שאל את הרב

שינוי שם ושימוש בשם שני

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 11/06/17 07:08 יז בסיון התשעז

שאלה

יש לי מספר שאלות על שם

א.יש לי שני שמות

א כל פעם נראה לי הייתי אומר לקורא אחרי ברכות התורה רק את השם הראשון שלי האם אני שיניתי בזה את השם שלי ואם כן כאשר אני יעלה שוב לתורה ויגיד את את שני השמות של אז השם השני שלי יחזור אלי.

ב שמעתי שזה לא טוב שקוראים לאדם רק בשמו הראשון ולא משתמשים בשני -מזה אומר לא טוב

א-שהוא יענש על זה

ב-שזה יעשה לו מזל רע

ג-למה הוא צריך להיענש בכלל.

תודה

תשובה

לשואל שלום

א. שינוי שם נעשה באופן ברור ומוצהר, יש נוסח לשינוי השם (להלן בסוף התשובה). העובדה שלא השתמשת בו, לא מסירה אותו.

ב. לא שמעתי דבר כזה מעולם. ישנם רבנים גדולים וחשובים שקוראים להם רק בשמם הראשון. לדוגמא: הרב אורי (עמוס) שרקי שליט"א, הרב אברהם (אלקנה) שפירא זצ"ל, יעקב אבינו עליו השלום, ועוד.

לסיכום: יכול אתה לבחור באיזה שם להשתמש, בעלייה לתורה טוב לומר את שני השמות.

כל טוּב.

יאמרו בפרק קי"ט שהוא לפי אלף בית את כל הפסוקים של שמו החדש של האדם. כגון אם שמו יעקב יאמר: את שמונת הפסוקים של אות י', את שמונת הפסוקים של אות ע'. את שמונת הפסוקים של אות ק', ואת שמונת הפסוקים של אות ב'.

[לאיש:] מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקּדוֹשִׁים והַטּהוֹרִים, אַבְרָהָם יִצְחָק ויַעֲקֹב, מֹשֶה ואַהֲרֹן, דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, הוּא יבָרֵךְ אֶת הַיַּלְד - הבחור - האיש ויִקָּרֵא שמו בישראל (פלוני בן פלונית), בּמַזָּל טוֹב וּבִשְׁעַת בּרָכָה, בִּבְרִיאוּת, בּשָׁלוֹם וּמְנוּחָה. וִניזַכֶּה לִרְאוֹת בּשִׂמְחָתו וּבְחֻפָּתו, בּעֹשֶׁר וכָבוֹד, דּשֵׁנִים ורַעֲנַנִּים ינוּבוּן בּשֵׂיבָה, וכֵן יהִי רָצוֹן ונֹאמַר אָמֵן:

אחר כך מברכים את בעל\ת השם החדש:

[מי שברך לאיש]

יהִי שֵׁם אֲדֹנָי מבוֹרָךְ מֵעַתָּה ועַד עוֹלָם

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקּדוֹשִׁים והַטּהוֹרִים, אַבְרָהָם יִצְחָק ויַעֲקֹב, מֹשֶה ואַהֲרֹן, דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, אֵלִיָּהוּ וֶאֱלִישָׁע, הוּא יבָרֵךְ ויִשְׁמוֹר ויִנְצוֹר ויַעֲזוֹר וִירוֹמֵם וִינָשֶׂא ויַעֲלֶה למַעְלָה הַשֵּׁם הַטּוֹב )פלוני בן פלונית(, הוּא וכל אֲשֶׁר לוֹ. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמּלָכִים בּרַחֲמָיו יִשְׁמרֵהוּ וִיחַיֵּהוּ, מִכּל צַעַר וַנֶּזֶק יָצִילֵהוּ, ויַאֲרִיךְ יָמָיו בּטוֹב וּשְׁנוֹתָיו בַּנְעִימִים.

לבחור: וִיזַכֵּהוּ הָאֵל לחוּפָּתוֹ בּחַיֵּי אָבִיו וּבְחַיֵּי אִמּוֹ.

לנשוי: ויִפְקדֵהוּ הָאֵל בּבָנִים שֶׁל קַיָּמָא.

לאבא: ויִשְׁמוֹר לוֹ הָאֵל בָּנָיו הַנּעִימִים ויִתֵּן לוֹ עוֹד אֲחֵרִים בּחַיָּיו.

לחולה: ויִשְׁלַח לוֹ הָאֵל רפוּאָה שׁלֵמָה בְּתוֹךְ כּל שְׁאַר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל בְּרְמַ"ח אֵבָרָיו וּבִשְׁסָ"ה גִידָיו. אֵל נָא רפָא נָא לוֹ, אֵל נָא רפָא נָא לוֹ, והַחֲלִימֵהוּ והַחֲזִיקֵהוּ והַבְרִיאֵהוּ והַחֲזִירֵהוּ לאֵיתָנוֹ הָרִאשׁוֹן, וכֵן יהִי רָצוֹן, ונֹאמַר אָמֵן.

כתבות נוספות