שאל את הרב

קשר עם בנים בוואטספ

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 19/12/18 18:44 יא בטבת התשעט

שאלה

שלום הרב

לא כל כך יצאתי מסופקת מהתשובה הקודמת, אשמח אם תוכל להרחיב יותר מדוע שיח חברי קליל ונעים הוא בעייתי. אם תוכל לצרף מקורות זה גם יהיה טוב.

אני לא מצליחה להבין, האם המסקנה זה שאני צריכה לוותר על מפגשים עם השבט ?

אני באמת מרגישה שזה לא עובר את הגבול, או שזה יפגע בקשר שלי עם בעלי לעתיד בעז"ה.

אני נמצאת בסביבה מעורבת, וזה מאוד קשה לוותר עלזה. במידה מסוימת זה המעגל החברתי הקיים. זה לוותר על מקום חברתי מסוים. ואולי דווקא הנוכחות שלי בשבט יכולה להשפיע (ואני גם מרגישה שהיא משפיעה). האם באמת נכון לוותר על זה?

אם כל הדוסים לא יהיו בבני עקיבא, היכן הם יהיו ? מה רמת השבט תהייה ? איך יוכלו להתגדל ולהרים את הרמה והערכים ?

תודה מראש, וסליחה על הצפת השאלות (:

תשובה

בעצם שאלת שלוש שאלות.

א. חז"ל מתארים את שמחת בית השואבה בבית המקדש, ומדגישים איך היא נעשתה בהפרדה בין גברים לנשים, בצורה שלא תהיה ערבוביא. מתואר בגמ' במסכת סוכה (דף נב) איך גם לעתיד לבוא, אפילו בהלוויה, יעמדו בנפרד. כלומר זה היה ברור לחז"ל שהמציאות הנכונה והראויה היא נפרדת. בקיצור שלחן ערוך כתב כך: "צריך אדם להתרחק מן הנשים מאוד מאוד. אסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמוז בעיניו לאשה, ואסור לשחוק עמה, להקל ראש כנגדה או להביט ביופיה..." האם לדעתך יש אפשרות לקיים חברה מעורבת שבה מצליחים להישמר מהדברים הללו? לפי ההיכרות שלי עם המציאות זה כמעט בלתי אפשרי. בטח לא אצל בני נוער. כפי שכתבתי, כמו שהמגע בין איש ואישה זרים שוחק בנפש את הייחוד של המגע הקדוש, והוא יוצר קירבה בין שני אנשים שהתורה אסרה אחד על השני (הרי זה נחשב איסורי עריות שהם מהיותר חמורים בתורה, וגם הקירבה כלולה בזה), וכך גם ההסתכלות לשם הנאה, אותו דבר זה גם בקירבה הנפשית שנוצרת מקשר רגשי קרוב ומקלות ראש. תבדקי כמה בנים ובנות חווים במציאות הזה סוג של התאהבות וקשרי חברות. זה נראה לך צנוע?

ב. אני לא יכול לומר לך שאת צריכה לעזוב או משהו כזה. בשביל להגיד דבר כזה צריך להכיר אותך ואת המציאות שאת חיה בו. מה שאני כן יכול לומר, זה שגם במציאות הזו אפשר להשתדל להקפיד על הלכות צניעות, על המרחק (דיסטנס) מהבנים ועל האווירה הרצינית. זה לא בהכרח קל, במיוחד כשהחברה מתנהגת אחרת, אבל זה אותו דבר גם בתחומים אחרים, כמו למשל הלכות לשון הרע ועוד. לא קל להיות נאמן לערכים.

ג. יש שתי גישות להשפעה ולתיקון מציאות מסוימת. יש מי שאומר שנכון להיות חלק מהחברה ולהשפיע מבפנים ויש מי שאומר שדווקא יותר נכון להקים חברה שמתנהגת בצורה יותר מתוקנת, והדגם הזה ישפיע גם על אחרים (אני חושב שזה מה שעומד ברעיון של תנועת אריאל או של הסניפים הנפרדים בבני עקיבא). אני אישית יותר מאמין בגישה השנייה.

מקווה שעניתי קצת יותר

כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות