שאל את הרב

שאלות 2

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 21/08/10 20:25 יא באלול התשע

שאלה

בס"ד שלום רב.

יש לי בבקשה מספר שאלות:

1.האם מותר לאכול אוכל שנעשה בשבת אחרי שבת?

ואם גוי הכין?

2.אם אין יין לשבת אפשר לקדש על משהו אחר?

3. האם ישנה בעיה עם שתיה מתוך מיחם קבוע כמו תמ"י 4 לסוגיו?

4. בפרשת ראה כתוב שיש היתר להרוג יהודים שמסיתים לעבודה זרה בסקילה. ככה זה הפשט? מה עם לא תרצח? אינני מבינה. אשמח להסבר.

5. בפרשת כי תצא כתוב את אותו הדין על בחורה שאבדה את בתוליה לפני החתונה.

אם מצב כבה קורה היום. מה עושים?

ואם אותה בחורה חוזרת בתשובה?.

אשמח מאד לתשובות.

תודה רבה!!

ב"ה

לשואלת שלום,

1.אוכל שבושל בשבת מותר לאכלו במוצאי שבת,

ואם בושל ע"י גוי הדבר יותר חמור, וצריך להמתין מצאת השבת את זמן הבישול ורק אז מותר לאכל.

2.אם אין יין אפשר לקדש על משקאות חריפים או על חלה.

ובקידוש על חלה נוטלים ידים לפני הקידוש ומברכים המוציא לחם במקום בורא פרי הגפן.

3.מתקן מים – אם המים מתחממים בשבת אסור להשתמש.

4. אין "היתר" להרוג מסיתים,

אלא שאם היה מי שהסית אחרים לעבוד עבודה זרה והיו על כך עדים,

בית הדין חקר ודן ואז גזר עליו דין מיתה,

כיום אנו מנועים מלדון דיני נפשות כי אין דיינים סמוכים.

צריך לדעת שמי שעבד עבודה לא רק טעה טעות תאולוגית-הכרתית, אלא זה היה שיא השחיתות והרשעות שאי אפשר לתאר, העבודה זרה היתה מתירה את כל השחיתות במסווה של מצוה.

(ראי אורות התשובה י"ב, י)

5. נערה מאורסה –

לא מדובר בבחורה לפני החתונה אלא באשה מקודשת, והיא נחשבת לאשת איש לכל דבר,

ואם זנתה מרצונה, והיו עדים על כך והתראה ונידונו בבית דין אז פוסקים דינם למיתה.

כיום לא דנים דיני נפשות.

6. לגבי בחורה לפני חתונה שקיימה יחסים עם גבר, אין על זה חיוב מיתה גם בזמן שדנו דיני נפשות,

אבל זו עבירה וצריכה לעשות תשובה על כך.

בברכה,

דני ארגמן

תשובה

ב"ה

לשואלת שלום,

1.אוכל שבושל בשבת מותר לאכלו במוצאי שבת,
ואם בושל ע"י גוי הדבר יותר חמור, וצריך להמתין מצאת השבת את זמן הבישול ורק אז מותר לאכל.

2.אם אין יין אפשר לקדש על משקאות חריפים או על חלה.
ובקידוש על חלה נוטלים ידים לפני הקידוש ומברכים המוציא לחם במקום בורא פרי הגפן.

3.מתקן מים – אם המים מתחממים בשבת אסור להשתמש.

4. אין "היתר" להרוג מסיתים,
אלא שאם היה מי שהסית אחרים לעבוד עבודה זרה והיו על כך עדים,
בית הדין חקר ודן ואז גזר עליו דין מיתה,
כיום אנו מנועים מלדון דיני נפשות כי אין דיינים סמוכים.

צריך לדעת שמי שעבד עבודה לא רק טעה טעות תאולוגית-הכרתית, אלא זה היה שיא השחיתות והרשעות שאי אפשר לתאר, העבודה זרה היתה מתירה את כל השחיתות במסווה של מצוה.
(ראי אורות התשובה י"ב, י)

5. נערה מאורסה –
לא מדובר בבחורה לפני החתונה אלא באשה מקודשת, והיא נחשבת לאשת איש לכל דבר,
ואם זנתה מרצונה, והיו עדים על כך והתראה ונידונו בבית דין אז פוסקים דינם למיתה.
כיום לא דנים דיני נפשות.

6. לגבי בחורה לפני חתונה שקיימה יחסים עם גבר, אין על זה חיוב מיתה גם בזמן שדנו דיני נפשות,
אבל זו עבירה וצריכה לעשות תשובה על כך.

שנה טובה ומבורכת!


בברכה,

כתבות נוספות