שאל את הרב

צניעות בלבוש

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 29/12/07 18:27 כ בטבת התשסח

שאלה

בס"ד

שלום,

אני לומדת נהיגה כבר חצי שנה ויצא לי לתווכח הרבה בזמן האחרון עם המורה שלי על נושא הצניעות בלבוש. המורה שלי מגדיר את עצמו כ"דתי לייט" ולפי "ספר ההלכות שלו" כל מה שיפה -מותר. אני רוצה להראות לו את ההלכות המפורשות שכתוב שהחצאית צריכה לכסות את הברך בכל מצב, ושהשרוול צריך לכסות את המרפק, אבל אני לא מוצאת איפה זה כתוב... אפשר בבקשה להפנות אותי למקור מדויק בספרי הלכה כדי שאני אוכל לצלם מהספר ולהראות לו?? זה ממש ממש חשוב לי.. תודה מראש!

שבוע טוב!!!:-)

יעל

תשובה


שלום יעל.

התשובה לשאלתך פשוטה, אולם אינני מעוניין לפתוח בה אלא בהקדמה קצרה על אודות הצניעות.

צניעות איננה רק צורת לבוש, ואפילו דיבור או התנהגות. צניעות היא מידה ממידות הנפש, עליה אנו רוצים לשמור ואותה אנו רוצים לקיים. המידה הזו אחוזה בתורה במספר מסויים של מצוות מעשיות ("לא תקרבו לגלות ערווה", "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", "לא ילבש גבר שמלת אשה", ועוד), אולם הציווי שמנחה אותנו בחיי היומיום, שמלווה אותנו ומהווה נר לרגלינו הוא "והצנע לכת עם אלוקיך".

עד כמה שאני מבין, התוספת "עם אלוקיך" באה לומר, שאין זה סתם ציווי מנותק, שמונחת מלמעלה ואין לו שום קשר עם המציאות, אלא עניין רוחני שהולך עם האדם: אתה אדם עם אלוקים, כזה ש"ה' עמו", ומכיוון שכך "הצנע לכת". ה' מלווה אותך, ה' איתך - הייה צנוע!

מכיוון שאנו רוצים להקפיד על מצוות הצניעות, עלינו לשקול בפלס את דיבורינו ואת מעשינו, ולא לפעול רק לפי הספר. הדברים שכתובים בספר חשובים, אולם מעבר להם עלינו לבדוק בזהירות אם מעשינו מוארים באור הצניעות.

לכן, אני מציע להנמע משיחות על צניעות עם גברים שמבוגרים ממך, על אף שיש בך הרצון העדין והיפה ללמד אותם תורה. אינני חושב שהצניעות תגדל מכך, וכרגע די שתלמדי בעצמך ועם חברותייך, ובעז"ה תגיעי למעלות גבוהות שיאפשרו לך להשפיע על אחרים.

המקור אותו ביקשת, בדברי הרב אבינר:

http://www.kimizion.org/maamar/tas63a2.doc

מתוך:

http://www.kimizion.org/maamar/

מאמרים והלכות נוספים נמצאים בספר "חסד נעורייך", גם הוא לרב אבינר.

בהצלחה רבה לך.
אור וטוב,
נחום.

כתבות נוספות