שאל את הרב

צניעות והתגברות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/04/02 09:02 ט באייר התשסב

שאלה

שלום,

אני לא מבינה למה אומרים להומואים להתגבר על היצרים שלהם ולמה בנים רגילים שיש להם נטיות "רגילות" לבנות לא אומרים להם להתגבר אלא אומרים לבנות להתלבש צנוע. למה בנים הומואים יכולים להתגבר ובנים רגילים לא?

תשובה

שלום וברכה.
שאלתך מבוססת על ההנחה שהצורך בצניעות הבנות הוא רק מפני היצר של הבנים. יש לברר האם אמנם זה כך או שאולי יש סיבה עמוקה ופנימית יותר, הנוגעת לבנות עצמן. אך לפני כן אני רוצה לפתוח בעניין הצורך בחשיפה.
אשאל כאן שאלה גדולה - מדוע חולצה רגילה של גבר רגיל בחברה המערבית יש בה שרוולים שיכולים להרבה דעות להיחשב צנועות בין לגברים בין לנשים, ואילו חולצה מצויה של אישה איננה ראויה לשם חולצה כלל ויותר מתאים לה שם אחר, או כפי שאחייניתי הקטנה הייתה אומרת 'יש ברחוב הרבה נשים ששכחו ללבוש חולצה'.

התשובה לכך איננה ברובד הפשוט. רוב הנוהגות כך אינן עושות זאת מתוך מחשבה מעמיקה ישירה בעניין זה. הן אינן יושבות עם עצמן חצי שעה ודנות 'מהי המטרה שאני רוצה להשיג בדרך זו, מהם הסיכויים שלי בלי לעשות זאת, וכמה אני משפרת את סיכויי כך'.
אך במחשבותיהן, ומאחורי מחשבותיהן נראה שמסתתרת מחשבה 'כך לא אהיה סתם אחת. כך ישימו (הגברים) לב אלי'.
הבעיה, אם כן, איננה בכך שהחום מכביד, זו רק סיבה מצטרפת. עם חצאית ארוכה ודקה, ועם חולצת טריקו, שהם כידוע יחסית די צנועים - לא כל כך חם (ודרך אגב גם יותר בריא, קטנים הסיכויים לסרטן העור בגלל היחשפות מוגזמת לשמש). הבעיה היא בנטייה למשוך תשומת לב.
מדוע אנו רוצים תשומת לב? נראה שהתשובה לכך היא שאיננו רוצים להיות עוד 'סתם' בחור או בחורה. אנו רוצים להיות מיוחדים ובעלי ערך מיוחד. זה נכון לא רק בגילאי ההתבגרות, אלא גם בגילאים מבוגרים יותר.

אך עלינו לשים לב שהניתוב של הצורך הזה אל ההבלטה של הצד הגופני איננו הביטוי הנכון של הנטייה הזו. יש ביטוי חריף לכך בספר משלי. מה דעתך על אישה שהיא יפה מאד, אך היא עסוקה רוב היום בחיפוש אחרי סמים ובגניבת כסף מנשים זקנות מסכנות? האם היופי והחיצוניות יהיו איזו מעלה בהקשר זה?
שלמה המלך המשיל את היופי לתכשיט זהב יפה. אך התכשיט הוא יפה כאשר הוא מקשט אישיות שראויה לו, שאז הוא מפאר אותה ומוסיף לה, אך מה יקרה כאשר נשים תכשיט כזה על אוזן של חזיר מלוכלך? - 'נזם זהב באף חזיר אישה יפה וסרת טעם'. (משלי י"א פס' כ"ב).
העיקר הוא במעלת האישיות של האישה, בחכמתה במידותיה הטובות (שביניהם כמובן גם הצניעות), בחכמת החיים שלה, עד כמה תצליח לנהל את ביתה ואת חינוך ילדיה בדרך הטובה ביותר, עד כמה תצליח לעזור לעם ישראל בין בכך שתגדל ילדים ולחנך אותם כמו שצריך, ובין אם תעסוק בענייני הציבור, כמרים הנביאה וכאסתר המלכה וכדבורה וכו'. בכך נמדדת אישה, ובכך רצוי שתרצה האישה לבטא את עצמה ואת ייחודיותה.

אחרי שהגענו למסקנה זו אני מקווה שהתברר הדבר שאין צורך כלל בלבוש חושף. אישה חכמה ונבונה תלך בלבוש הכי צנוע וזה שהכי פחות מושך תשומת לב, וכך היא מבטאת שהיא לא נמדדת בהתבלטות חיצונית. אותה ימדדו רק לפי האישיות שלה, מעלותיה הפנימיות, טהרת נפשה, מידותיה הטובות, חכמת החיים שלה, וכו'.

בגמרא מסופר על נערה צדקת, שהתפללה 'ריבונו של עולם בראת גן עדן ובראת גיהנם, בראת צדיקים ובראת רשעים, יהי רצון מלפניך שלא ייכשלו בי בני אדם'. הגמרא אומרת שרבי יוחנן מאד התפעל מנערה זו, ואמר שממנה ניתן ללמוד כמה אדם צריך להיות ירא שמים. גם אם אנו לא הגענו למעלתה, די בכך שנרצה להשתפר ולהיות שלמים יותר, כאלה שהראש והנפש הרוחנית שבאדם תופסת אצלם יותר מקום מאשר הגוף והחיצוניות שלנו.
מכל זה למדנו שהצורך בצניעות האישה הוא בראש ובראשונה, לא בגלל 'הגברים והיצר שלהם', אלא זהו צורך אמיתי ופנימי של האישה עצמה. בתנ"ך כשמדובר על צניעות, לא מדובר שם על נשים בדווקא, ולא בהקשר ללבוש, אלא "והצנע לכת עם ה' אלוהיך" – זה היסוד – מידת הצניעות שבנפש ביחס לקב"ה.

עכשיו לשאלתך. אחרי כל מה שאמרנו על הטעם העיקרי של הצניעות, מצטרף לזה גם עניין של להיזהר מלהכשיל אחרים. הבורא נטע באדם את יצר המין שיש לו תפקיד חשוב בבניין העולם ובבניית הקשר בין איש לאשתו ויש תפקיד חיובי גם למשיכה המינית, כשהיא באה במקום הנכון, אך למרבה הצער היא עלולה גם להכשיל. ראיית אישה חשופה במקום שצריך להיות מגולה עלולה להשפיע לרעה על בנים. הם עוברים על איסורים שבהסתכלות אסורה (אם הם ממשיכים להתבונן, או אם הם מסתכלים על מנת ליהנות), והם עוברים גם על איסור הרהור עברה כלומר הרהור באשה שאינה מותרת להם. בהחלט נכון, עליהם להתגבר, וזו החובה המוטלת עליהם, אך גם הבנות צריכות להתחשב ולא להקשות עליהם ולהכשיל אותם.
הקב"ה נתן לנו כוחות לעמוד בניסיונות ועלינו להתאזר בגבורה ולחתור לחיות חיים טהורים, גם הבנים וגם הבנות. ננסה לעזור ולחזק את מי שנכשל, ולא נוסיף להקשות עליו ולהרבות בניסיונות.

עשי חייל, וגלי את מעלותיך הפנימיות בעולמו הנפלא של הקב"ה,
מיכאל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות