שאל את הרב

שורש נשמתי

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 21/05/02 05:01 י בסיון התשסב

שאלה

לרב אליהו שלום

שאלתי היא: ראיתי בספר שיש נשמות שחצובות ממקומות יותר גבוהים ויש ממקומות פחות גבוהים לדו' נאמר על ר' חיים ויטאל שהיה ממקום מאד גבוה לכן יכל להבין את דבריו של האר"יז"ל איך אפשר לדעת מאיזה מקום היא חצובה?

תודה רבה

תשובה

בס"ד

בדרך כלל אי אפשר לאדם בעודו חי לראות ו\או לדעת מהו שורשו בודאות גמורה הקרובה לראיה, משל למה הדבר דומה למי שרוצה לראות מהם שורשיו של העץ. אם תחשוף אותם ותדע מהם - העץ ימות.

אעפ"כ אנחנו יכולים לשער בדרגה קרובה מאוד של ודאות היכן נמצאים שורשיו של העץ. עד היכן הם מגיעים ומהיכן הם שואבים וכד' על פי הגזע והענפים. על פי הפרחים והפירות. וכשאנחנו יודעים היכן שם - שם אנחנו משקים ומדשנים.

כך גם בחייו של האדם. יש דבריו שכאשר הם מכוסים הם נותנים חיים. צריך רק לדעת בקירוב היכן השורשים כדי לדעת היכן להשקיע. את זה אפשר לאדם לדעת בלי הרבה מאמץ.

בדרך כלל המשימות של האדם בעולם והיעוד שלו נמצאים במקום שבו יש לו את הכשרונות ושם יש לו התמודדויות.

פשוט וקשה.

הקב"ה שם את האדם בעולם עם הכוחות המתאימים לו על מנת לבצע את יעודו בהיותו בעולם. אם כן, על פי הכוחות הוא יכול לדעת מה יעודו. הבעיה שלפעמים אדם לא יודע מה הם כוחותיו. בדרך כלל הוא חוטא בזה שהוא מזלזל בעצמו וכפיצוי על כך הוא מתגאה במקום שלא שייך. אם אדם ידע מהם כוחותיו הוא יהיה עניו אמיתי שלא יהיה לו צורך להתגאות בעולם שאינו שלו.
הוא גם לא יהיה נבהל להון או לעושר כיון שהוא חי משורשו ולא משרשם של אחרים.

הדבר השני שמגלה לאדם מה תפקידו הוא הדבר הקשה עליו.
למשל אם אדם צריך לתקן את מידת הכעס - לא ישימו אותו בעולם מתקון במידה זו. הוא יבוא לעולם כאדם זעפן וכאשר יתמודד עם מידה רעה זו ויתקן אותה ויעלה אותה לשורשה - שם ימלא תפקידו.

כל אלו הדברים הם הנחיות כלליות. אבל ההנחיה ההלכתית הכי חשוב לצורך ענין זה ששאלת עליו היא פשוטה ביותר.
מצוה הבאה לידך - אל תחמיצנה.

הקב"ה כבר יביא לידך את הדברים שחשובים בשבילך ביותר. רק תכין את עצמך לרגע הזה שלא להפסיד אותו ולא להעביר את הזמן או את המצוה בכל מיני קולות והיתרים שונים. אלה לבצע את דבר ה'.

בהצלחה

כתבות נוספות