שאל את הרב

רחצה דחוף!! לגבי השבוע שחל בו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/08/03 08:59 ו באב התשסג

שאלה

כבוד הרב, האם מותר לספרדים בשבוע שחל בו להתקלח במים פושרים ובסבון?

תשובה

בס"ד

ראה קובץ הלכות בענין זה:

פד.
אין רוחצים - את כל הגוף בשבוע שחל בו תשעה באב אפילו בצונן. ויש שנהגו לאסור רחצה מראש חודש.\ בא"ח דברים טז \.
פה.
מי שרגיל להתרחץ כל יום - לא יחמיר מראש חודש אלא רק בשבוע שחל בו.
פו.
מי שהתלכלך בעבודה או שמזיע הרבה - יכול לרחוץ את כל גופו.\ עיין שו"ע תקנא סע' טז \. ואם קשה לו לרחוץ בצונן - יכול אף בחמין, ומותר לרחוץ גם בסבון, ומכל מקום ימעט הנאתו ויתכוין רק להסיר הלכלוך.
פז.
מותר לרחוץ לצרכים רפואיים. ולכן יולדת או מעוברת שקרובה ללדת שהרחיצה טובה לה - מותרת ברחיצה אפילו בחמין. וכן אדם חלוש שציוה אותו הרופא לרחוץ - מותר לרחוץ אפילו בחמין.\ בא"ח דברים טז \. וכן אחיות או רופאים צריכים לרחוץ ולשמור על נקיון ע"מ למנוע זיהומים.
פח.
מי שנוהג לא לרחוץ כל תשעת הימים, אך רגיל לרחוץ בחמין בכל ערב שבת. יכול לרחוץ במים חמים בר"ח אב שחל בערב שבת וגם בערב שבת חזון. וכן אם רגיל לטבול בכל ערב שבת, מותר לו לטבול גם בערב שבת חזון.\ עיין כה"ח תקנא ס"ק קפט. בא"ח שם \.
צ.
הרגיל לטבול בכל יום או בכל יום שבת בבוקר ואינו מבטל מנהגו, וכן הרגיל לטבול אחר תשמיש וכן מי שראה קרי או סנדק, יכולים לטבול אף בשבוע שחל בו תשעה באב. ןאפילו במקוה חם אם רגיל בכך.)עיין כה"ח שם ס"ק קצ. בא"ח דברים טז. שו"ת רב פעלים ד, סי' כט \.
צא.
מקוה שחייבים לרחוץ בו בסבון קודם הטבילה - מותר לרחוץ בו אף בסבון קודם הטבילה. וירחץ במים קרים ואם קשה לו ירחץ בפושרים.
צב.
מיום י"ז בתמוז עד תשעת הימים מותר ללכת לים או לבריכה אבל צריך זהירות מרובה כדלעיל מחשש סכנה. אבל בתשעת הימים - אסור.

[לנשים]
צג.
אשה - שלובשת לבנים יכולה לרחוץ כדרכה, כיון שאינה עושה כן לתענוג.\ רמ"א תקנא סע' טז \.
צד.
אשה שחל ליל טבילה באחד הלילות שמר"ח אב עד התענית מותר לה לרחוץ כל גופה כמנהגה בחמין ולטבול.\ רמ"א שם. כה"ח שם ס"ק קצג \.
צה.
אשה הטובלת במוצאי תשעה באב מותר לה לרחוץ בערב תשעה באב אפילו במים חמים, ותחפוף שנית במוצאי תשעה באב ותטבול.\ עיין שו"ע שם. כה"ח שם ס"ק קצג, קצה \.

כתבות נוספות