שאל את הרב

שאלות בתנ"ך

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 05/01/12 12:56 י בטבת התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב!

אני בת שירות לאומי ודיברתי עם שומר של בי"ס שהוא לא דתי, אנחנו מחבבים אחד את השני... עד עכשיו שוחחנו שיחות חולין מדי פעם, אבל עכשיו התחלנו לדבר על יהדות. הוא התחיל לשאול כמה שאלות על התנ"ך, הוא לא נראה לי מאמין אבל רצה לברר דברים. הוא לא בא להתקיף (אני חושבת).

עניתי לו כמיטב יכולתי, אין לי עניין להחזיר אותו בתשובה (למרות שכמובן שאשמח שיהיה דתי) אבל כן אכפת לי שלא יסתובב עם מחשבות מסוימות על התנ"ך, ושלדעתי הן שגויות.

הוא שאל איך זה שמצילים את לוט מסדום, והרי הוא לא כ"כ צדיק, כמו שרואים במעשיו שלאחר הפיכת סדום? (ואני מוסיפה מעצמי- גם כשהמלאכים באו אליו, והוא הציע להוציא את בנותיו). השבתי, שהחטא של אנשי סדום הוא אי הכנסת אורחים והתנהגות לא מוסרית כלפי חלשים בחברה, אך הוא אמר שהחטא היה גילוי עריות. אמרתי לו שאשאל- וזה מה שאני עושה. ואם החטא היה גילוי עריות, איך באמת מצילים את לוט?

שאלה שנייה- הוא אמר שדוד המלך לא זכה לבנות את ביהמ"ק גם בגלל שהוא הרג הרבה וגם בגלל שכשהיה רעב בארץ, העניים ביקשו ממנו לפתוח את אוצרותיו ולקנות בשבילם אוכל, אבל הוא לא רצה לבזבז את הכסף שחסך בשביל ביהמ"ק, אז הוא לא נעתר להם.

הדבר הזה נשמע לי ממש מוזר, אני יודעת שהיה רעב בארץ לאחר החטא של דוד בספירת העם, ושהוא בחר את הרעב אך לא ידוע לי על דבר כזה. אשמח שהרב יאיר את עיניי.

תודה רבה כבוד הרב ושבת שלום!

צופיה

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

חטאם של אנשי סדום מפורש בספר יחזקאל פרק טז פסוק מט:
הִנֵּה-זֶה הָיָה, עֲו‍ֹן סְדֹם אֲחוֹתֵךְ: גָּאוֹן שִׂבְעַת-לֶחֶם וְשַׁלְוַת הַשְׁקֵט, הָיָה לָהּ וְלִבְנוֹתֶיהָ, וְיַד-עָנִי וְאֶבְיוֹן, לֹא הֶחֱזִיקָה.
כלומן לא תמכו בעני,
אך לא זו בלבד שלא תמכו אלא חוקקו חוקים נגד מי שעוזר לעני.

כמובן גם על גילוי עריות נענשים, אך כאן מדובר בהפיכה והשמדה של ערים שלמות, והחשבון הוא אחר, לא רק חומרת העבירה אלא גם האידיאולוגיה שעשו מרשעות זו.


ביחס לדוד המלך,

שני הענינים קשורים,

היה עוני, ודוד אמר לצאת למלחמה נגד הבוזזים,
וחכמים אמרו: עדיף היה להוציא מהאוצרות ולמנוע מלחמה וסבל לעניים.
כיוון שדוד שמר על האוצרות לבית המקדש לכן נאמר לו לא לבנות. אלא בנו שלמה יבנה.

המקור:


מבואר במדרש [ילקוט רות רמז תר"ג] ואני בעניי הכינותי לבית ה' זהב ככרים מאה אלף וכסף אלף אלפים ככרים וכו', וכי יש לעני בישראל אלף אלפים דינרי זהב, אלא כשהרג לגולית השליכו עליו בנות ישראל כסף וזהב, והוא הפרישן לבנין בהמ"ק, וכשהיה רעב בארץ לא פתח אוצרות לכלכל עניים, ולכך קצף עליו השם ואמר, טובה צדקה מבנין בית המקדש, ולכך אתה לא תבנה.
ונראה, כי חכמי ישראל הם שבקשו שיתן לעניים מהכסף וזהב ההוא, ולכך אמרו לו עמך ישראל צריכין פרנסה ופתח ותן, והוא מיאן לתת וצוה להלחם, ואם כן הרבה מלחמות רשות שנעשו בשביל פרנסת עניים, מה שהיה דוד יכול לתקן בפתחו אוצרות המוכנים לבית ה', וזהו פי' הפסוק, דמים הרבה שפכת, כי לחמת מלחמות רשות, ולא היה צורך, כי היה לך לפרנס מן אוצרות, ואתה קמצת בשלך בצדקה, והעניים היו עטופים ברעב עד עבור ימי מלחמה, ובין כך סבלו דוחק ולחץ, ולכך אתה לא תבנה הבית, כי נבחר לה' צדקה מבנין בית.

(יערות דבש, חלק ראשון, דרוש ב)

בברכה,

דני ארגמן



כתבות נוספות