שאל את הרב

קשר עם בחור חילוני לצורך קירובו לדת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/02/02 15:51 ז באדר התשסב

שאלה

הכרתי בחור חילוני. אמרתי לו שאני לא רוצה קשר איתו מכיוון שהוא לא דתי- אם הוא היה דתי- אז אולי. אבל מצד שני הוא מאוד התלהב מכל מה שסיפרתי לו על הדת, על הצניעות, השבת וכו'. הוא מעוניין "להתחזק" ולנסות לחזור בתשובה, לבדוק אולי זה "יתאים" לו...אמרתי לו שינסה, שאני אפנה אותו לאיזה גוף שמתעסק בחזרה בתשובה אבל בינתיים שלא נתראה כדי שינסה כמה שפחות לקשור את החזרה בתשובה בי אלא באמת שבכל העניין. השאלה שלי היא:

א. לאן אני יכולה להפנות אותו?

ב. האם בכלל תתכן חזרה בתשובה על רקע רומנטי?

ג. האם אפשר להפגש איתו בכל הזמן הראשון לפחות שהוא "בודק" את הדת, רק לדבר איתו בטלפון, או בכלל לנתק איתו כל קשר (מה שלא בטוח שהוא בכלל יסכים)?

הילה

תשובה

הילה שלום !
ראשית נתייחס לשאלה השלישית שלך לגבי קשר בין בחור המכונה חילוני לבחורה דתית, האם את יכולה להיות איתו באיזה שהוא קשר עד שיחזור בתשובה?
לדעתנו, קיום של קשר כל שהוא ביניכם יהיה לא בריא, ולא כדאי לשניכם.
את יכולה להיות מבולבלת מקשר כזה שגבולותיו אינם מוגדרים, קשר טלפוני שמושתת על שיחות יכול להפוך לקשר של שיחות נפש מאד עמוקות, זה יכול להפוך לקשר שלא תוכלי להינתק ממנו בקלות והעובדה שתדברו באמצעות הטלפון לא בהכרח תשנה זאת. בנוסף, גם הוא עלול להרגיש מבולבל בקשר טלפוני לא ברור שכזה, הוא עלול לפתח כלפייך צפיות שבעקבותיהן יבואו אכזבות. ואת אולי תרגישי אשמה על שגרמת לאכזבות כאלה, זה מהלך עניינים מורכב ומסובך שעדיף מאד לא להיכנס אליו.
קשר כזה עלול גם לחבל בתהליך החזרה בתשובה של הבחור. אולי הקשר איתך ילחיץ אותו והוא ירגיש צורך להתקדם בתהליך החזרה בתשובה מבלי שיהיה בשל לכך, רק בגלל הקשר איתך? תני לו לעבור את התהליך בשלווה ובאופן עצמאי, לא בשבילך, לא בגללך , לא איתך . תני לו למצוא את עצמו לפני שימצא את בת זוגו לחיים, תני לו את החופש להתפתח מבחינה רוחנית, ואחר כך תוכלי אולי, לבחון אפשרות לקשר ביניכם.

ובכלל , כל זמן שאת והוא רחוקים כל כך זה מזה בתפיסת העולם, אין כמעט סיכוי לקשר ביניכם. צריך לדעת שהקשר בין איש לאשתו צריך להיות במספר מישורים: גם במישור הנפשי, גם במישור הפיזי וגם במישור הרוחני. בכל אחד מהמישורים הללו צריך להיות לבני הזוג קשר של הפריה הדדית, הבנה הדדית, הערכה וחיבה. לשם כך נדרשת התאמה בסיסית בכל אחד מהמישורים הללו. אין הכוונה להסכמה מלאה. אבל, בכל תחום יש לבדוק האם קיימת התאמה בין בני זוג באופן עקרוני, ולא לצפות להסכמה מלאה על כל פרט. במקרים מסוימים ישנם מצבים של אי התאמה מוחלטת בין בני זוג בתחום מסוים, וכך אי אפשר לנהל חיים תקינים. במקרה שלכם נראה לי שהפער הוא גדול מאד בתחום הרוחני. לכן, אין מקום לקשר ביניכם כל זמן שהפער גדול כל כך.
את שואלת האם תיתכן חזרה בתשובה על רקע רומנטי? נראה שכן. אנשים מוכנים לעשות הרבה על רקע רומנטי: לעבור דירה, להחליף עבודה ,להתנתק מהמשפחה, לחזור בתשובה ואפילו להתגייר.
העניין הוא ששינוי באורח החיים הדתי רוחני צריך לנבוע מנקודה פנימית מאד בלב החוזר בתשובה, ולא ממניעים רומנטיים. חזרה בתשובה על רקע כזה יכולה להיות נהדרת.. זה יכול להיות מצב ש:"מתוך שלא לשמה בא לשמה". אבל זה יכול להיות גם מצב של "חזרה התלויה בדבר"(על משקל "אהבה התלויה בדבר"). אדם יחזור בתשובה רק בתנאי ש… ועל מנת.. וזה לא יהיה יציב וטבוע בנפשו. כדאי לך וכדאי לבחור לנתק בין הדברים. לאפשר תהליך בריא של חזרה בתשובה, ואחר כך אולי גם תבנו קשר ביניכם.
ולבסוף: את שואלת לאן את יכולה להפנות אותו?
אם הבחור מעונין רק לשמוע מעט ניתן להפנות אותו לשיעורים מוצלחים שמתאימים לו ונמצאים בקרבת ביתו. אם הוא מעונין במשהו אינטנסיבי יותר ניתן להפנות אותו ל" מכון מאיר" בירושלים.

בהצלחה רבה רבה!
שנזכה לאהוב את הבריות ולקרבן לתורה!
חברים מקשיבים

כתבות נוספות