שאל את הרב

קדושת הברית בלילה - בשינה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/05/20 16:31 כג באייר התשפ

שאלה

שלום הרב!

כבר במשך תקופה ארוכה שאני נופל בעוון זה.

בעקבות רצוני החזק להפסיק עם זה, אפשר לומר שהפסקתי לעשות זאת במזיד.

בעייה חדשה שנוצרה זה שהגוף שלי התרגל לפעולה הזאת ומה שקורה זה שבאמצע הלילה תוך כדי שאני ישן אני עושה את זה בלי להיות מודע בכלל למה שאני עושה וזה בכלל לא נראה לי בעייתי בזמן המעשה. רק כשאני מתעורר ומקבל קצת מודעות לנעשה סביבי אני מתאכזב ומצטער על כך.

אני אמנם לא קראתי את הספר של הרב יהושע שפירא וכד' אך כן שמעתי שיעורים בעניין ובאמת ברור לי רצוני להפסיק עם זה.

אמנם לכאורה כשזה קורה מחוסר מודעות זה שונה אך עדיין יש לי קושי גדול עם זה כי אני מרגיש שגם את זה אני יכול לעצור על ידי הפנמה ברורה לפני שאני הולך לישון שאני רוצה לקום נקי.

דבר נוסף שאני חושב שגורם לי לזה זה חוסר קדושה מוחלטת ביום שלפני כלומר שהיו לי גירויים קטנים וכד' שהביאו אותי בלילה למצב הזה.

עולות לי כל מיני הבנות מידי פעם מה הסיבה שזה קורה ואני מנסה להפיק לקחים.

קבעתי זמנים שאני שומר על עצמי גם תוך כדי שינה אך כיוון שהם היו ארוכים שבועיים-חודש לא עמדתי כל כך.

(ביעדים קצרים יש לי קושי להתחיל- הרי עמדתי כבר בזמנים ארוכים יותר!)

לעניות הבנתי הפתרון טמון בשמירה על רצף של חיים מאוזנים (אם אפשר לקרוא לזה כך) כלומר לחיות חיים שמחים, בריאים שעבודת ה' זה הבסיס להם והמקור ממנו הם יונקים סוג של "שיויתי ה' לנגדי תמיד" דבר זה יביא אותי למחשבות נקיות יותר ורצף חיים נקי יותר.

אך עדיין זה לא אפשרי לשמור על חיים כאלה כל הזמן ללא שינוי כלומר יהיו עליות וירידות וזה דבר מוכרך.

אם כן איך אני שומר על עצמי שגם בלילות אהיה נקי ואשמור לילה אחרי לילה על מחשבה סדורה כך שגם אקום נורמלי ולא אתבאס ששוב פגמתי בברית בלילה?

נק' נוספת שהיא חלק מהסיפור הזה

עקב פרישתי, אפשר לומר, מבנות (לפחות בצורה החיצונית, כלומר לא דברתי במשך ימי עם בת בצורה של חבירות אלא גם בסניף וכד' זה היה לצורך מסויים, כמה שפחות חברה מעורבת, אני לא רואה יותר מידי סרטים וכד')

קוראת אצלי תופעה של רגישות יתר לכל דבר שחורג מגבולות ההלכה וכל מיני הרהורים באמת חריגים, כמובן שאני ישר מנסה לסלקם אבל עצם הגעתם זה כבר מתסכל אותי.

נ.ב. כמובן שלא מתחתנים כדי להפחית את היצר הרע אך אין ספק שזה גם כן עוזר קצת, האם בנוסף להתמודדות עלי גם להשתדל להתחתן מוקדם יחסית ולא לדחות את זה יותר מידי?

אשמח לעזרתך! תודה רבה, ובכלל תודה רבה על האתר שעוזר מאוד להרבה אנשים!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אתה מתקדם יפה מאוד בקדושה. עליך לראות את כל הקדושה שכבר רכשת, לשמוח בה מאוד מאוד!!!!

באשר ל'מקרה לילה', אין שליטה על כך. חשוב להפריד בין מה מי שבמזיד פוגע בשמירת הברית, בכך חייבים להשמר ובין מה שקורה בלילה, בשינה. אין לך אחריות על השינה שלך, לכן קוראים לזה 'מקרה לילה' זה מקרה לא מעשה במזיד.

וודאי צריך להתרחק ממחשבות ומראות שעלולים לגרום למקרה לילה. אבל אל תקח אחריות ואל תצפה מעצמך שלא יקרו לך מקרים כאלה במשך שבועות וחודשים.

הרצון שלך להשמר מכל מקרה לילה, גורם לכך שאתה מאוד עסוק בכך. המצב הזה, שבכל לילה אתה מטריד את עצמך בשאלה: "מה יקרה לי הלילה?" הוא עצמו מעורר את המקרים הללו. הדרך הנכונה היא להסתלק, עד כמה שאפשר, מכל מחשבות בנושא.

ציינת נכון, שראוי למלא את הראש במחשבות יפות וטובות (ציטוט): "מחשבות נקיות יותר ורצף חיים נקי יותר". תשתדל לתכנן לעצמך כל מני תכניות - להיות עסוק ביצירה, לימוד ופעולות שתורמות לאחרים או לעצמך, ומרוממות את רוחך - כאשר כל אלה יעסיקו אותך ביום, גם הלילה יהיה נקי יותר.

הרגישות שאתה מתאר היא טבעית. כאשר אדם רחוק מחוויות מסוימות, ולפתע הוא פוגש בהן, נוצרת תגובה מאוד רגישה. כך קורה כאשר אדם שלא רגיל לאוכל חריף, טועם מאכל מפולפל.

אם מפגש או מראה מרגש אותך ומעורר את היצר שלך - תרגיע את עצמך שזה טבעי. הרגישות מתעצמת בגלל השמירה שאתה מקפיד עליה. תשתדל להסתלק ממחשבות על העניין - מפני שגם מחשבות 'מדוע יצר הרע, מדוע התאווה, מתעוררת בי' - קשורות ליצר הרע ולתאווה.

גיל חתונה צריך להיות לפי הבשלות לכך. כאשר גבר או אישה מרגישים שהם בשלים לזוגיות ולהורות - שיתחתנו. לא צריך להקדים חתונה בגלל שיקולים זרים ('כך אנצח היצר הרע') לא לאחר אותה משיקולים זרים (צריך להשלים קודם לימודים וכד').

תתחתן כשתרגיש שאתה בשל ומעוניין להקים בית בישראל.

כתבות נוספות