שאל את הרב

קורבן.תפילה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/05/13 11:55 כ בסיון התשעג

שאלה

שלום לרב

רציתי לשאול מה ההבדל המהותי בין קורבן חטאת ואשם בהלכה מובא הדבר באריכות רבה ורציתי אם אפשר לקבל כמין סיכום.

עוד שאלה לגבי טלית ותפילין.למה שאדם חוזר מבית הכסא לא צריך לחזור ולברך על הטלית ואילו על התפילין כן?

תודה רבה לרב כל טוב ישר כח

תשובה

שלום!

א. אם תרצה לראות מעין סיכום מסודר של פרטי הקרבנות, תוכל למצוא בפרק "איזהו מקומן של זבחים", שיש שנהגו לאומרו בכל בוקר לפני תפילת שחרית.

ההבדלים בין חטאת לאשם הם:

[סיבת ההבאה: ] חטאות באות על עבירה בשוגג על מצוות לא-תעשה שיש בה כרת, לעומת אשמות שבאות על מספר מקרים מפורטים: שבועת שקר שבאה לפטור אדם מחוב שהיה חייב לחבירו ("אשם גזילות"), על מעילה בהקדש ("אשם מעילות"), על מקרה נדיר של ביאה באשה שחציה שפחה וחציה בת חורין המאורסת לעבד עברי("אשם שפחה חרופה"), נזיר שנטמא ("אשם נזיר"), מצורע שנטהר ("אשם מצורע"), ומי שנסתפק אם עבר עבירה שחייבים עליה חטאת ("אשם תלוי").

[אופן ההקרבה: ] אופן ההקרבה כמעט זהה (שחיטה וקיבול דמים בצפון, אכילה כקודשי קדשים ע"י הכהנים לפנים מן הקלעים ליום ולילה עד חצות), אלא שבזריקת דם האשם עומד הכהן על קרקע העזרה וזורק את הדם למטה מחוט הסיקרא (הנתון באמצע גובה המזבח) בזוית המזרחית-צפונית ובזוית המערבית-דרומית ("שתי מתנות שהן ארבע"), ואילו בחטאת עולה כהן על המזבח ומקיפו ונותן מן הדם בכל אחת מארבע הקרנות.

ב. בעקרון מותר להכנס עם טלית לשירותים (כמו שנכנסים עם הטלית-קטן), מפני שהיא רק תשמישי מצווה ולא תשמישי קדושה, אבל בתפילין אסור להכנס לשירותים, שהם תשמישי קדושה, מפני הפרשיות ושם ה' שבהם. למרות שהמנהג שלא להכנס עם הטלית לשירותים - כיוון שבעקרון מותר זה לא נחשב הסחת דעת ולא צריך לברך שוב, אבל בתפילין שאסור להכנס עמם לשירותים - יש הסחת הדעת ומברכים שוב.

כל טוב!
(חתן הרב)

כתבות נוספות