שאל את הרב

קמעות

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 15/05/02 07:36 ד בסיון התשסב

שאלה

בס"ד.

שלום וברכה.

רציתי להביא לפני הרב שאלות שהועלו בכיתתי ומאוד מעניין אותי לדעת מה דעתך בנושא:

א- האם יש בעיה עם קמעות? (שבד"כ מחלקים בצמתים תמורת צדקה).

ב- האם מותר להאמין בזה? (בהנחה שזה מותר).

האמת שבשבלי ל'קמעות' אין משמעות מיוחדת,(אמנם אני לא מגדירה את זה ח"ו כאמונה טפלה, אך אני לא רואה בקמע מקור שממנו אפשר להתחזק או משהו כזה).

תודה.

תשובה

ב"ה ג' מנחם-אב תשס"ב

לאפרת שלום!

נושא הקמעות נידון בספרי הפוסקים רבות. אם מדובר בקמעות עם צורת אדם מלא זה איסור עבודה זרה, אם מדובר רק על פני אדם נחלקו הפוסקים, ויש מקום להחמיר כיוון שמדובר בחשש של עבודה זרה.

אם מדובר בקמעות שאין בהם צורות אלא כתב או ציור, אם מדובר בקמע שיש לה "קבלות" זאת אומרת שהשתמשו בה והצליחו, בדברי חז"ל ובפוסקים רבים לא התנגדו לשימוש בה. קשה לומר שחכמים עודדו להשתמש בקמיעות, אלא נראה שהתירו זאת.

באופן כללי ההזדקקות לקבלה מעשית, וקמעות שייכים לתחום זה, היו ועדיין יש חילוקי דעות. ידועה המחלוקת בין רבי יהונתן אייבשיץ לרבי יעקב עמדין לגבי הקמע של "עם ישראל חי", ניתן לקרוא על השתלשלות הענין בספר "שרי המאה" של הרב מימון.
הרב חיים ויטל מספר שרבו הארי"י הקדוש התנגד לשימוש בקבלה מעשית, לרמב"םן הרבה לפניו יש מספר אמירות השוללות לחלוטין נושא זה.

ולכן למסקנה לא ניתן להתנגד באופן גורף לקמעות טובות, אבל רצוי להשקיע בלימוד תורה, מעשים טובים ותפלות, שאלו הם הסגולות האמיתיות לקרבה לקב"ה והצלחה בעז"ה בכל מעשי ידינו.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות