שאל את הרב

ציצית

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 04/06/13 14:14 כו בסיון התשעג

שאלה

כתוב בגמרא שמי שלובש ציצית יהיו לו 2800 עבדים

השאלה שלי היא מה זה קשור ציצית לעבדים?

תשובה

שלום!

המקור הוא במסכת שבת דף לב עמוד ב':

[אמר ריש לקיש: כל הזהיר בציצית זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים, שנאמר: כה אמר ה' צבאות בימים ההמה, אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם ].

אפשר להסביר (ע"פ עין אי"ה) שהציצית, שעניינה הוא ללבוש אותה בגלוי ובחוץ ("וראיתם אותו") מראה על הגאווה הלאומית שלנו כעם ה'. זה בעצם המדים שלנו. אם אנחנו הולכים בגאווה ובכבוד עם היהדות שלנו - הגויים מכבדים את זה ורוצים להיות חלק מזה.

ונראה לי להוסיף הסבר:

הציצית כיום היא חלק במאבק שלנו להשליט את שלטון השכל על פי התורה על התאוות שלנו, כמו שכתוב: "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'" "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם". אדם הזהיר בציצית פירושו של דבר שהוא משעבד את גופו ותאוותיו ומכניע אותו לאביו שבשמים, לעשות את הישר והטוב.

כמו באדם, שהוא עולם קטן - כך יקרה בעולם הגדול.

לעתיד לבוא, במצב המתוקן, כל העמים יכירו שאנחנו יכולים לעזור להם להתקרב לה', ויבואו מכל העמים לבקש את עזרתנו. עם ישראל הוא כמו לב העולם, וכל אחד מהעמים הוא כמו אבר אחר. הלב יודע להפעיל את כל האברים לכדי גוף מתפקד ופועל. המספר עשר מראה על שלמות. כלומר: כל האומות, כל אומה לפי עניינה ותפקידה בשלמות תשתעבד ללב העולם וכולנו יחד נעשה אגודה אחת לעבוד את ה' בלבב שלם.

יישר כח על השאלה המחכימה!

כתבות נוספות