שאל את הרב

צורת זכר ונקבה בתורה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 01/06/13 21:24 כג בסיון התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב, השאלה שלי היא: מדוע בספר במדבר (פרק ל"ו) כשמוזכרת הדרך שבה בנות צלופחד תשמורנה על נחלת אביהן גם אם תינשאנה לגברים שאינם משבט מנשה, כתוב "לטוב בעיניהם תהיינה לנשים" ולא "לטוב בעיניהן"? הרי ידוע שלא ייתכן שבתורה יש טעות חלילה, והתורה משתמשת בלשון הכי תקנית, אז מדוע היא כותבת על בנות צלופחד בלשון זכר? אגב, אני רוצה לציין שגם בשיר השירים יש תופעה דומה. שלמה המלך כותב: "השבעתי אתכם בנות ירושלים"... ולא "השבעתי אתכן". תודה מראש ושבוע טוב.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יש לתופעה דוגמאות נוספות מלבד אלו שהבאת.
גם לענין בנות צלפחד כתוב 'תתן להם' כבר בפרק כז פסוק ז: "כן בנות צלפחד דברת נתן תתן להם אחזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן".
בתאור של הגעת משה אל יתרו (שמות פרק ב; יז) "ויבאו הרעים ויגרשום ויקם משה ויושען וישק את צאנם". כתוב כאן "ויגרשום", "צאנם".
כתוב 'ותען להם' ולא להן - (שמות פרק טו; כ - כא) ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התף בידה ותצאן כל הנשים אחריה בתפים ובמחלת: ותען להם מרים שירו לד' כי גאה גאה סוס ורכבו רמה בים: ס
מלבד הדוגמאות שהבאת מ-'שיר השירים' מצאתי עוד שתי דוגמאות במגילת רות, שם פעמיים כתוב שתיהם:
רות פרק א פסוק יט "ותלכנה שתיהם עד באנה בית לחם ויהי כבאנה בית לחם ותהם כל העיר עליהן ותאמרנה הזאת נעמי".
רות פרק ד פסוק יא "ויאמרו כל העם אשר בשער והזקנים עדים יתן ידוד את האשה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל ועשה חיל באפרתה וקרא שם בבית לחם"

להסבר התופעה - להלן דברים של ה'כלי יקר' על מה ששאלת אצל בנות צלפחד:
'נתון תתן להם' וגו'. 'להן' היה צריך לומר, וכן 'בתוך אחי אביהם', 'אביהן' היה צריך לומר, כמו שנאמר בסמוך והעברת את נחלת אביהן להן. וזה לפי שבענין הירושה אם אין לו בן הרי הם עומדים במקום זכרים לכל דבר על כן אמר נתון תתן להם כמדבר לזכרים להורות שהם כזכרים לכל דבר ירושה. אבל אחר כך שאמר והעברת המורה על לשון עברה, או לשון העברת נחלה משבט לשבט מצד שהן נקבות על כן אמר כמדבר לנקבות והעברת נחלת אביהן להן:

זו דוגמה לפרשן שמעניק ברור מקומי לדברים. כך גם במקומות האחרים אפשר למצוא פרושים נקודתיים.

מצאתי דיון ארוך ומפורט בנושא בפורום חדרי חרדים – עייני שם
http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?topic_id=2911004

כתבות נוספות