שאל את הרב

חברה אובדנית – איך אפשר לעזור?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/06/22 19:08 ח בסיון התשפב

שאלה

יש לי חברה מאוד טובה, אבל היא אובדנית. רוב הזמן היא בסדר, ושמחה ויש לה המון חברות אבל ליד חברות טובות שלה היא לפעמים מדברת על האובדנות שלה, והיא מאוד רצינית לגבי זה. יש ימים שלמים שאני רואה אותה מסתובבת בכיס עם סכין ויושבת ומסתכלת עליה. וזה פוגע גם בעוד חברות טובות שלי שנבהלות מזה ומתרחקות ממנה, למרות שהיא אחלה כשהיא לא במצבים כאלה.

האם מותר לי להתפלל עליה? מכיוון שזה לא בריאות פיזית, אלה בריאות הנפש

תשובה

היי יקרה.

דבר ראשון חשוב לי לומר לך שהדאגה כלפי חברה שלך היא ממש לא מובנית מאליה, וגם הרצון להתפלל עליה לדעתי מעיד עלייך הרבה. את נשמעת כמו חברה טובה, רגישה ואכפתית ואני שמחה בשבילה שיש לה אותך :).

צריך הרבה אומץ כדי לעזור למישהו שחושב על התאבדות וכדי ולהיות שם בשבילו. לראות חברה קרובה מתמודדת עם מחשבות אובדניות - ולפי מה שאת מתארת יכול להיות גם עם פגיעה עצמית - זה בטח לא קל ויכול להציף ולעורר רגשות קשים כמו חרדה, תסכול, חוסר אונים, רצון לברוח ולהתרחק וכדומה (מה שאת מספרת שבאמת קורה עם חברות אחרות שלך).

אמנם לא שאלת ישירות על ההתמודדות עצמה עם חברה אובדנית, אלא באופן ספציפי לגבי תפילה עליה, ואני כמובן אענה לך על זה אבל גם אוסיף כמה עצות שקשורות לאובדנות באופן כללי כי אני חושבת שזה נושא מאוד חשוב (לפעמים אפילו קריטי). אז אני מנצלת את השאלה הסופר חשובה שלך ושמחה שפנית אלינו.

אז קודם כל, לשאלתך – כמובן שאת יכולה להתפלל עליה. בריאות הנפש לא פחות חשובה מבריאות הגוף, וזה שאובדנות, דיכאון יכולים להראות פחות מוחשיים מדלקת ריאות או עיוורון לצורך הדוגמה, זה לא אומר שמחלות פיזיות "מצדיקות" תפילה והפרעות שקשורות לנפש לא. באופן כללי, את יכולה להתפלל על כל דבר שרק עולה לך לראש, כל דבר שהיית רוצה לבקש מאלוה-ים. לזה בדיוק נועדה תפילה. וזאת אחלה דרך שאת יכולה לעזור לחברה שלך, אפילו בלי שהיא תדע.

בנוסף, יש מגוון דרכים שאפשר לעזור לחברה אובדנית, אבל לפני כן, חשוב מאוד קודם כל לדאוג לעצמך לפני שאת דואגת לה, ולוודא שיש *לך* אנשים שאת בוטחת בהם כדי לדבר על הרגשות שלך, לשתף בקושי ולקבל תמיכה.

1. חשוב להקשיב, להקשיב ועוד פעם להקשיב. ובצורה כזאת שתתן לחברה הרגשה שהיא לא לבד, שהיא חשובה ושאכפת לך ממנה.

2. גם חשוב מאוד לעודד אותה לפנות לקבל עזרה מקצועית. את, בתור חברה, לעולם לא תוכלי להחליף פסיכולוגית שלמדה הרבה וצברה ידע וניסיון כדי להתמודד בדיוק עם מקרים כאלה. למרות החברות, הקירבה, האמון והרצון הטוב. זה יכול להיות כל בעל מקצוע שמתמחה בנושא: פסיכיאטר, פסיכולוגית, עו"ס וכדומה. קופות החולים מציעות שירותים מסובסדים ומוזלים ככה שאפשר גם לנסות דרכם. אם היא מרגישה שזה צעד שהוא גדול עליה אפשר גם לשתף מבוגר שאתן בוטחות בו והוא כבר יעשה את החיפוש והפנייה וימשיך משם.

3. להיות ערניים. הרבה פעמים אובדנות היא לא סטטית וקבועה. יש תקופות טובות יותר וטובות פחות. את גם כותבת שרוב הזמן חברה שלך בסדר, ולעומת זאת יש מצבים שלא ממש. חשוב מאוד להיות ערניים ולשים לב, אם מאיזושהי סיבה את חושבת שהאובדנות נעשית פעילה ולא רק בגדר מחשבות, אל תהססי להתייעץ ולפנות לעזרה. במקרה חירום בו את חוששת שהיא מסוכנת לעצמה אפשר להתקשר למד"א (101), איחוד הצלה (1221). אם הסכנה לא מיידית ואת מתלבטת ורוצה להתייעץ אפשר לפנות לער"ן (1201). 424 שעות ביממה.

בכל אופן, אני מצרפת לך פה כמה קישורים בנוגע לאיך לעזור לאדם אובדני. זה לא ארוך, ברור וסופר חשוב ויכול להציל חיים. ליתר בטחון. מקווה שאף פעם לא נצטרך.

איך לסייע לאדם אובדני – עמותת סהר:

https://sahar.org.il/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%A2-%D7%9C%D7%90%D7%93%D7%9D-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%91%D7%93%D7%A0%D7%99/

מניעת אובדנות – עמותת ער"ן:

https://www.eran.org.il/suicide-prevention/

עזרה לאדם אובדני – מכון פסגות:

https://psagot.com/%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%90%D7%93%D7%9D-%D7%90%D7%95%D7%91%D7%93%D7%A0%D7%99/

אה, וכמובן שאת מוזמנת תמיד לפנות אלינו באתר "חברים מקשיבים", להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

בהצלחה,

רחלי

כתבות נוספות