שאל את הרב

קידושין ונישואין

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 27/12/09 12:39 י בטבת התשע

שאלה

שלום לרב גלעד שטראוס, מה שלום הרב?

רציתי לדעת מה הההבדל המהותי בין קידושין לנישואין?

ואם גבר מקדש אישה מול 2 עדים באמצעות טבעת הרי הם נשואים והיא מותרת לו נכון?

תודה מראש,

תשובה

בס"ד
שלום רב,
כדי לדייק בדברים אני מביא לפניך הגדרות של פרויקט השו"ת של בר-אילן.

ה"קידושין" כיום נעשים בשווה כסף (טבעת) שהאיש נותן לאשה בפני שני עדים ואומר לה: "הרי את מקודשת לי בזה";
לאחר שנעשו הקידושין כדינם, האשה נעשית ארוסתו של איש זה, ודינה כאשת איש, שאם בא עליה אחר, היא והבועל חייבים מיתת בית דין, ואינה מותרת לאחרים אלא כשמת הארוס או כשגירשה בגט. אולם עדיין המקודשת אסורה לבעלה כל זמן שלא נכנסה לחופה.
לפנים בישראל, כשעמד איש לישא אשה, היה מקדשה תחילה בפני עדים, באחת מן הדרכים שהאשה נקנית בהן, ועושה אותה ארוסתו, ומשאירה בבית אביה, וכשהגיע זמן הנישואין היה כונסה לחופה ומביאה כאשתו לביתו.
ברם, זה דורות רבים נהגו ברוב תפוצות ישראל לסדר את הקידושין והנישואין יחד באותו מעמד עצמו (בשעת החופה). הקידושין הם קידושי האשה בטבעת, והנישואין הם החופה והייחוד.

מכאן לשאלתך: אשה מקודשת נחשבת מאורסת לאיש ואינה מותרת לו עד שישא אותה בחופה. תנאי נוסף שנדרש כדי לחיות כזוג נשוי על פי ההלכה, הוא לחתום ולמסור כתובה, גם פעולה זו נעשית תחת החופה.

כתבות נוספות