שאל את הרב

שבת- צחצוח שיניים והריגת יתוש

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/05/13 22:48 כט באייר התשעג

שאלה

ב"ה

שלום רב.

לאחרונה נודע לי שיש מס' בעיות בצחצוח שיניים בשבת:

1. ממרח של המשחה.

2. הוצאת דם.

3. הכנה מקודש לחול אם מנקים את המברשת מהמשחה שבה (בשבת בבוקר).

4. סחיטה של המברשת אם מנקים אותה.

יש לי כמה שאלות:

א. אם תורתינו היא תורת חיים, והיא כזאת, איך זה הגיוני שהיא לא "מסתדרת" עם פעולה כה בסיסית ופשוטה? . אולי זה משהו בהגדרתי שלא טוב- שהתורה היא זאת שכביכול צריכה להסתדר עם המציאות ולא ההפך, אבל זה קשה לי להבנה. זה ממש גורם לי לחשוב שמי שרוצה לקיים מצוות הוא מסכן שצריך למצוא תחבולות שונות ומשונות כדי לחיות, ואולי עדיף לקיים מצוות אבל לא להקפיד חס ושלום על כל דבר קטן... ?

ב. האם באמת זה איסור אם מנהג, כי אני מכירה המון משפ' שמצחצחות כרגיל... . האם זה כמו האיסור להוריד מהאינטרנט שפשוט לא מקפידים עליו לצערינו?

ג. באותו עניין, אסור לחבול בשבת וגם אסור להרוג בשבת. אם ש יתוש בשולחן ואני רוצה להעיף אותו עם מפית לרצפה כדי שלא יכנס לאחד הסלטים, ותוך כדי שאני מעיפה אותו עם המפית הוא מת לצערי (כנראה מחצתי אותו בטעות),מה עושים? הרי אי אפשר לאכול עם יתושם על השולחן... .

ד. איך כן ניתן לצחצח שיניים (חוץ מהאפשרות של מי פה), עם מברשת רגילה ונורמלית ?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

למרות שתורתנו 'תורת חיים', לא נוכל להתיר כל דבר לפי הצרכים שלנו. ההלכה איננה חנות שכל אחד יכול לקנות בה לפי חפצו. ההלכה קובעת גבולות ומי שמקבל על עצמו שמירת הלכה צריך להגביל את עצמו. השגב והעוצמה של האמונה באים לידי ביטוי כאשר אדם מבטל עצמו בפניה ולא מבקש שהיא תבטל עצמה בפניו.

לכן את היתוש נסלק בתנועה רחוקה ממנו - או בנשיפת אויר, יש דרכים רבות לסלק חרקים מעופפים מבלי להרוג אותם.

בנדון ציחצוח שיניים בשבת יש רבים שמתירים שימוש במברשת (מלבד מי שהמברשת גורמת אצלו דימום באופן קבוע) ובנוזל לניקוי שינים.

הספרדים סבורים שמותר גם במשחת שיניים.
להלן תשובה של הרב ראם הכהן שמביא מסורת על ציחצוח עם משחה גם אצל אשכנזים
http://www.zomet.org.il/?CategoryID=160

כתבות נוספות