שאל את הרב

שאלות הלכתיות בכשרות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/05/13 20:14 יא בסיון התשעג

שאלה

שלום לכבוד הרב!

שתי שאלות בנוגע לכשרות המטבח:

1. המיקרו שלנו הוא פרווה, כאשר יש מכסים לחלבי ולבשרי (אם אנו רוצים להכין משהו בשרי, לדוגמא, שמים מכסה של מיקרו (ללא חורים בחלק העליון אבל הוא אף פעם לא באמת אטום לגמרי בחלק התחתון). על הצלחת של המיקרו אנו בדר"כ שמים ריבוע של נייר מגבת (את האמת שאין לי מושג למה) ועליו את הצלחת ואז את המכסה.

לאחרונה עלתה לי שאלה: מה קורה אם אני שמה משהו בשרי לחימום, והחימום גורם להיווצרות אדים רבים כך שמרטיב לחלוטין את הריבוע של נייר המגבת וההירטבות נמשכת גם מעבר להיכן שהמכסה מכסה (המכסה לא מכסה את כל הנייר מגבת אלא את רובו, לצדדים הוא לא מגיע). בעצם, האדים נוגעים במכסה הבשרי (שכמעט תמיד נוצרים עליו אדים, גם אדים "בשריים" כתוצאה מחימום עוף, למשל) ואז מתפשטים ומגיעים לצלחת ולנייר מגבת הספוג במים. האם בעצם זה שהצלחת, שאמורה להיות פרווה כי מניחים עליה גם צלחות בשריות וגם חלביות, נרטבת מהאדים הללו הופך אותה לבשרית? ומה קורה כאשר מניחים עליה צלחת חלבית? האם בעצם המיקרו הופך להיות כך בשרי ולא פרווה?

חשוב לציין שההירטבות המסיבית הזו בדר"כ לא קורית אבל לעיתים, ששוכחים משהו במיקרו להרבה זמן או שמחממים משהו לזמן ארוך, זה קורה.

2. אם נשפך לי משהו חלבי חם (יד סולדת בו) על החרצובות של הכיריים מתוך סיר (למשל, מרק פטריות רותח עם שמנת), האם מותר לי, אחרי שהכיריים מתקררות, להניח סיר בשרי עם משהו בשרי בתוכו ולחמם כרגיל או שעלי לנקות היטב את הכיריים? הרי הסיר הבשרי מגיע ליד סולדת בו בחימום על הכיריים..

תודה רבה וסליחה על האורך..

תשובה

בס"ד
שלום רב,

לענין מיקרוגל: השאלות שלך נכונות. צריך לנהוג קצת אחרת ממה שאת מתארת. עייני בשני הקישורים להלן:

http://www.kosharot.co.il/ask_show.asp?id=2450

http://www.etzion.org.il/dk/5768/1115halacha2.html


לענין החצובה. לא מקובל להפריד בין בשר וחלב.
עייני בקישור לשיעור של הרב אליעזר מלמד - אמנם השעור עוסק בדיני פסח אבל הוא מביא שם את ההלכות הקשורות לחצובה כל השנה (עייני הסברים בהערה 3)
http://ph.yhb.org.il/04-11-03/

כתבות נוספות