שאל את הרב

שאלות על מגילת רות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 14/05/13 17:05 ה בסיון התשעג

שאלה

ב"ה

שלום רב.

אני לומדת כעת את מגילת רות עם רש"י ויש לי כמה שאלות. תודה רבה:

1. מי הייתה אשת בועז לפני שנישא לרות? (שקבר אותה כשרות וענמי חזרו לבית לחם).

2.פרק א': פס' י"ט "וַתֵּלַכְנָה שְׁתֵּיהֶם"

שתיהם ולא שתיהן?! האם ח"ו יש טעות דקדוקית לשונית בתנ"ך?

3. פרק ב':פס' ה' "וַיֹּ֤אמֶר בֹּ֨עַז֙ לְנַֽעֲר֔וֹ הַנִּצָּ֖ב עַל־הַקּֽוֹצְרִ֑ים לְמִ֖י הַנַּֽעֲרָ֥ה הַזֹּֽאת"

רש"י:

(ה) למי הנערה הזאת - וכי דרכו של בועז לשאול בנשים?

אלא דברי צניעות וחכמה ראה בה. שתי שבלים לקטה, שלשה אינה לקטה.

והיתה מלקטת, עומדות - מעומד, ושוכבות - מיושב. כדי שלא תשחה:

מה הכוונה במשפט האחרון? עומדות מעומד ושוכבות מיושב?

4. איך יתכן שרות ובועז לא שמרו נגיעה? זה אולי מצחיק שאני שואלת את זה, אבל אומרים שהאבות והצדיקים קיימו את כל התורה עוד מלפני שעמ"י קיבלו אותה כי התורה נטועה עמוק בליבותינו ואצל הצדיקים והאבות זה התממש בפועל, אז איך יתכן שרות (בפרק ג') באה ושכבה לידו והוא נגע בה ואז הכיר שזאת אישה? אמנם הוא לא בא עליה ויש פירוש ל"חי ה'" שנשבע ליצרו שלא יבוא עליה אלא ע"י נישואין, אבל עדיין לגעת באישה זה איסור חמור מאד... ?

5. נעמי אמרה לרות לרדת לגורן וכו' ולא אמרה לרות להציע לבועז להתחתן איתה. איך רות הבינה את זה לבד מתוך דברי נעמי? או שאמרה לה זאת ישירות ופשוט לא כתבו לנו את זה?

6. האם יודעים מי היה הגואל שלא רצה לגאול את רות?

7.שמואל הנביא כתב את המגילה אבל המגילה היא בימי שפוט השופטים בכלל?! האם שמואל חי כבר מאז?

8. "ויהי בימי" - לשון צער. אבל בסוף המגילה מסתיימת בשמחה גדולה וגם זה לא כמו "ויהי בימי אחשורוש" שזה צער על הגזירה העומדת מעל לעם היהודי ובסוף הכל מתהפך לטובה, אלא בכל המגילה אין אסונות גדולים (נעמי נשארת לבדה ואז היא באה לבית לחם ואין לה שם שוב אסונות... לכאורה הצער הוא רק בסיפור מותם של בעלה ובניה) ?

* אני מקווה שזה בסדר שאני שואלת פה. אם לא, אז בבקשה שהרב לא יענה אלא אחפש לבד את התשובות (אבל חלק חיפשתי ולא מצאתי תשובה).

תודה רבה

חג שמח

תשובה

שלום!

שאלת שאלות מצויינות, ואשמח לענות. יישר כח על ההעמקה והלימוד!

1. לא נודע מי הייתה.

2. שאלה זו שואל האלשיך הקדוש, ומביא שני הסברים: א. הפסוק בא להשמיע לנו את חסדי ה', שלמרות שהן הלכו לבדן, ולא בליווי גברים לשמור עליהם, לא קרא להם כל פגע בדרך. וזה נרמז בכך שנכתב "שתיהם" במעין צורת זכר, כדרך הגברים היוצאים בדרך לבדם. ב. מכיוון שחששו ללכת בדרך רק נשים, פן חס ושלום אנשי בליעל רשעים יתעללו בהם - לבשו מלבושי גברים. וזה נרמז בלשון "שתיהם" - צורת זכר.

3. את השיבולים שעוד מחוברות בקרקע ועומדות ושכחום הקוצרים - היא ליקטה בעמידה, ואילו את השיבולים שנקצרו ונפלו וכעת שוכבות על הקרקע - היא לא התכופפה כדי להרימם, משום חוסר צניעות, אלא התיישבה וכך הרימה אותם.

4. לא מוזכרת שום נגיעה בסיפור. אמנם רש"י מבאר שהכיר בה שהיא אשה על ידי שנגע בה, אך גם לפירוש זה - לא היתה נגיעה מכוונת, ומרגע שהכיר שזו אשה - פרש מיד. הכל היה לשם שמיים, לצורך הקמת שם למת ולהעמיד משפחות. ממעשה זה יצא בסופו של דבר דוד המלך!

5. נעמי אמרה לרות (ג', א') "בִּתִּי הֲלֹא אֲבַקֶּשׁ לָךְ מָנוֹחַ אֲשֶׁר יִיטַב לָךְ" - הכוונה היא שנעמי אומרת לה איך למצוא חתן, שהוא מנוח לאשה (בוודאי בימי קדם שלאשה לא נשואה היה קשה מאוד להתפרנס בכוחות עצמה, בלא בעל שידאג לה).

6. שמו היה "טוב". כך מפרשים חז"ל את הפסוק (ג', י"ג) "אם יגאלך - טוב", והוא היה אחיו של בועז ואלימלך. אפשר לפרש ששמו נאה לו: עיקר עניינו לחיות בתמימות לפי ההלכה. אם הוא מבין שעל פניו יש כאן בעיה של נישואין שהתורה אוסרת - הוא לא רוצה להכנס לספק ובלגן. העיקר שהוא נשאר בטוח "טוב". לעומת זאת בועז אומר שהסתכלות כזאת לא מקדמת את רצון ה'. אם הדרשה הנכונה היא להתיר נישואין כאלה, ובכך יעשה טוב לאשה ולהמשיך את שם הנפטר - עלינו לא להסס ולפעול לפי זה. "בועז" = "בו-עז". היתה בו את בעזות דקדושה, המשך בית "פרץ" שפורץ ומחדש להעיז ולהפוך את העולם לתיקונו, שרק מזה יכול לצאת דוד ומשיח.

7. שמואל לא חי בתקופה בה קרא הסיפור. הוא כתב את הספר שכבר קרה זמן רב לפניו, בכדי לייחס את דוד שהמליכו למלך.

8. הצער הוא על הרעב שהיה בארץ, שהיה צרה כללית לעם ישראל (גמרא מגילה י.).

כל טוב!
בהצלחה!

כתבות נוספות