שאל את הרב

שאלת תגובה בנושא צניעות

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/04/02 11:20 י באייר התשסב

שאלה

שלום לכבוד הרב!

לפני רגע קראתי שתי שאלות שהופנו אל הרב בנושא השיער הפרוע של הבנות בסניפו של שואל השאלה ומה שזה גורם לו. לפי פרטי השאלה אני יודעת שהשואל הוא המדריך שלי בבני עקיבא (שבט עמיצור). לי אישית, יש שיער ארוך וכמעט מאז שאני זוכרת את עצמי אני הולכת עם שיער פזור ואף פעם לא שמעתי שיש עם כך בעיה כל עוד אינני נשואה. שאלתי היא:

האם אני צריכה לאסוף את שערי עכשיו? אחרי שאני יודעת ששערי גורם למדריך שלי ולעוד מדריך מהסניף (עד כמה שהבנתי מהשאלה שהוא הפנה אליך) להתבוננות ולהתסכלות על דברים שלדעתי הם אינם צריכים להתרכז בהם? או שמא אין כל בעיה מבחינתי להשאר עם שיער פזור?

הייתי מעדיפה שהרב לא יפרסם את השאלה הזאת אלא אם כן הוא רואה צורך בכך, כדי למנוע אי נעימויות עם המדריך, במקרה שהוא יראה את תגובתי ויבין גם מי אני כמו שאני הבנתי מי הוא.

בכל מקרה אם הרב כן רואה צורך בפרסום אנא עשה זזאת עם מחיקת שמי מן השאלה.

תודה רבה -----

תשובה

ב"ה

שלום לך!


א. אני הסברתי שההליכה בשיער פזור אינה הלכה מוסכמת אלה מצויה במחלוקת. אכן, יש פוסקים הסוברים שיש ביטוי רב יותר לענייני הצניעות כאשר הולכים בשיער אסוף.

ב. ברור שהדבר קשור גם לסביבה בה גדלים, בה חיים. למנהג המקובל באותו מקום. המציאות הכללית מכתיבה חלק מהכללים הנוהגים בענייני צניעות. מובן, שיש קוים אדומים שאינם תלויים במחלוקת ואינני חושב ששיער פזור הוא חלק מהם.

ג. אני לא חושב שאת צריכה להרגיש לא נעים בשל העובדה שלמדריך שלך יש בעיה. השאלה היא האם הבעיה שלו מתאימה לחברה בה הוא חי? מה הדרך ליצור התקדמות בנושא זה? מה היא התקדמות? אילו נושאים חשוב לקדם עוד לפני כן, וכו'.
לכן, אל תקחי על עצמך את הבעיה שהמדריך מעורר. אם את חושבת, מצד עצמך, שאת מסוגלת לקבל על עצמך עצה זו, ואת מרגישה שהיא משקפת את מדרגתך בעינייני צניעות - אדרבה. אבל, אם את עושה את זה רק בשביל המדריך - כדאי שהמדריך יתאפק ויתגבר...

ד. אני מפרסם את התשובה, למרות בקשתך, משום שאני מסרב לקבל את היחס של חלק מהבנים אל הבנות כאילו הן מעוררות לבעיות צניעותיות. האם זה מתחיל מהשער של הבנות בסניף? ואם הבנות תלכנה בשיער אסוף, מה יהיה עם השיער של השכנה? של הבנות בדרך?
כדאי שהתיקון יתחיל מבפנים. מעיסוק בעולמו של הבן. מבניית עולם של צניעות מבלי קשר לבנות. הבנים צריכים השתדל שלא להעביר את כל בעיות הצניעות שלהן לבנות!

ה. שלא יתפרש כאילו אינני תומך בתוספת קדושה וצניעות. אבל, צניעות איננה אמירות חיצוניות אלה עבודה פנימית קשה.

בברכה,

שי

כתבות נוספות