שאל את הרב

קניין שהשתנה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/05/09 20:58 ג בסיון התשסט

שאלה

שאלה קטנת ערך אך מסקרנת אותי:

התנדבתי לארגן לקבוצת לומדים רכישת חוברת עבור הקבוצה. המחיר שנמסר לי על ידי המרצה היה 20 ש"ח לחוברת וכל מי שרצה בחוברת זו מסר לי את שמו והתחייב למסור לי את הכסף כאשר אביא להם את החוברות. בפועל קניתי את החוברת ב 14 ש"ח ליחידה. כעת מהי חובתי על פי דין? האם אני רשאי למכור להם את החוברות במחיר שנקבע בינינו מראש וכך אזכה מן ההפקר בשכר טרחה על התנדבותי...או שמא עלי למכור להם את החוברות במחיר האמיתי ששילמתי?

יצויין שעלולה להיגרם אי נוחות למרצה הקבוצה אשר מכר כבר מספר חוברות מאותו מקור ב 20 ש"ח

? אשמח לדעת מה עלי לעשות על פי דין ולפנים משורת הדין.

תודות

תשובה

שלום

על פי דין, אם לא היתה פעולה קניינית לאשרר את ההסכם הראשוני על המחיר הגבוה, אזי אין לזה תוקף, ואינך יכול לטעון שכבר קבעתם מחיר מראש, ועליך להודיע להם את המחיר החדש, ולא לגבות 20 ללא רשות.

אך אם היתה פעולה קניינית על 20,למשל חילופי ממון סימליים של חלק מהסכום, אתה יכול לטעון שכבר נגמר ביניכם העניין, וקבעתם 20. ולכפות אותם בזה.
כל זה בדיני חושן משפט בלבד.

אמנם, בין אם הדין בדיני חושן משפט מתיר ובין אם לאו, בכל אופן מן הדין עליך להודיע להם על השינוי במחיר, ושאתה גובה חלק מהסכום על טרחה ולא על החוברת, כיוון שיש בזה הונאת דברים אם יחשבו שהם משלמים הכל על קניית החוברת, גם אם מותר לך לכפות אותם על המחיר החדש.

על פי דין, אי הנוחות של המרצה היא עניינו, והוא בהחלט יכול להתמודד איתה ע"י כך שיציג את העובדה שכשהוא קנה אותם הם עלו 20.

כל זה דין.

אך ראוי מאד שלא להשתמש בפעולה הקניינית (אם נעשתה בתחילה) כדי לכפות מחיר של 20, גם אם תיידע אותם שזה ירד ל14, ולמרות שמותר על פי דין.
זה נראה לא ישר, ועליך להקפיד להיות טוב בעיני אלוקים ואדם.

ולא חרבה ירושלים עד שהעמידו דבריהם על דין תורה, וראוי כאן לא לחלל שם השם ע"י הדין.

כל טוב

כתבות נוספות