שאל את הרב

חברה שלי נפצעה בתאונה - מה לעשות עם הדאגה??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/07/22 08:11 כט בתמוז התשפב

שאלה

חברה שלי פצועה במצב קשה אחרי תאונת דרכים קשה.

אני ממש דואגת לה ולחייה ולמשפחה שלה ואני כל הזמן בוכה!

גם אמא שלה ועוד שלוש אחים שלה פצועים- אחד קל, שתיים בינוני, ואחד במצב אנוש!

תשובה

שלום לך.

מבין השורות עולות תחושות מעורבות חרדה ודאגה. תאונות דרכים ופציעות בקרב חברים קרובים ומכרים שקוטעים את השגרה המוכרת, לעיתים קרובות מכניסות אותנו למצב של אי וודאות, לחץ נפשי וחרדה. שאלתך היא הזדמנות מצוינת להבין: איך להתמודד עם מצבי לחץ? מה עושים במצב של אי וודאות ופגיעה במעגל קרוב לנו?

מה קורה לי?

בחיינו, לעיתים אנחנו נאלצים להתמודד עם אירועים לא נעימים. רבים מהם חולפים ועוברים אבל חלקם עלולים להיות אתגריים מבחינת התמודדות רגשית. תאונות דרכים, אירועי טרור וכדו' עלולים להכניס אותנו לחרדה. על אחת כמה וכמה אם זה מתרחש לא עלינו במעגל הקרוב לנו. הנפש שלנו רגישה כשמדובר במעגל קרוב ואנו מוצאים את עצמנו בחוסר וודאות גדול ומצוקה. הרגשות שבתוכנו מתערבבים ודורשים זכות ביטוי וזה יכול להתבטא בבכי גדול, רעד, פחד, ובכלל הכול נהיה "בגדול".

מה יהיה?

כשחברים שלנו נפגעים, זה נורמלי ביותר לדאוג. לשאול את עצמנו מה יהיה, שהרי אחרי הכול אנחנו רוצים שהשגרה תחזור למה שהייתה, ויש חשש גדול ומוצדק שככל הנראה מה שהכרנו לא יחזור להיות כפי שהיה או שלכל הפחות, ייקח לנו זמן להתאושש. זה גם מראה על אכפתיות, אהבה וקירבה לאנשים שנפגעו ורצוננו להיות שם בשבילם. מצד שני, לשקוע בתוך ייאוש וצער וחרדה, ככל הנראה לא יקדם את המצב להיות טוב יותר, וגם עלול לפגוע בנו. אנו צריכים במקביל לדאגה שלנו לאחרים, לשמור שלא נאבד את עצמנו בדרך. לרוב, לרבש"ע יש את דרכיו שלו להסדיר את העניינים בעולם, ואנו צריכים לסמוך עליו. במצב הנ"ל חשוב מאוד להתמקד בחזרה שלנו לחיים, לשוב להיות שמחים ולהאמין באחרים ובעצמנו.

אז מה אפשר לעשות? איך נתמודד עם החרדה ועם הדאגה? הנה כמה רעיונות וכיוונים למחשבה שאת יכולה לשקול ולבחון.

1. פנייה לדמות בוגרת - לפעמים טוב לשתף דמות בוגרת שאתה מכיר ובוטח בה (רצוי כזו שמודעת למה שעברת, אבל לא חובה). ישנה חשיבות לקבל תמיכה רגשית מאנשים שאוהבים אותך, שאכפת להם ודרך השיתוף בתחושות, יכול לעזור בהתמודדות. זה יכול להיות ההורים, דודים, חבר קרוב, מדריך. אלו יוכלו לעזור לך להתמודד עם החרדה והכאב.

2. קבוצת תמיכה- לפעמים הדרך הכי טובה להתמודד עם ההשלכות של החרדה היא במפגש עם אנשים שעברו את אותו הדבר. במקרה שלך, זה יכול להיות חברות קרובות משותפות, חברים לסניף, ליישוב או לשכונה. כאשר אנשים משתפים אחד את השני בחוויות, ישנה תחושת הקלה שאינך לבד וזה הופך את הדאגה והחרדה לנשלטת. אפשר לפרוק את הכאב, את הפחד, ולחזק אחת את השנייה בחיבוק פיזי וחיבוק רגשי וגם להתפלל ביחד שיהיה טוב. במידת הצורך, אפשר לצרף מנחה כמו יועצת, עו"סית שתתן כלים להתמודד עם החרדה ועם הכאב. לפעמים כדי להתמודד עם החרדה כדאי לשלב ידיים עם אחרים מאשר להתמודד לבד.

3. פנייה לפסיכולוג-כפי שנוכחנו לדעת, חרדה לפעמים מקשה לנו לחזור לשגרה מלאה, מבחינה רגשית, ועל כן במצבים כאלו יש מי שפונה לייעוץ מקצועי. פנייה לשם לא אומרת חס וחלילה שיש בך פגם כלשהוא בנפש. זהו צעד מוכר שאנשים רבים עושים במקרים שונים של התמודדות בחייהם ובוודאי כשיש חרדה. זה יכול להיעשות בדיסקרטיות, מבלי שמישהי מחבריך או הסביבה הקרובה יידעו על כך. במפגשים אלו, פסיכולוג (או פסיכולוגית) יכול להשתמש בטכניקות טיפוליות, ובין השאר בטכניקת CBT בה לומדים להפריד בין המחשבה לבין הרגש, להבין שהרגש הוא נורמלי, ללמוד איך לשלוט בו ואיך לבטא כאב וצער מבלי שהוא ישלוט בנו. תוכלי לקבל כלים מעשיים כאלה בספר "בוחרים להרגיש טוב" (נמצא בחנויות). כדי לבקש שיחה עם פסיכולוגית את יכולה לבקש מההורים, או מהיועצת. אם את לא בטוחה בדיוק איך לבקש - נשמח לעזור. מוזמנת לפנות אלינו (הטלפונים בסוף התשובה).

4. תפילה-נכון, זה נשמע בנאלי אבל לפעמים שיח מלב אל לב ליושב מרומים יכול לסייע. אמירת תהלים, קבלת מצווה על עצמך או סתם להסביר בשיח חופשי למה החברה ומשפחתה חשובים לך ולבקש ממנו שיעזור, גם יעזור להם רוחנית וגם יעזור לך לפרוק את הכאב במידה ואת חשה שאינך יכולה לדבר עדיין על מה שאת מרגישה בצורה חופשית.

לסיכום: תיארת בשאלתך באופן מאוד מפורטת את תחושת החרדה שאת חשה עקב תאונת דרכים שעברה חברתך. ראינו שמדובר בנושא חשוב, וסקרנו כמה כיוונים לפעולה שיכולים לעזור: דיבור עם דמות בוגרת וסמכותית בעניין, קבוצת תמיכה, פנייה לייעוץ פסיכולוגי ותפילה.

בכל מקרה תמיד כדאי לחשוב על דמות מהמשפחה, חברה או אדם קרוב שאתה יכול לשתף בתחושותיך ולא להתמודד לבד. אתה מוזמן כמובן לשוב ולפנות גם אלינו בטלפון 8298* או בווצאפ 0524683927. וכמובן, אנו מאחלים רפואה שלמה ומלאה לחברתך ולכל בני משפחתה בגוף ובנפש.

בשורות טובות!

שירה

כתבות נוספות