שאל את הרב

שינה וקימה בבוקר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/06/11 16:28 כח בסיון התשעא

שאלה

שלום לכבוד הרב.

רציתי לשאול אם אפשר לקבל קצת עצות והדרכה בקשר ליצק הקימה בבוקר והשינה שמכבידב עליי ואני מתפתה לזה הרבה.

תודה רבה ותזכה למצוות.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

לענין זה צריך עצות וכוחות.

יש שני סוגים של עצות:
עצה ראשונה - אולי לא צריך לקום מוקדם בבקר? הרי מצד הדין אין חובה דווקא להשכים מוקדם!
אולי תוכל למצוא מנין בשעה יותר מאוחרת ולהתארגן עם המטלות השונות (עבודה, לימודים וכד') כך שתוכל להתחיל את היום קצת יותר מאוחר? שוה לבדוק את האפשרות הזאת ולחסוך מעצמך מלחמות מיותרות.

עצה שניה - אם אין ברירה וחייבים לקום מוקדם, לאפשר את הדבר הזה על ידי תכנון נכון.
עליך לזכור שההשכמה בבקר לא מתחילה בבקר אלא בלילה שלפני. אם עושים הכנות נכונות, אין סיבה שלא להשכים בבקר. ההכנות כוללות שלשה מרכיבים:
1. לישון בלילה שמונה שעות שינה. עליך ללכת לישון בלילה שלפני מספיק מוקדם כך שהגוף יהיה רווי שינה. אם אינך משתדל ללכת לישון מספיק מוקדם - אתה מזייף לעצמך בכנות שלך להשכים בבקר. אין השכמה מוקדמת כשאין די שעות שינה!

2. להכין לעצמך שעון מעורר שיהיה חזק ובטוח ויעשה את מלאכתו. אפשר לשים אותו רחוק מעט מהמיטה כך שתצטרך לקום כדי לכבות אותו.

3. לפני שהולכים לישון - לחזק ולאמץ את כוחותיך להשכים בזמן. המאבק על ההשכמה לא יכול להתחיל בבקר - כאשר אתה אפוף שינה. יש להתחיל אותו לפני שהולכים לישון: להבטיח לעצמך שאתה תקום, לדרוש מעצמך, לא לוותר בשום אופן. לדמיין לעצמך איך אתה שומע את השעון המעורר ומיד קם, נוטל ידיים ושוטף פנים...

4. על אף כל זאת - יש דברים שלוקחים זמן. הרבה זמן. גם אם לא תצליח לקום בכלל או אם תקום רק "פעם ב..." - תמשיך להחזיק מעצמך כמי שמתכוון לקום בכל בקר ותתמיד בכך - תמשיך בכך כל ערב וכל בקר ואל תתיאש, אף פעם אל תתיאש מפני שלעולם חייבים לאחוז ברצון הטוב, אם תתמיד בכך אז בסוף תצליח.

כתבות נוספות