שאל את הרב

קפה בשבת מתמי4

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 19/05/09 15:07 כה באייר התשסט

שאלה

שלום!

רציתי לשאול אם תמי4 http://www.tami4.co.il/ מתאים לשימוש בשבת, במקום מייחם.

אני מודה לך מאוד על תשומת לבך!!!

בכבוד רב,

נטע

תשובה

שלום

אם המים נכנסים למיחם מיד כשאת מוציאה מים לשתות שתיה רותחת, אסור.
שהרי את מבשלת את המים שנכנסו ישירות. (באם את מעוניינת בכך שהמים שנכנסו למיחם ירתחו, זה אף איסור תורה של פסיק רישיה דניחא ליה. באם לא, זה איסור דרבנן של פסיק רישיה דלא אכפת ליה (תו´ס) באיסור שיסודו דאורייתא).

אם המים אינם נכנסים מיד אלא לאחר זמן מסויים, אך הם נכנסים בגלל שהוצאת את המים, גם אסור. (כיוון שזה גרמא בפסיק רישיה דניחא ליה, בדבר שיסודו דאורייתא, ולכן זה איסור דרבנן. אמנם לכאורה הגרמא שבמכשיר עצמו גורמת לאיסור להיות דרבנן מדין גרמא, ויכלנו לכאורה להתיר לספרדים ע"פ הכלל שדבר שאסור מדרבנן, בפסיק רישיה דלא אכפת ליה, השו"ע מתיר לכתחילה, אך זה אינו נידון כגרמא מכיון שהמכשיר בנוי מלכתחילה כגרמא (מנח"ש) )

אמנם, בשעת הדחק (למשל חולה שאין בו סכנה) יש להתיר להשתמש בזה, ובלבד שעובר זמן בין הוצאת המים לכניסה שלהם, מהסיבה שכתבתי בסוגריים. (ואם נכנסים מים מיד, ניתן גם אז לסמוך על האחרונים שהחשיבו את המכשיר עצמו לגרמא למרות שזו מהות המכשיר, אך זה פחות טוב מהאפשרות הראשונה).

אמנם, אם המכשיר בודק לבד את טמפ´ המים כל זמן קצוב, ומרתיח לפי זה ולא לפי שינוי מיידי בטמפ´, וגם לא נכנסים מים רותחים למיחם כשאת מוציאה ממנו רותחים, מותר.

יש לבדוק עם החברה איך זה עובד.

כל טוב

כתבות נוספות