שאל את הרב

קשה ללמוד בישיבה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 08/08/03 03:47 י באב התשסג

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום.

סיימתי השנה ישיבה תיכונית ובע"ה בשנה הבאה אני הולך לישיבה גבוהה.

ברור לי שזה הצעד הנכון ושבשנים הבאות זה מה שאני צריך לעשות,אבל מצב רוחי ממש רע, אני לא יודע איך אוכל ללמוד כל כך הרבה גמרא זה ממש לא מעניין אותי. ואיך אוכל לשבת יום שלם ולילמוד?

השבוע הייתי בשבו"ש בישיבה שלי וכל הזמן הסתכלתי על השעון והיה לי ממש קשה.

איך אני אמור ללמוד עם יותר חשק?

האם אני אמור לסבול עכשיו שנים ארוכות?

אולי זה סימן שאני לא צריך ללמוד בישיבה?

אודה לרב אם יענה לשאלתי.

בברכה רפי

תשובה


שלום רב.

שמח אני לשמוע שהנך הולך ללמוד תורה וברצוני להעתיק כמה מילים מתוך הפרק הראשון של ספר חובת התלמידים להאדמו"ר מפסצנה הי"ד (ברצוני להמליץ לך לקרוא את כל החלק הראשון של הספר שיש בו דברים חשובים בגישה ללימוד ועוד דברים)
וכך הוא כותב: ["אשריך נער ישראל ואשרי חלקך, את התורה אור ה' ללמוד זכית, ולהיות בן שעשועו בן רחומו, יתמהו ואותך יכבדו. השמים וצבאם הארץ ומלואה עליך ישמחו ולפניך יכנעו. וזה אל זה שואלים? מה הוא הנער אשר עמודי אש קודש מפיו מתבערים, ואדון העולמים רם על כל רמים בפני המון צבאיו ורבבות קדושיו, בו מתפאר ואתו שמח.

בורא העולם שמח בך, וגם אתה נער ישראל תגיל ותשמח בגודל אשרך ורבת הצלחתך זו], כי מי הוא האיש אשר זכה להיות מרואי פני המלך ולא יגיל ולא ישמח, ומי הוא הזוכה שהמלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא ילחש לו את מצפוניו וילמד לו את תורתו..."

משמח לשמוע על בחור צעיר הרוצה ללמוד תורה ומוכן למסור את מיטב שנותיו אל התורה, וצריך לזכור שכבר עצם הרצון הזה החשוב מעלה גדולה יש בו, ונשאר לנו המשימה לממש את הדברים הגדולים האלו חיי היום יום.
אכן כאשר אנו יורדים מהמחשבות הגדולות אל החיים המעשיים, פעמים רבות אנו נתקלים בקשיים, עם ההיכרות בחשיבות הדברים, פתאום לקיים אותם נראה כמעט בלתי אפשרי. הנסיונות הם גדולים, אך כבר כתבו בספרים שככל שהנסיון הוא גדול יותר סימן הדבר שהוא חשוב יותר, ולכך אין הוא בא בקלות, ובודאי שדבר גדול כל כך, כמו לשקוד על התורה ולגדול בה, הוא ילווה בקשיים רבים.

דבר ראשון ברצוני לומר לך הוא שאינך לבד במערכה!
אמנם כאשר היית בשבוע ישיבה, גילית את הקושי שבדבר, אך קושי זה היה בו גם תרמית חבויה בו, תרמית הנותנת רושם על העתיד, אך הרושם הזה הוא שגוי מעיקרו.
בחור הבא לישיבה לשבוע, איננו יכול בעצם להתחיל לבנות דבר מסודר, הוא מנסה להכנס לתוך המערכת החדשה לפי הכלים שהיו לו עד עתה, ובכך כמעט ואי אפשר שלא להתקשות. גם הישיבה עצמה בה תלמד בעתיד איננה יכולה להשקיע בך באופן הרציני (מלבד כמה שיעורים וחברותות במקרה הטוב) שכן אין אפשרות בזמן קצר כך כך להשקיע בבניה. ולכך הרושם איננו משקף כלל.

דבר נוסף חשוב לזכור במיוחד בתחילת הלימוד אך גם בזמנים רבים לאחר מכן הוא, שהתורה היא גדולה ועצומה, לא קל לקנות אותה, צריך לשם כך השקעה רבה, והפירות לא נראים מיד, אמנם יש בחורים כשרוניים במיוחד, אך רוב הציבור איננו כך וכך הגדיר זאת הרב צבי יהודה קוק זצ"ל שנאמר על תלמידי חכמים שכל גופם אש. יש כאלו שהם מיד איש מתלהטת, ויש אלו שהם כמו סלמנדרא הנעשית משהיה של שבע שנים באש, כך גם בתלמידי חכמים שיש כאלו שהכשרון הבולט שלהם מיד הופיע ויש אלו שלאחר שנים של שקידה בתורה גדלו ועלו מעלה מעלה במעלות התורה.

בעז"ה כאשר תתחיל את שנת הלימודים בישיבה, אני מאמין שלא תצטרך להתמודד לבד עם הקשיים האלו של ההתחלה.

ראשית יהיה בעז"ה רב אשר יכוון את דרכך בלימוד, יכוון אותך כיצד להתעלות בתורה שלב אחר שלב, ינסה לעזור בקשיים ובהתמודדויות, אני מאמין שאף יהיה עם נסיון בעזרה לבחורים המתחילים את דרכם בעולם התורה.
דבר שני, אמרו חז"ל שאחת מהמידות שהתורה נקנית בהם היא דיבוק חברים. כאשר האדם צריך להתמודד לבד, הקשיים גדולים מאד, אך כאשר ישנה קבוצה שלמה המתמודדת יחד, באותה ההתמודדות, עם אותן המטרות, הכח של הציבור גדול לאין ערוך, אחד עוזר לשני, ויחד נבנים ומתקדמים.

דע בחור יקר, לימוד התורה הוא דבר משמח מאין כמוהו, הוא העונג הגדול ביותר וככל שנכנסים יותר ויותר אל לימוד התורה כך מרגישים יותר את מתיקותה ומתדבקים בה יותר ויותר עד שקשה לפרוש ממנה אף לזמן קצר. בטוחני שכל אדם אשר יתאמץ בכל מאודו להדבק בתורה ה' יעזור לו ויזכה לכתרה של תורה המונח לכל החפץ בו, וכל שכן אתה שברור לך שזה מה שאתה צריך לעשות, בודאי שתוכל להתקדם בתורה צעד אחר צעד ולהיות פאר לעם ישראל.

עלה והצלח ואל תיתן לכל הרוחות הזרות ולכל ההרהורים של החולשות לנסות ולהפיל אותך, העזר באלו החפצים בהצלחתך והאמין שתוכל.

נקודה אחרונה וחשובה שברצוני להזכיר היא להתפלל על הדבר, להתפלל שכן ההצלחה בלימוד היא בנויה על עזרה אלוקית, ולכך חשוב במיוחד שהאדם יתפלל שיצליח ה' את דרכו ויעזור לו לגדול בתורה בדרך הנכונה.

אסיים בברכה שתזכה ללמוד תורה בשקידה רבה, מתוך אהבה ושמחה ותזכה להיות שותף בבנין עם ישראל בהמהרה בימינו.

כתבות נוספות