שאל את הרב

שאלות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/07/13 19:33 ט באב התשעג

שאלה

1.אם מישהו קנה לי משהו בתשעת הימים, מותר לי להשתמש בזה אח"כ?

2.מותר לי להשתמש בזה ב-י' באב?

3.זה נהוג לחכות שעה אחרי שהצום יוצא ורק אז לאכול?

4.מותר ללבוש בגדים שכובסו בתשעת הימים ב-י' באב?

5.רק מחר בערב מותר לאכול בשר ולשמוע שירים, לצפות בקומדיות וכד'...?

*בבקשה ענה לי על השאלות לפי מנהג הספרדים*

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אם קנו לך משהו בתשעת הימים אתה יכול להשתמש אחרי י' באב.

אינני מכיר כל מנהג להתעכב אחרי הצום. לפי כל המנהגים שאני מכיר אוכלים מיד בסוף הצום.

בי' אב ממשיכים כל מנהגי תשעת הימים. לספרדים הכל מסתיים בתום יום י' באב.

מתוך שעור של הרב אליעזר מלמד:
בשביעי של חודש אב כבשו הבבלים את בית המקדש, ובתשעה באב לפנות ערב הציתו בו אש, והיה נשרף במשך כל יום י' באב. ואמר רבי יוחנן, שאם היה חי באותו הדור היה קובע את הצום ליום י' באב, מפני שרובו של היכל נשרף בו. ויש אמוראים שנהגו להחמיר על עצמם להתענות בתשיעי ועשירי באב. אולם הנביאים והחכמים קבעו את התענית בט' באב, מפני שהכל הולך אחר ההתחלה, והתחלת הפורענות היתה בט' באב (תענית כט, א; ירושלמי תענית פ"ד ה"ו).

אלא שהואיל ובפועל רובו של בית המקדש נשרף בעשירי, נהגו ישראל שלא לאכול בשר ולא לשתות יין בעשירי באב. למנהג ספרדים האיסור נמשך בכל היום, ולמנהג אשכנזים עד חצות היום בלבד (שו"ע ורמ"א תקנח, א).

לדעת רוב האחרונים, בנוסף לאיסור לאכול בשר ולשתות יין, גם אין לכבס או ללבוש בגדים מכובסים, ואין להסתפר ואין לשמוע מוזיקה משמחת ואין לרחוץ בחמים. אבל לרחוץ בפושרים מותר. ויש מקילים וסוברים שרק מבשר ויין צריכים להימנע ביום העשירי, אבל מותר לרחוץ, להסתפר ולכבס בלא הגבלה. לכתחילה יש לנהוג כמחמירים, ובשעת הדחק אפשר להקל. 19

וכן נוהגים שלא לברך 'שהחיינו' ביום עשירי באב, כדין שלושת השבועות (חיד"א, כה"ח תקנח, ח; וע' לעיל ח, ז-ח).
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=3810

כתבות נוספות