שאל את הרב

צפייה בסרטים לא צנועים - איך יוצאים מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/11/19 11:57 ו בחשון התשפ

שאלה

שלום.

אני דתי לאומי ואני מכור לסרטים למבוגרים. מה אפשר לעשות? איך משתחררים מהדבר הזה?

תודה!

תשובה

שלום לך.

שמחים שפנית אלינו. בקושי שאתה מתאר, וגם בקשיים אחרים - הרבה יותר קשה לעבור את זה לבד. ולכן החשיבה שלך נכונה: דבר ראשון לשתף, להתייעץ, להרחיב את המעגל שמעורב בסוגיה. ואז קל הרבה יותר להתמודד וגם למצוא פתרונות.

אתה כותב שאתה "מכור". להתמכרות יש תנאים מאוד ספציפיים. זה ממש מדויק. כמו שלא כל עצב הוא דיכאון, כך לא כל הרגל מציק הוא התמכרות. לכולנו יש כל מיני הרגלים שאנחנו לא מסמפטים, ונשמח להשתחרר מהם. זה עדיין לא אומר שאנחנו מכורים.

עכשיו בעניין הסרטים: בדור הזה יש לכולנו ניסיונות גדולים בתחום הזה, וזה אגב מעיד שיש לנו הזדמנויות לתקן דברים, שבדורות אחרים לא יכלו. וזה דבר משמח. כנראה שאנחנו באמת בדור הגאולה! עצם ההתמודדות שלנו עם הדבר החזק הזה, היא משמחת. כי אנחנו לא מרימים ידיים ואומרים - זהו, חלאס. סרטים למבוגרים זה קרב אבוד. אנחנו עובדים על זה. וזו כבר בשורה משמעותית. אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים במציאות שבה יש סרטים כאלה, ואנחנו נתקלים בהם. המציאות הזאת היא לא מושלמת (כי אין מציאות מושלמת), אבל יש בה פתח לתיקון האישיות ולתיקון עולם. ועל זה כדאי לשמוח.

יש 3 כלים מרכזיים שכדאי להתחיל לנסות לעבוד איתם:

1. כלים במישור הטכני. בכל יום שעובר יש יותר ויותר פיתוחים טכנולוגיים בתחום הסינון. עדיין יש מה לשפר, אבל בכל זאת אי אפשר לבטל את העבודה הטובה שנעשית. אז כדאי לפני הכל להתקין סינון חזק למחשב ולטלפון. זה לא שונה מחגירת חגורות בטיחות ברכב. הרי נדיר שניקלע לתאונה ח"ו, אז למה לשים את הדבר המציק הזה? ברור לנו שזה חשוב וכדאי, כי ברגע האמת - זה יכול להציל אותנו.

כמו כן כדאי להקפיד שלא להימצא במצב של "ייחוד" עם המחשב. אם יש בבית מחשב - שלא יהיה בחדר סגור אלא החלל המשותף. גם את הטלפון כדאי להניח בחלל המשותף כשהוא לא בשימוש, למשל בלילה. זה גם יותר בריא מבחינת קרינה סלולרית, לא לישון איתו בחדר.

כמו כן יש היום אפליקציות ותוכנות שמאפשרות להגביל זמן שימוש באינטרנט, וגם זה יכול לעזור.

עוד דרך אפשרית היא להסתייע באנשים שסביבך. אתה לא חייב להגיד להם שמדובר בסרטים, אלא להמציא משהו אחר. למשל: תקשיבו, יש איזה משחק בטלפון/מחשב שפשוט תפס אותי, ואני מנסה להשתחרר ממנו. תעשו לי טובה ואם אתם רואים שאני יותר מחצי שעה רצוף על הטלפון/מחשב - תעירו לי. זה ממש יעזור לי. אפשר גם להפוך את זה לאתגר: מי ש"תופס" אותך גולש יותר מחצי שעה רצוף (לא משנה גולש לאן) - אתה חייב לשים בצנצנת 20 ש"ח קנס. ואם זה לא מספיק מרתיע אתה בהחלט יכול להעלות את הסכום...

2. לייצר עיסוקים אחרים. בטבע פועל "חוק שימור האנרגיה". כרגע יש לך אנרגיה שמושכת אותך לסרטים. אי אפשר פשוט לבוא ו"לכבות" אותה. עדיף לנתב אותה ליעדים אחרים. ואז הרווחת פעמיים: גם השתחרר מהרגל מעיק, וגם הרווחת אנרגיה בחינם לדברים שאתה אוהב לעשות.

אז זה הזמן לשבת בנחת מול דף, ולהתחיל לזרוק רעיונות לדברים שאתה אוהב לעשות, או שנראה לך שתאהב לעשות. זה יכול להיות בתחומים של ספורט ופעילות גופנית, פגישות עם חברים, יצירה, קריאה, כתיבה, כלי נגינה, טיולים, התנדבות (מומלץ!), לימוד בחברותא/שיעור, בישול/אפייה (מאוד באופנה לאחרונה), ועוד מיליון דברים אפשריים. ככל שאלה דברים שמאפשרים לך להיות מחוץ לאינטרנט ולמכשירים - עוד יותר טוב. לפעמים בהתחלה הקשה לחשוב על כיוונים, אבל ברגע שמתחילים זה כבר זורם. ככל שתייצר לעצמך יותר עיסוקים ויותר מטרות שאתה רוצה להשיג, ממילא יהיה לך פחות קשב לסרטים ולזמן שהם שואבים, ותוכל לקבל יותר סיפוק, הנאה ומשמעות מהדברים האחרים.

3. עוד טיפ חשוב הוא איך לנהוג לאחר "נפילה". לפעמים הנטייה הטבעית שלנו היא מאוד להצטער, להתייסר, לחקור מה לא עשינו בסדר ואיך הגענו למצב הזה, ולחשוב הרבה איך נוכל לתקן, לעשות תשובה, וכו'. זה כמובן מגיע ממקום מאוד חיובי וטוב, אבל זה לא תמיד מועיל לנו, בתחום הספציפי הזה של סרטים וכו'. ולכן כדאי לנסות לפעול אחרת. אחרי נפילה - פשוט לקום ולהמשיך. לא לרדת על עצמך, לא להתחיל לעשות תיקונים ופיצויים - פשוט להמשיך הלאה לדברים החיוביים. נכון, הייתה נפילה. בכל יום כולנו נופלים בדבר כזה או אחר. אף אחד כאן הוא לא מלאך. השאלה היא האם אנחנו נותנים לנפילה "להישאר איתנו" גם אחרי שהיא כבר הסתיימה, או שאנחנו לומדים לשחרר אותה, ולהגביל את טווח ההשפעה שלה.

לסיכום: הצגנו כאן 3 יסודות חשובים בהתמודדות עם הרגלים בלתי רצויים ומעיקים, ובתחום הצניעות בפרט:

1. שימוש בכלים טכניים שיכולים לשמור עלינו ולצמצם את החשיפה שלנו לתוכן לא רצוי: סינון, ייחוד, פיקוח של הסובבים.

2. יצירת מאגר גדול ככל האפשר של עיסוקים חיוביים ומספקים, כחלופה לסיפוק מהעיסוק הלא רצוי.

3. להגביל את ההשפעה המדכאת של הנפילה, וללמוד להשתחרר ממנה גם אם היא מתרחשת. לרוץ הלאה.

מוזמן להתחיל ולבדוק איך הולך, וגם לעדכן אותנו ולספר האם הכלים האלה עובדים בשבילך, ואולי מצאת עוד דרכים מועילות. נשמח להתעדכן וגם לשתף באתר.

בהצלחה!

אוהד

כתבות נוספות