שאל את הרב

מתי התעסקות במראה החיצוני היא כבר לא בריאה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/06/22 16:44 טו בסיון התשפב

שאלה

היי אני בת 17, יש לי בת דודה באותו גיל אני אקרא לה בשם בדוי - אפרת.

אני ואפרת שתינו דומות לאמהות שלנו - שהן תאומות - ככה שאנחנו מאוד דומות אחת לשנייה במראה החיצוני. אנחנו גם חברות מאוד קרובות, וגרות קרוב אחת לשנייה, האמהות שלנו בקשר מאוד קרוב והבית שלה הוא כמו הבית שלי, וההפך.

הרבה פעמים חושבים שאנחנו אחיות.

אנחנו נחשבות מאוד יפות במראה החיצוני והגישה שלנו לגבי זה היא שונה לגמרי.

אני בקושי מסתכלת במראה ולא אוהבת התעסקות במראה החיצוני שלי, זה כי נמאס לי שכל הזמן מחמיאים לי שאני יפה ולא על הפנימיות שלי. קשה לי כשבאים אליי ואומרים לי וואווווו איזה מהממת אתתת איך זכיתת.. אני מעריכה והכל את המתנה שהקב"ה נתן לי, שלא תבינו לא נכון, אבל אני הרבה יותר מסתם פנים יפות ומעיקה עליי ההתעסקות יתר הזאת סביב המראה החיצוני שלי

לעומתי - אפרת כל היום מתעסקת בעצמה, ברמה כבר מפחידה. מגיל קטן היא קורנת מאושר כשמחמיאים לה על המראה החיצוני שלה, לאט לאט זה הלך והדרדר.

היא מבלה את המעט את **כל** הזמן הפנוי שלה (בלי הגזמה!!!) בלהסתכל במראה, לצלם את עצמה, ולמדוד בגדים. כל הזמן בוחנת את עצמה איך היא נראת, עושה לעצמה פרצופים ונראת מאושרת.

ההתעסקות היא אפילו לא לחשוב מה ללבוש או לקנות בגדים וכו (ברור שיש גם את הצד הזה..אבל כמו כל הבנות.. זה לא משהו שהוא קיצוני) ההתעסקות היא התבוננת בעצמה. כשהיא הייתה קטנה יותר היא הסתכלה לעצמה בפנים וסידרה את השיער, את הגבות..

היום היא העיסוק הוא בגוף שלה (אני מאמינה שזה דבר טבעי לבנות בגילנו) אבל היא עושה את זה בצורה מוגזמת.

בזמן האחרון זה נהיה יותר גרוע והיא לובשת חשוף מאוד מול המראה באמצע הבית. כשהבית מנוהל באופן דתי תורני...

היא מתלבשת עם דלת פתוחה

היא מתחילה ללכת פחות ופחות צנוע.

פעם היא הקפידה על אורך הברך בחצאית והיום הברך מאוד רחוקה מהחצאית שלה.. פעם היא לא הלכה עם מחשוף בכלל והיום כן...

כל מראה או השתקפות של עצמה שהיא תראה היא תעצור ותתבונן בעצמה לעומק ורק אז תמשיך ללכת גם אם זה ברחוב

אני לא מבינה את זה! לפני שנייה היא ראתה את עצמה! המראה לא ישתנה כל כך מהר!! מה כבר יש לה לראות כל כך הרבה??

היא גם מאוד אוהבת להסתכל בתמונות של עצמה. הטלפון שלה מפוצץ בתמונות שלה ואין לה זיכרון לעשות דברים אחרים בטלפון והיא לא מוכנה למחוק תמונות

לפני כמה ימים הטלפון שלה נשבר והיא בכתה על זה שהיא לא יכולה לצלם את עצמה ולקחה טלפונים של אנשים מסביבה בכל הזדמנות שהיא יכולה.

חשוב לי לציין שאני לא חושבת שאפרת מתנהלת באופן מוגזם רק בגלל שאני הפוכה ממנה בגישה, הרבה אנשים חיצוניים כבר שמו לב להתנהלות שלה.

היא ממש מאוהבת בעצמה!

אני חשבתי ללכת לדבר עם אדם חיצוני, אבל כמו שאני מכירה אותה זה לא יעזור. זה רק ירחיק אותה ויחמיר את ההתנהגות שלה.

אמא שלה וגם אמא שלי ניסו לדבר איתה כבר כמה פעמים אבל היא לא מבינה מה לא בסדר במה שהיא עושה.

פעם היא שאלה אותי למה צריך להתלבש בצניעות בכלל? רק כי הבנים לא יכולים לשלוט על העיניים שלהם?

לא ידעתי מה לענות לה..

אני יודעת שהדעה שלי מאוד חשובה לה, ושאם אני אגיד לה את הדברים הנכונים הם יכולים להכנס לה יכולים להכנס לה ללב! אבל אני לא יודעת מה להגיד!!! אני לא יודעת מה לעשות!!!!

אני יותר מאשמח לעזרה!! אני ממש זקוקה לה

תודה מראש!

תשובה

שלום לך.

קודם כל אני שמחה שפנית אלינו! נראה שמדובר בנושא חשוב שמטריד אותך וכן שבת הדודה שלך קרובה לך ובאמת חשובה לך. ניכר שאת בחורה טובה ואיכותית שמודעת ליופי שלך ולמתנה שאלוה-ים חנן אותך, אך גם לא נותנת לזה להסיט את סדר העדיפויות שלך ולתת משקל רב יותר לחיצוניות על חשבון הפנימיות שלך. זה בעיקר מעיד עלייך ועל מי שאת, זה לא מובן מאליו ואני מעריכה אותך על זה :).

את מתארת מצב של עיסוק אינטנסיבי במראה החיצוני, משהו שמאוד נפוץ ושכיח בחברה של היום, וכיום יותר מתמיד. אנו חיים בחברה מערבית שמאוד מאדירה את החיצוניות, כזו ששמה הרבה דגש על נראות, שמעודדת החצנה, שמשקיעה המון משאבים בפיתוח תעשיית היופי וכו'. וזה משפיע על כולנו בין אם נרצה ובין אם לא, במודע או לא במודע, במידה כזאת או אחרת. למה אני אומרת את זה? כי עצם המודעות לכך – לעובדה שכולנו חלק מהחברה ולרוב אין לנו דרך לגמרי לברוח מהשפעות שלה – יכולה לעזור לנו לנסות לנטרל את אותן השפעות תרבותיות לא רצויות ולנסות להעריך איפה אנחנו עומדים ביחס לחברה.

כולנו עסוקים במראה החיצוני שלנו במידה מסוימת, מי יותר ומי פחות. ולכן חשוב לי לומר שאין שום פסול בלאהוב את עצמנו, את הגוף שלנו, את איך שאנחנו נראים – וזה אפילו טוב ומשפיע על גיבוש דימוי עצמי חיובי של עצמנו. אבל בסוף, הכל עניין של מידה. מה שיכול להעיד על בעייתיות זה כאשר העיסוק בחיצוניות יוצא מפרופורציה ועובר את גבול הטעם הטוב. וממה שאת מתארת נשמע שבת הדודה שלך אכן מתעסקת באופן מוגזם, תמידי ואולי כמעט כפייתי במראה שלה. אני כמובן לא מכירה אותה ולא יודעת ממה זה נובע, אבל במקרים רבים עיסוק מוגזם בנראות יכול להעיד באופן אירוני דווקא על חוסר ביטחון עצמי או לחפות על דימוי עצמי נמוך. (זה גורם לי לתהות האם הערך העצמי שלה תלוי באיך שהיא נראית? באיך שהסביבה תופסת אותה? בחיזוקים מהחברה? בקבלת מחמאות?).

בנוסף, מקרים רבים של עיסוק אובססיבי במראה החיצוני יכולים להיכלל תחת ההגדרה של הפרעה שנקראת "הפרעת גוף דיסמורפית" (Body Dysmorphic disorder). זוהי הפרעה שהסובלים ממנה מוטרדים בצורה מופרזת ממאפיינים בהופעתם החיצונית, מה שמוביל אותם לעיסוק מוגזם ותמידי בנראות שלהם. זו הפרעה שנפוצה דווקא אצל אנשים שנחשבים בעיני החברה כייפים מכיוון שלרוב הם מקבלים יותר מחמאות על המראה שלהם מה שגורם להם למודעות רבה להופעתם החיצונית.

ולשאלתך – מה את יכולה לומר לה כדי לנסות לעזור לה לראות מה שאת רואה ואיך שאת חווה את התנהגותה מהצד. כדי שאדם באמת יעשה שינוי הוא צריך לרצות לעשות את אותו השינוי, זה צריך לבוא ממנו. אפשר לשאול אותה בעדינות ולנסות להבין ביחד איתה מה עומד מאחורי החשיבות הכל כך רבה בנראות שלה, למה לדעתה זה קורה, על איזה צורך זה עונה, איך זה משרת אותה וכו'. לפעמים עצם ההבנה יכולה לעורר מודעות ולספק מוטיבציה לשינוי הרגלים. אני מאמינה שכל עוד זה השיחה איתה תתבצע מתך אכפתיות, באווירה טובה ולא שיפוטית – סיכוי טוב יותר שהיא גם תבין ותקבל.

אני מצרפת לך קישור למאמר של הרבנית אוריה מבורך בנוגע לצניעות בהקשר של בנים (כהמשך לשאלה של בת הדודה), ואם מעניין אותך להעמיק, ממליצה לך לקרא מאמרים נוספים בנושא (ובנושאים אחרים) באתר של "חברים מקשיבים".

https://www.makshivim.org.il/post/%D7%A8%D7%95%D7%A6%D7%94-%D7%9C%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%A4%D7%94-%D7%95%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%99

וכמובן שאם תרצה להמשיך להתייעץ איתנו, או סתם לדבר, לשתף ולעדכן את לגמרי מוזמנת לפנות אלינו באתר "חברים מקשיבים", להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

הרבה הצלחה,

רחלי

כתבות נוספות