שאל את הרב

שאלה בהלכות שמירת הלשון - מצווה לגנות את מי שאינו שומר מצוות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/05/20 07:28 יא באייר התשפ

שאלה

בע"ה

שלום רב! תודה מראש על זה שהרב מפנה מזמנו לענות על שאלות הקוראים.

תודה!

כותב החפץ חיים כמה פעמים , שמצווה לגנות את מי שאינו שומר מצוות(וַאֲפִלּוּ הוּא אוֹמֵר, כָּל הַתּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם, חוּץ מִפָּסוּק אֶחָד אוֹ קַל וָחֹמֶר אֶחָד אוֹ גְּזֵרָה שָׁוָה אֶחָת אוֹ דִּקְדּוּק אֶחָד, גַּם הוּא בַּכְּלָל הַזֶּה.) ולשופטו לצד החוב(המקור להלן)

ובסוף הוא כותב "עד שיחזירנו למוטב"

רציתי לדעת מה דעת הרב בעניין, האם פסק זה תקף לימינו (לגבי ה'חילונים' בידיעה שגנות לא תעזור, שהרי ברוב המוחלט של המקרים הגנות לא 'תחזירנו למוטב'או שישנו עדיין עניין לגנות, למרות שהגנות לא תעזור?)

כמובן שעולות מפסק זה עוד שאלות רבות,

אני מאמין שזה נושא רחב ממש ונודע בסוגיות רבות, ולכן אם הרב חושב שאין פה המקום להאריך, אני אשמח שהרב יפנה אותי למקור/מאמר בנושא...

בנוסף, חשוב לציין שבמקום אחר ח"ח כותב(בספר שמירת הלשון) שמוטב ''להכשל'' באי אמירת לשון הרע, מאשר להפך

על כן אני עדיין לא פעלתי ע"פ פסק זה(הפסק שמובא פה...)

הלכות איסורי לשון הרע, כלל ד, ז׳

וְכָל אֵלּוּ הַדִּינִין שֶׁכָּתַבְנוּ הוּא דַּוְקָא בְּאִישׁ, אֲשֶׁר מִנְהָגוֹ וְדַרְכּוֹ לְהִתְחָרֵט עַל חֲטָאָיו, (כט) אֲבָל אִם בָּחַנְתָּ אֶת דַּרְכּוֹ, כִּי אֵין פַּחַד אֱלֹהִים לְנֶגֶד עֵינָיו וְתָמִיד יִתְיַצֵּב עַל דֶּרֶךְ לֹא טוֹב, כְּמוֹ הפּוֹרֵק מֵעָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם אוֹ שֶׁאֵינוֹ נִזְהָר מֵעְבֵרָה אַחת, אֲשֶׁר כָּל שַׁעַר עַמּוֹ יוֹדְעִים שֶׁהִיא עֲבֵרָה, דְּהיְנוּ בֵּין שֶׁאוֹתָה הָעֲבֵרָה, שֶׁהוּא רוֹצֶּה לְגַלּוֹת, עָשָׂה הַחוֹטֵא כַּמָּה פְּעָמִים בְּמֵזִיד אוֹ שֶׁעָבר בְּמֵזִיד כַּמָּה פְּעָמִים עֲבֵרָה אַחַת הַמְפֻרְסֶמֶת לַכֹּל שֶׁהִיא עֲבֵרָה, אִם כֵּן מוּכָח מִנֵּה שֶׁלֹּא מֵחֲמַת שֶׁגָּבַר יִצְּרוֹ עָלָיו עָבַר עַל דִּבְרֵי ה' כִּי אִם בִּשְׁרִירוּת לִבּוֹ הוּא הוֹלֵךְ, וְאֵין פַּחַד אֱלֹהִים לְנְגֶד עֵינָיו, לָכֵן מֻתָּר לְהַכְלִימוֹ (ל) וּלְסַפֵּר בִּגְנוּתוֹ בֵּין בְּפָנָיו וּבֵין שֶׁלֹּא בְּפָנָיו. וְאִם הוּא יַעֲשֶׂה מַעֲשֶׂה אוֹ יְדַבֵּר דָּבָר, וְיֵשׁ לְשָׁפְטוֹ לְצַּד הַזְּכוּת וּלְצַד הַחוֹב, צָּרִיךְ לְשָׁפְטוֹ לְצַּד הַחוֹב, אַחֲרֵי שֶׁנִּתְחַזֵּק לְרָשָׁע גָּמוּר בִּשְׁאָר עִנְיָנָיו, וְכֵן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ "לֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ", עַם שֶׁאִתְּךָ בְּתוֹרָה וּבְמִצְוֹת, אַל תּוֹנֵהוּ בִּדְבָרִים, וַאֲשֶׁר לֹא שָׁת לִבּוֹ לִדְבַד ה', מֻתָּר לְהַכְלִימּוֹ בְּמַעֲלָלָיו וּלְהוֹדִיעַ תּוֹעֲבוֹתָיו וְלִשְׁפֹּךְ בּוּז עָלָיו, וְעוֹד אָמְרוּ: מְפַרְסְמִין אֶת הַחֲנֵפִים מִפְּנִי חִלּוּל ה', וְכָל שֶׁכֵּן (לא) אִם הוֹכִיחַ אוֹתוֹ בָּזֶה וְלֹא חָזַר, דְּמֻתָּר לְפַרְסְמוֹ וּלְגַלּוֹת עַל חֲטָאָיו בְּשַׁעַר בַּת רַבִּים וְלִשְׁפֹּךְ בּוּז עָלָיו, עַד שֶׁיַּחֲזֹר לְמוּטָב, וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב הָרַמְבַּ"ם בְּסוֹף פֶּרֶקּ ו' מֵהִלְכוֹת דֵּעוֹת {הלכה ח'}, אַךְ יֵשׁ לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לִשְׁכֹּחַ (לב) פְּרָטִים אֲחָדִים הַמִּצְטָרְכִים לָזֶה, וּכְתַבְתִּים בִּבְאֵר מַיִם חיִּים.

הלכות איסורי לשון הרע, כלל ח, ה׳

וְכָל זֶה הָאִסוּר שֶׁל לָשׁוֹן הָרָע הוּא דַּוְקָא עַל אִישׁ, שֶׁעַל פִּי דִּין תּוֹרָה הוּא עֲדַיִן בִּכְלַל "עֲמִיתֶךָ" דְּהַיְנוּ עַם שֶׁאִתְּךָ בַּתּוֹרָה וּבְמִצְּוֹת, אֲבָל אוֹתָן הָאֲנָשִׁים, שֶׁמַּכִּירָם, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם אֶפִּיקוֹרְסוּת, (ח) מִצְּוָה לְגַנּוֹתָם וּלְבַזּוֹתָם, בֵּין בִּפְנֵיהֶם וּבֵין שֶׁלֹּא בִּפְנֵיהֶם, בְּכָל מַה שֶּׁהוּא רוֹאֶה עֲלֵיהֶם, (ט) אוֹ שֶׁשּׁוֹמֵעַ עֲלֵיהֶם, דִּכְתִיב: "לֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ", וְ"לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ", וְהֵם אֵינָם בִּכְלָל זֶה, שֶׁאֵינָם עוֹשִׂים מַעֲשֵׂה עַמְּךָ, וְנֶאֱמַר {תהלים קל"ט כ"א}: "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' (י) אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" וְכוּ', וְאֶפִּיקוֹרֵס (יא) נִקְרָא הַכּוֹפֵר בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל, בֵּין בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וּבֵין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וַאֲפִלּוּ הוּא אוֹמֵר, כָּל הַתּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם, חוּץ מִפָּסוּק אֶחָד אוֹ קַל וָחֹמֶר אֶחָד אוֹ גְּזֵרָה שָׁוָה אֶחָת אוֹ דִּקְדּוּק אֶחָד, גַּם הוּא בַּכְּלָל הַזֶּה.

תשובה

שלום וברכה

שאלת היחס למי שאינו שומר את ברית המצוות היא מורכבת ועשירה מאוד, ויש לה פנים שמושכים לכיוונים שונים. הדבר נובע ממורכבות גדולה מאוד: ראשית, עצם ההכרה בכך שבכל אחד מאתנו יש צדדים טובים וצדדים בעייתיים, והעולם אינו נחלק ל'דתיים' ו'חילוניים', אלא לצדיקים בינוניים ורשעים, ואנו לומדים היטב מדברי חז"ל כי לא בהכרח מי שנראה בעינינו צדיק – הוא הצדיק, ולהפך ("עולם הפוך ראיתי"); שנית, בד בבד עם הפסיקה המדגישה את החובה לשמור מצוות וביקורת על מי שאינו עושה זאת – אנו מכירים אין ספור מאמרי חז"ל על חשיבות אהבת ישראל, ואחדות האומה הישראלית, ועוד ועוד; שלישית – מציאות חיינו מלמדת שהשימוש בכלים של גינוי משיגה את התוצאה ההפוכה, וכבר מדברי החזון אי"ש למדנו שהיחס צריך להיבחן לאור התוצאה, ואין הדברים עומדים בפני עצמם, ועוד ועוד.

על כן, טוב לאחוז בדרך של ריבוי אמונה ואהבה, וקידוש שם שמיים, והתקרבות המתחילה ברמה האנושית הפשוטה, ומטפסת לשותפות הכלל-ישראלית, ואת החיבור לתורה לעשות בדרך של "אשרי זה שלמד תורה", ומתוך המאור שבה לקרב ולהתקרב, ולהיות שותפי אמת עם כל מבקשי הטוב באומה.

כל טוב ואהבת ישראל

כתבות נוספות