שאל את הרב

שימוח חתן ע''י אבל

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 16:49 יח באלול התשסב

שאלה

נוהגים לקרוא לחתן בשבת החתן פסוקי "ואברהם זקן" בשירה ובנגונים ומתרגמים את הפסוקים, האם גם שליח צבור בשנת אבל על אביו יכול לומר את הפסוקים כנהוג?

תשובה

בשבת אין אבלות ובפרט אין אבלות בפרהסיא (מבאר בגמרא מו"ק כ"ד), ובירושלמי (ברכות ומו"ק) אמרו "להודיעכם שאין אבל בשבת" והמקור "ברכת ה' היא תעשיר - זו ברכת שבת, ולא יוסיף עצב עמה - מכאן שאין אבלות בשבת". ומרן הברכ"י כתב על רבנו האר"י ז"ל שלא שינה את מקומו בשבת בבית הכנסת (וראה בענין זה בתשובת הרדב"ז ח"ב ת"ר). ועל-כן, מי שנמצא בשנת אבל על אביו או אמו ויש בבית הכנסת קדוש של ברית מילה, בר מצוה, חתונה וכיוצא באלו - אין שום מניעה שישאר.

ושליח צבור בודאי צריך לקרוא את הפסוקים כנהוג שזהו תפקידו (ובענין טעם מנהג אמירת "ואברהם זקן" לחתן ראה בשו"ת התשב"ץ ח"ב ל"ט). וכבר הובא ברמ"א (יו"ד שצא ובגשר החיים כ"א) שרב בתוך שנת אבלות על אביו או אמו יכול לערוך חופה וקדושין שזהו תפקידו.

ולעצם ההלכה לגבי השתתפות בשמחה בימות החול, כתב השו"ע שצ"א "אבל אסור בשמחה" ועל-כן, כל מי של"ע נמצא בשנת אבל על אביו או אמו, או בשלשים על מי שמחויב באבלות עליו נהגו שלא להשתתף בסעודת חתונה אבל יכול להגיע רק לחופה עצמה, ויכנס לאולם כאשר התזמרת פסקה מלנגן ומיד לאחר החופה יצא, אולם, החתן לאביו או לאמו וכן הורי הכלה, הם שושבני החתן והכלה ואין לך שושבין גדול מהם, ויכולין להשאר כל החופה וכל הסעודה. ולהורי חתן בר מצוה שהם בשנת אבלם מותר לעשות סעודת מצוה לבנם ללא תזמרת ורק עם שירה בפה. ושאר אבלים אינם יכולים להשתתף בסעודת בר מצוה ולא בסעודת ברית מילה אבל בברית עצמה יכולין להשתתף. וזאת כאמור בימות החול, אבל בסעודת בר מצוה, ברית מילה, קדוש וכיו"ב בשבת - כלם רשאים השתתף.

ויש להוסיף בזה, שהורים שנמצאים בשנת אבלם, לא ידחו כלל את חתנת בנם או בתם לאחר י"ב חדש, אלא יתחתנו בתוך השנה, בין אם קבעו כבר תאריך לחתונה ובין אם לא קבעו. והכנה"ג (אבן העזר ס"ה) כתב בתקיפות שאין לדחות חתונה ויש לחתן אותם בתזמרת כרגיל. והוא העיד על עצמו שכאשר נפטרה אשתו חיתן את בנו עם מנגנים בתוך שנת אבלותו על אשתו ואבלות הבן על אמו.
ויהי רצון שהלכות אלו יהיו להלכה ולא למעשה לחיים ארוכים טובים ולשלום.



לסכום:

א. אין אבלות בשבת (מלבד דברים שבצנעא כמבאר בשו"ע יו"ד ת').

ב. מותר לכל אבל להשתתף בשבת בכל סעודה שהיא - קדוש, בר מצוה, ברית מילה - ללא הגבלה.

ג. נוהגים לקרוא לחתן פסוקי "ואברהם זקן" בשירה ובנעימה.

ד. שליח צבור בשנת אבלותו יקרא את הפסוקים של "ואברהם זקן" לחתן כרגיל.

ה. רב בשנת אבל רשאי לערוך חופה וקדושין.

ו. אסור לאבלים בשנת האבל להשתתף בסעודות שמחה בימות החול, ועל כן לא ילכו לחתונה, בר מצוה, אבל מותר להם להיות בברית מילה בלבד ובחופה בלבד.

ז. אב ואם בשנת האבל משתתפים כרגיל בחתונת בנם או בתם בחופה ובסעודה.

ח. אין להורים לדחות את חתונת בנם או בתם לאחד י"ב חדש אלא יחתנום בתוך השנה.

כתבות נוספות