ללכת למסלול הקלאסי של בוגרת שירות דתייה = חינוך בבי"ס?

איך אדע מה נכון עבורי? שמישהו כבר ילחץ על כפתור ויכוון אותי.

תשובה

שלום לך יקרה!

מבינה כל כך את התחושה שלך. הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו מסתבכים באיזו התלבטות ומתפללים שמישהו יגיד לנו מה הדבר הנכון. מעריכה אותך על הרצון לעשות את המקסימום ולנצל את הזמן לדברים משמעותיים וטובים!

המחשבות על מה היה קורה אילו היית במקום אחר באמת מבלבלות. אבל תזכרי שדימיון לחוד ומציאות לחוד. אפשר לדמיין יום שגרתי שבו היית בבית ספר בעבודה משמעותית עד 16:00, אחר כך קפצת לביקור בבית חולים במסגרת עמותה שאת מתנדבת בה ובערב הצטרפת למספר שיעורים במדרשה. אבל אפשר גם לדמיין מציאות הפוכה, שבה היית בבי"ס אבל העבודה הייתה משעממת, חזרת לדירה (כי העמותה לא צריכה עוד מתנדבים), ניסית ללמוד אבל היית עייפה והתגעגעת לסיפוק שיש בעשייה 24/7.

מההיכרות שלי עם מסגרות שירות לאומי, שני התיאורים האלה קיימים, אבל לצערי האפשרות השנייה נפוצה יותר.

שירות במסגרת שעות מוגדרת ומצומצמת אכן מאפשר זמן לתחומים נוספים, אבל זה לא בהכרח ימלא את הסיפוק שאת מחפשת. זאת אומרת, גם אם תמלאי את הזמן הפנוי בלימוד והתנדבות, החוויה שתקבלי מהיומיום השגרתי מושפעת בעיקר מתקן הבוקר.

הדגש צריך להיות על מה שבו את עוסקת רוב היום. לכן, לפני הכל, חשוב שהתקן בו את נמצאת בשירות יהיה מספק ומשמעותי עבורך.

את נהנית במקום השירות שלך כרגע, מצליחה למצוא זמן לתפילות וללימוד ובשנה הבאה אפילו תלמדי יום שלם במדרשה פעם בשבוע. אבל יש גם עומס ולחץ, ואני מניחה שיש חסרונות נוספים שלא ציינת, כמו שקיימים בכל תפקיד.

במהלך היומיום לפעמים צריך להזכיר לעצמנו את הערך שמאחורי המעשים. השגרה שוחקת, אבל זה לא אומר שאת לא עושה משהו משמעותי.

אולי מה שחסר לך הוא חידוש ורענון בשגרה? ואז השאלה היא האם לקיחת אחריות במסגרת שלך בשילוב יום במדרשה תספק את הרצון הזה או שנכון לפתוח דף חדש לגמרי.

אני מציעה לך לשאול את עצמך מה את מחפשת בשנה הקרובה. אם הרצון העיקרי הוא לתת ולעסוק בעשייה, את יכולה לעשות זאת מצויין במסגרת שבה את נמצאת. אם את רוצה להמשיך בעשייה על אש נמוכה יותר ולהתמקד בלימוד תורה, יכול להיות שנכון לחפש תקן משוחרר יותר שבו תוכלי לפנות יותר זמן ללימוד מעבר ליום אחד בשבוע.

מהשאלה שלך נשמע לי שאת רוצה להמשיך לתת מקום לשני הדברים- גם ללימוד וגם לעשייה, ולכן הנקודה היא בעיקר על האיזון ביניהם ואיפה היית רוצה לשים את הפוקוס.

ההתלבטות מתישה ומבלבלת, אבל אל תתייאשי, מאמינה שעוד קצת ותגיעי להחלטה הכי טובה בשבילך.

מקווה שהצלחתי לעזור ולכוון קצת, בהצלחה גדולה בכל דרך שתבחרי!

עידית

כתבות נוספות