שאל את הרב

שאלה אמונית כללית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/10/11 23:33 ו בתשרי התשעב

שאלה

שלום לכבוד הרב,

יש לי שאלה, אני חושב שהיא די פילוסופית ועמוקה.

השאלה הזאת מפריעה לי כבר המון זמן, ומטרידה אותי מאוד.

אני מקווה שתוכל לענות לי בכמה שיותר הרחבה, פירוט, והסברה.

ולשאלה:

1) אני נמצא במצב אמוני, בו כבר, ראיתי "הכל" (ברור שעדיין לא, אך זאת ההרגשה).

ואחרי שכבר ראיתי הכל, את ההוכחות ליהדות (כולל קיום האלוקים), אם עכשיו אראה למשל איזה משהו שיכול לערער את אמונתי - זה לא יעשה עלי כל רושם כלל ועיקר.

אני כבר ראיתי טענות רבות, עובדות, מחשבות לכיוונים שונים, דרכים לאמונה, אמירות וכו'...

ואני חושב לעצמי:

הרי אני יהודי דתי, גדלתי בסביבה יהודית דתית, אני לומד כבר 9 שנים בבית ספר דתי, אני מקיים מצוות, לומד תורה, מעמיק במחשבה, מתכנן את חיי, אבל בעצם:

אם הייתי נוצרי למשל, או גם מוסלמי, הייתי בדיוק באותו מצב שאני: מאמין בדתי, תמיד כאשר תתעורר שאלה, אני לא אשאל מישהו מהדת השנייה, אלא איזה חכם מוסלמי שיענה לי, ובסופו של דבר הוא היה נותן לי תשובה מספקת, שהייתה מורידה לא את כל הספיקות, והייתי בטוח בצדקת דרכי: כי הרב אמר תשובה מדהימה, שמראה את אי נכונות היהדות, והוא טען טענות שאי אפשר להתכחש להם. ובסופו של דבר, הייתי נשאר מוסלמי דתי, שמאמין בדתו, במאת האחוזים, שום דבר לא יגרום לי לעזוב את דתי.

(כמה אנשים קיימים, שהיו מוסלמים\נוצרים, או כל דת אחרת, והם המירו דתם????? אין הרבה אנשים כאלה!! , למה? מכייון שכאשר תתעורר שאלה אמונית, הם ישאלו את הצד שלהם, ולצד שלהם תמיד תיהיה תשובה, ובסופו של דבר, אני אקבל את תשובתם, ואשאר בדתי).

ואם הייתי נוצרי למשל, והיו מתעוררים לי ספקות, שהיהדות היא היא הדרך הנכונה, הייתי יכו לבדוק באתר אינטרנט כלשהו שמצאתי (ובאמת יש כמה כאלה, שבהם ישנם הוכחות מפורשות מהפסוקים, על ישו וכל זה, ממש פסוקים שקשה לסתור אותם).

ואם הייתי מוסלמי, הייתי בודק באתר שמראה כמה נכונה הדת האיסלאמית, ושיש המון הוכחות ונבואות שהתקיימו.

ובאת בדקתי, ויש לכל דת המון אתרים עם הוכחות מוצקות, מפסוקים, מעובדות היסטוריות, פילוספיות, מחשבתיות, לוגיות, לצדקות דרכי הדת הנוכחית.

מה אעשה, והאלוקים בראני יהודי, שכאשר מתעוררת שאלה, כמו זאת, אפנה לשאלת רב, באחד האתרים, למשל אתר כיפה, ושם רב שדבק בתורתו ואמונתו, יענה לי תשובה מדהימה, שבטוח תספק אותי, ולא יהיו לי שאלות יות

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אתיחס תחילה לסרטון על "צחוק מהרבנים". לעיתים רבנים מתבטאים בנושאים שאינם מכירים אותם לעומק, לכן מי שבקיא בנושאים אלו עלול לגחך עליהם. צריך להזהר בזה מאוד, מפני שזה עלול להיות חילול ד' חו"ח.
אבל תקלה אצל רב אינה עדות על בעיה בתורה או באמונת ישראל. לכן בכל ענין צריך לפנות אל מומחה. לענין גיל העולם והאבולוציה פורסמו שני ספרים של מומחים:
פרופ' נתן אביעזר בספרו "בראשית ברא".
ד"ר מיכאל אברהם בספרו "א-להים משחק בקוביות".

מכאן לעקר הדברים שלך:
ראשית אינני מקבל את הדמיון והסימטריה שאתה מנסה לצייר בין הדתות השונות, ישנו פער, תהום בלתי נתנת לגישור, בין היהדות והדתות האחרות:
הנצרות והאסלאם רואות עצמם כדתות אוניברסאליות – כל אחת מהן מציעה לכל אדם, באשר הוא, בלי כל קשר ללאום שלו, את הדרך להתקשר לאלוקים, לעשות רצונו ולזכות בגמול הראוי. לכן הנצרות בפני עצמה כמו האסלאם בפני עצמו חייבים מבחינתם, להיות בלעדיים. כל אחת שוללת לחלוטין את האפשרות שיהיו דתות אחרות ודרכים אחרות לקשר עם ד'. משום כך נלחמו שתי הדתות הללו במשך תקופות ארוכות ביניהם.

היהדות לא רואה עצמה כדת אוניברסאלית, היהדות היא הדרך של עם ישראל בלבד. התורה נתנה לעם אחד בלבד. אנחנו קבלנו תורה מפני שהיא מתאימה לאופי המיוחד שלנו. אין צפיה שכולם יקיימו את התורה. הגויים נדרשים לשבע מצוות בני נח ולא יותר. הקב"ה מעניק לכל אומה ולשון את הדרך שהולמת אותם – רק ישראל נדרשים ללמוד תורה ולקיים מצוות. הגויים על פי מקומם ואפיים, נועדו לתפקידים אחרים בבריאה – כל אומה לפי תרבותה וסגולותיה (באופן כללי ביותר רואים שהצרפתים והאיטלקים טובים יותר באמנות ואוכל, הגרמנים והאנגלים בחריצות ומשמעת...)

שנית, נדמה לך שאצל כולם, הכל דומה. אין הבדל בכוח האמת של הדתות והדעות. אני מבין מאוד את המצב הנפשי שמביא אותך לכך, אבל אני שולל לחלוטין את המסקנה הזאת. זו מסקנה שאין לה על מה לסמוך.

אתן לכך שלש דוגמאות:

1. תאר לעצמך שאנחנו לא חיים היום, אלא לפני 3000 שנה. אם היית חי אז, היית טוען שאין הבדל בין האמת היהודית ששוללת את האלילות לחלוטין, ובין עבודת האלילים באשור או במצרים – מלכויות מכובדות בהם פעלו חכמים חשובים מאוד בזמנם. אתה היית בטוח שאין כל שוני. כל אחד מהצדדים יכול לשכנע את עצמו באותה מידה.
אפילו 1000 שנים מאוחר יותר (כלומר לפני 2000 שנה) עדיין היתה משוכנע בעמדתך, שהרי גם עכשיו, עומד מול היהדות גוש עצום של עמים וממלכות אליליים, בראשם מעצמות עולמיות כמו יוון או רומי. יש להם פילוסופים ומדענים נחשבים ביותר... יש להם הסברים מפולפלים והגיון בדרכם הדתית אלילית...
אבל אחרי אלפי שנים, הדברים הוכרעו. באלפיים השנים מאז ועד היום, אנשים מבינים יותר ויותר את השקר של עבודת אלילים (כפי שהתנבאו נביאי ישראל מאז) ומעדיפים את האמונה בא-ל האחד. היהדות אמנם 'גדולה' עליהם אבל הנצרות באירופה והאסלאם באסיה ואפריקה מתפשטים וממלאים את מקומם של עבודות האלילים. זה לוקח זמן עצום: מאות ואלפי שנים, הרבה יותר מחיי אדם אחד, אבל בסוף יש הכרעה! האמונה בא-ל אחד מנצחת נצחון מלא.

2. הנצרות טוענת שעם ישראל נדון להיות מושפל, מפוזר וגולה מארצו (כעונש למי שמרד וסרב לאלוקיו) לנצח. הם שללו את נבואות הנחמה של ישעיהו, ירמיהו ועוד.
במשך אלפיים שנה היה קשה להתמודד עם טענה כזאת. לכאורה היינו באמת מגורשים מארצנו – נודדים וסובלים בעולם. היה עלינו להמתין אלפיים שנה כדי לשוב לתחיה בארצנו, אבל הנס הזה התרחש. היכן בתבל ומלואה קרה כדבר הזה – עם חוזר להקים חיים קדמונים בארץ מולדתו? לנו זה קורה, יש כאן ארוע היסטורי בעל השלכות אמוניות מכריעות.

3. המדע, בתקופת הרמב"ם קבע שהעולם קדמון: אין לעולם התחלה. תפיסה זו היתה מקובלת כאמת פשוטה. הרמב"ם התמודד בכשרון עצום ובגבורה נגד עמדת המדע בזמנו וטען שהעולם נברא. בימינו התפיסה הפשוטה היא שהעולם אינו קדמון אלא הולך מתפתח ומתרחב בכל רגע – החל מהמפץ הגדול העולם נמצא כל הזמן במציאות מתרחבת.

המכנה המשותף לכל הדוגמאות שהבאתי: תחילה יש ויכוח בין עמדות שונות ואין כלים להכרעה, אבל לאחר תקופה ארוכה – לעיתים ארוכה מאוד – נמצאות הנסיבות שמאפשרות הכרעה וזו מתרחשת.

לכן אני טוען שאין דמיון ואין מקום לדמות בין העמדות של הדתות השונות. לכל דת ודרך יש שפה וסגנון ייחודיים שמתאימים לאופי ולתרבות של אוכלוסייתה. אפשר להבין שאנשים שנולדו לדת מסוימת ימשיכו שם את דרכם אבל עדיין חייבים לראות את השוני והייחוד של היהדות ולהבין שהיהדות מציעה באמת משהו אחר.

אסיים בדוגמה נוספת, מרתקת, לייחוד של עם ישראל: כאשר היטלר חיפש מי אחראי על כך שהעולם שלנו מוסרי ושיש בעולם דרישה לצדק (הוא פרש את הצדק והמוסר כחולשה...) הוא הבין מיד שגם אם הנצרות מאמינה בערכים אלו, מי שהביא אותם לעולם ומי שמכריח את העולם ללכת בדרכים אלו – זו דווקא היהדות, הוא צדק (...לכן פעל להשמיד את כל היהודים). מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הצביעו על חלקם של יהודים במהפכות הסוציאליסטיות באירופה...
הנה עדות של גדול שונאינו על ייחודנו מכל עם ולשון, דווקא אנחנו, אחראים לדרישת הצדק והמוסר בעולם.

להשלמת הדברים עיין בתשובות נוספות בנושאי אמונה שכתבתי באתר בעקר, בתשובה אחרונה:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=253572

כתבות נוספות