שאל את הרב

מה כוונת הפסוק: כתוב "הנה ימים באים וכרתי..ברית חדשה"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/11/20 19:58 יד בחשון התשפא

שאלה

שלום,

קודם כל יישר כח עצום על היוזמה הנפלאה שלכם. טוב לדעת שיש אנשים לפנות אליהם.

רציתי לשאול, על מה מדבר הפסוק בירמיהו לא פסוק ל: כתוב "והנה ימים באים וכרתי ברית חדשה", כי הרבה נוצרים משתמשים בפסוק זה להוכחה לנצרות?

ובכלל, איך אפשר לדעת שהקב"ה נשאר עם ישראל לתמיד ולא עזב לנצרות? כאילו ברור שאין הוכחה מוחשית, כי אמונה זה להאמין, אבל בכל זאת. מצטער על סוג השאלה. אשמח לתשובתכם.

תשובה

שלום לך יהודה היקר

יישר כח על השאלה - אינך צריך כלל להצטער. אדרבה - זה נהדר לשאול ולחקור

קודם כל הנה הההקשר של הפסוק.

(ל) הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְקֹוָק וְכָרַתִּי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה:

(לא) לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם יְקֹוָק:

(לב) כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם יְקֹוָק נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם:

אם כן, הנביא בפירוש מדבר על כריתת ברית עם בית ישראל ובית יהודה.

הנוצרים קבעו שהם 'בית ישראל' האמיתי, אבל קביעה זו קצת מוזרה. יש עם כזה שנקרא יהודה וישראל - עד היום הוא נקרא עם ישראל ו'יהודים'. זו עובדה שמוסכמת על 99% מאנשי המדע. לפרש את הנביא שהוא מדבר על קבוצה אחרת זה מוזר מאד.

מעבר לזה, ביחס לקשר עם עם ישראל יש הוכחה מוחשית ומוחצת. כל טענות הנצרות התבססו על המצב הגשמי הרעוע שעם ישראל היה בו בזמן הגלות. אולם, כעת, שעם ישראל חוזר לארצו, וברוך ה' בעל עוצמה כלכלית ובטחונית ומדעית - אז אי אפשר בשום אופן להגיד שהקב"ה עזב את עם ישראל - אדרבה, אנחנו רואים בעינינו את התגשמות כל נבואות הנביאים וזו הוכחה מוצקה לאמונת ישראל גם ללא קשר לנצרות.

בהצלחה רבה!

טוביה

כתבות נוספות