שאל את הרב

קרי לילה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/11/09 11:14 יט בחשון התשע

שאלה

שלום כבוד הרב

אפשר כמה טיפים איך לא להגיע לקרי לילה?

תשובה

בס"ד
נושא קרי לילה שייך למשפחה מאוד מורכבת של פעולות שאדם יכול מצד אחד להתנער מאחריותו עליהם ולומר: "מה אני יכול לעשות? אני ישן וזה קורה לי!" מצד שני אדם יכול להשתדל מאוד שלא יקרה לו ובכל זאת אין לו שליטה מלאה על הדבר.
לכן עלינו לעשות כל מאמץ כדי להתרחק מהאפשרות של קרי ועם זאת לא לקחת אשמה כבדה אם למרות כל ההשתדלות הדבר קורה.
מטעמים אלו ההלכה קבעה שאדם צריך לישון על הצד. ומשום כך נאמר: דברים שמהרהר בהם ביום מכשילים בלילה. לכן צריך גם שמירת עיניים קפדנית. יש בהלכה גם המלצות להמנע ממאכלים מסוימים לפני השינה.

אני מביא להלן מספר סעיפים מקיצור שולחן ערוך:
לפיכך אסור לאדם לישן על ערפו ופניו למעלה, או לישן ופניו למטה אלא לישן על הצדדין שלא יבוא לידי קישוי. לא יסתכל בבהמה ועוף כשמזדקקין זכר לנקבה.
בסעודת הלילה (מדובר כאן באכילה שלפני השינה, לא ארוחת ערב) לא ירבה באכילה ושתיה, ולא יאכל דברים המחממים את הגוף כגון בשר שמן וכל מאכלי חלב וגבינה וביצים ושום. גם לא ישתה משקה המחמם, כי דברים אלו גורמים לחטא זה.
הרוצה לשמור את עצמו מחטא זה ישמור את פיו מניבול פה, משקרים, מרכילות, מלשון הרע ומליצנות, וכן ישמור את אזנו משמוע דברים כאלו, גם יהא זהיר לקיים נדריו ולא ירבה בדאגה. וגם יהא זהיר מהרהורים רעים. וקודם שהולך לישן יעסוק בתורה או יאמר ד' מזמורי תהלים הראשונים ויזהר שלא לישן בחדר יחידי.

ד' ישמורך מכל רע ישמור את נפשך ד' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם.

כתבות נוספות