שאל את הרב

שאלות שלא הבנתי לבד. תודה מראש

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/12/13 01:05 יב בטבת התשעד

שאלה

ב"ה

כמה שאלות על ספר יהושוע:

1. קרית 4 הובטחה לכלב אך אח"כ כתוב שהיא נלקחה ממנו:

לא הוגן שקריית 4 שהובטחה לכלב לא ניתנה לו אלא נלקחה אחר כך ממנו- זה כתוב בפרק כ"א: "ט וַיִּתְּנוּ מִמַּטֵּה בְּנֵי יְהוּדָה וּמִמַּטֵּה בְּנֵי שִׁמְעוֹן אֵת הֶעָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְהֶן בְּשֵׁם. י וַיְהִי לִבְנֵי אַהֲרֹן מִמִּשְׁפְּחוֹת הַקְּהָתִי מִבְּנֵי לֵוִי כִּי לָהֶם הָיָה הַגּוֹרָל רִאישֹׁנָה. יא וַיִּתְּנוּ לָהֶם אֶת-קִרְיַת אַרְבַּע אֲבִי הָעֲנוֹק הִיא חֶבְרוֹן בְּהַר יְהוּדָה וְאֶת-מִגְרָשֶׁהָ סְבִיבֹתֶיהָ. ".

אמנם זה ניתן בתור ערי לויה, נכון, אך עדיין זה נקלח מכלב והרי זה הובטח לו!!!

2. מה שכתוב לנו זוהי נבואה שנצרכה לדורות (נגיד לא כל המלחמות על כיבוש הארץ התפרסמו כי לא הכל נצרך לדורות). למה מפרטים את הנחלות בס' יהושוע? בעתיד נשב כך?

3. יש סתירה בין הפסוקים שאינני מבינה אותה:

-פרק י"א פס' כ"א ,כ"ב: "כא וַיָּבֹא יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא וַיַּכְרֵת אֶת-הָעֲנָקִים מִן-הָהָר מִן-חֶבְרוֹן מִן-דְּבִר מִן-עֲנָב וּמִכֹּל הַר יְהוּדָה וּמִכֹּל הַר יִשְׂרָאֵל עִם-עָרֵיהֶם הֶחֱרִימָם יְהוֹשֻׁעַ. כב לֹא-נוֹתַר עֲנָקִים בְּאֶרֶץ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַק בְּעַזָּה בְּגַת וּבְאַשְׁדּוֹד נִשְׁאָרוּ. "

לעומת

-פרק ט"ו פס' י"ד: "יד וַיֹּרֶשׁ מִשָּׁם כָּלֵב אֶת-שְׁלוֹשָׁה בְּנֵי הָעֲנָק אֶת-שֵׁשַׁי וְאֶת-אֲחִימַן וְאֶת-תַּלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק."

נאמר שיהושוע הרית את כל הענקים ואחר כך נאמר שיש ענקים!

אולי הענקים הלכו מעזה,גת ואשדוד לחברון?

או שאולי הנעשה בפרק ט"ו נעשה באמת לפני זה ורק נכתב כעת?

תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. לכלב הובטחו שדות באזור אבל לא העיר עצמה. עיר לא נתנת לאדם יחיד - עיר שייכת לכולם, בודאי עיר מקלט.

2. לשאלות כאלה יכולות להיות תשובות שונות. אציע כאן הצעה אחת: פרוט הנחלות בספר יהושע בא כדי להראות שיהושע השלים את מה שמשה התחיל. בגלל חטאו של משה הוא לא השלים את משימת הכיבוש והחלוקה לכל העם. הכתוב מראה לנו שהמשימות הללו הושלמו על ידי יהושע.

3. אלו שני פסוקי סיכום - שמסכמים את אותה מציאות: כלב הכרית את הענקים שבהר. נשארו רק ענקים אצל הפלשתים.

כתבות נוספות