שאל את הרב

איך להלהיב חניכים לעבודת ה'?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/06/20 10:31 ו בתמוז התשפ

שאלה

שלום רב!

קודם כל תודה רבה לכם אתם עושים עבודת קודש!!

אני מדריך של שבט בכיתה ט ושמתי לב שתמיד כשמתחילים לדבר על דברים רוחניים אז פתאום החניכים מתביישים(גם אצלי זה לפעמים קורה) לדוגמא מתחילים שירי נשמה אז פתאום הם לא נכנסים לזה בהתלהבות, חסר את ההתלהבות כשמתפללים וכשעובדים את הקב"ה, או כשעושים מצוות. מצד שני יכול להיות שזה ככה בגלל שזה פחות בראש שלהם והם עושים את זה מתוך הרגל או יכול להיות שהתקופה של הקורונה השפיעה עליהם וזה פגע בצורה כזאת או אחרת..

רציתי לדעת אם יש לכם רעיונות איך להרים/להחזיר את ההתלהבות הזאת שלהם? במיוחד בתקופה הזאת של החופש..ספרים שאפשר להמליץ עליהם מעניינים שקשורים לנושא?

תודה רבה ותזכו למצוות!

תשובה

שלום,

קודם כל אני רוצה לחזק אותך על הרצון שלך להדריך את החניכים שלך בדרכה של תורתנו הקדושה.

אז קודם כל נסכם את השאלה- איך גורמים לחניכים להתחבר לקודש?

חינוך, מפרש האדמו"ר מפיאסצנה בספרו חובות התלמידים- הוא התחלה חדשה. בדיוק כמו שאדם חונך בית, משמעות הדבר נכנס לחיים חדשים בתוכו. כלומר גם בחינוך כל יום אנחנו מנסים לגרום למחונכים להיות מעט אנשים חדשים יותר. טיפה יותר שמחים, טובים, מאושרים ובכללי יראי ה'.

אז מה בעצם אנחנו עושים בחינוך? הרי ברור שאנחנו לא באים לשנות רק את מה שהחניך יודע. הרי אם ככה יש לו פשוט בלחיצת כפתור כל מידע שהוא רוצה. אם כן בחינוך אנחנו באים לשנות את האדם ממקורו, או במילים אחרות, לשנות את רצונו. הרצון הוא המתווה דרך של האדם ואחריו הוא פונה בכל צעד שלו. הרצון מושפע מהרבה מאוד דברים- חוויה, רגשות, גם קצת ידע, קשר, אהבה, אמונה ועוד... לכן, דרך אגב, מלמדים בסמינריוני הדרכה כל מיני דברים שנראים מתודות שיכולות לעזור למדריך לשבור את החיצוניות של החניך כדי לשנות את רצונו הפנימי. לכן כשתחשוב על דרכי פתרון אפילו טובים יותר ממה שהצעתי לך, תחשוב איך לשנות את רצונם של החניכים לאן שאתה בוחר.

לפעמים קצת קשה להודות אבל אנחנו קצת לא מספיק רוצים ושלמים במה שאנחנו מאמינים. לכן נוצרות מבוכות כשעוסקים בתחומים כאלו. אם החניכים באמת ירצו להתקרב אל ה', גם אם הם כרגע לא נמצאים שם, המבוכה תיפסק ותהליך נפלא יתחיל.

כעת אנסה לתת לך גם כמה כלים פרקטיים איך אפשר לשנות רצון של אדם שני:

1) מקצוענות- אנשים מוכנים לשמוע יותר כשהאדם שמולם רציני ויודע על מה הוא מדבר. לכן אני ממליץ לך, ללמוד על הנושאים שאתה רוצה לדבר איתם עליהם ברצינות. גם אם לא תעביר להם את כל החומר שתלמד.

2) תהליך ארוך- לרוב שינוי רצון מצריך זמן. קח את הזמן הזה ותיצור מערך שלם של פעולות באותו הנושא. ככל שהמערך יהיה יותר מלא תוכן חוויתי ומרגש, ככה גם החניכים יושפעו יותר.

3) היוועצות- תמיד טוב לקבל עצות מהסביבה. רעיונות לפעולות הגיות חדשות או סתם רעיונות שלא חשבת עליהם.

4) פרויקט בנושא- לא מעט טוענים שדווקא עבודה בידיים היא זו שבאמת משנה את האדם. כשאדם עמל על משהו, זה נהיה חשוב לו. אם תצליח ליצור פרויקט שכל כולו מכוון לשם זה יכול להשפיע מאוד. פרויקט כמו למשל עבודה יחד כדי לממן אוטובוס לנסיעה לקבר של תנא או קבר רחל...

5) אישיות לדוגמא- אולי החשוב ביותר זה דווקא מה אתה ולא מה הם. זה שאדם באמת חיי את מה שהוא מדבר משפיע עשרות מונים יותר מאשר שהוא ידבר יפה. נסה לחיות את האידיאלים שאתה מדבר עליהם. לא רק בסניף אלא בכל מקום שהוא. החניכים מסתכלים עליך תמיד ורוצים להראות בדמותך. אם גם אתה תרצה באמת להיות מחובר לקודש, מהר מאוד גם הם ירצו.

לגבי ספרים שיכולים לעזור יש הרבה. אני ממליץ בחום על שנים מאוד נוחים, מיוחדים והכי חשוב עם כתיבה מותאמת. הראשון נקרא: נהר האמת של יוסף המספר. השני זה: אמונה ברורה של הרב ראובן פיירמן. כל אחד מהם נוגע בתחומים שונים מאוד באמונה ובתורה.

אברך אותך כעת בדרך צלחה ושבעזרת ה' תזכה להמשיך ולגדול יחד עם חניכך.

"אשריכם גיבורי החייל..."

איתן

כתבות נוספות