שאל את הרב

צום יום כיפור

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 25/09/12 07:44 ט בתשרי התשעג

שאלה

שלום

אני סובלת מאפילפסיה קרוב לשנה,כשאובחנתי הרופאה אמרה לי שאסור לצום אבל בגלל שאני דתייה היא לא יכולה להגיד לי לא לצום לפני תשעה באב שאלתי אותה שוב למה התכוונה אם מותר לי לצום אז אמרה שוב שבעיקרון לא אבל מה שחשוב זה שתית מים כי מחסור בנוזלים יכול לגרום להתקפים.

בנוסף אני מקבלת אנטיביוטיקה מיום ראשון 3 פעמים ביום (היה לי אנגינה) והאנטיביוטיקה מוחרידה את היעלות של תרופה נגד האפילפסיה כך שאני בסיכון גדול יותר להתקפים.

השאלות שלי הן האם אני יכולה לצום?

האם מותר לי לקחת את האנטיביוטיקה והתרופות לאפילפסיה (את תרופות לאפילפסיה אני צריכה לקחת פעמיים ביום בשעות קבועות)

תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

במידת הצורך מתירים נטילת תרופה בלי מים.
הקושי ההלכתי הוא כאשר יש צורך לשתות מים.
אם מדובר בארועים גופניים שעלולים להסתבך לכדי סכנת חיים - חייבים לאכול ולשתות כנדרש כדי למנוע חשש לסכנת חיים.
אבל אם מדובר בארועים שלא מסכנים אלא רק לא נעימים הפתרונות הם מסובכים יותר.

את יודעת טוב ממני האם יש סכנת חיים כאשר את סובלת מהתקף (אפילו מחשש של פגיעה מחפצים שונים).

אני מצטט לך כאן מתוך אתר של מכון שליזנגר
http://www.medethics.org.il/articles/pocket/patient/Patient32.asp#החולה_

"כותב החתם סופר שאדם ודאי חייב לצום ואפילו לשכב כל היום ולא ללכת לבית הכנסת, אם הליכתו תגרום שיגיע למצב בו יצטרך לאכול או לשתות, ואפילו משהו, כי גם תצי שיעור אסור מן התורה. ובשמירת שבת כהלכתה מובא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל ש"גם מי שמותר לו לשתות פחות מכשיעור, מ"מ אף כדי להימנע אפילו רק פעם אחת בלבד משתיה של פחות מכשיעור, עדיף טפי לשכב בבית ולא להתפלל בציבור".

לכן אם שכיבה בבית יכולה לצמצם את הצורך שלך בשתיה - זה פתרון עדיף.

תרופות

"מותר, אפילו לחולה שאין בו סכנה, לבלוע, לפי הצורך, כדורים שטעמם מר, אולם אסור לו לשתות מים כדי להקל על הבליעה. וכדי לצאת ידי חובת כל הדעות רצוי לעטוף את הכדור בניר דק ולבולעו כשהוא עטוף. ואמר לי מו"ר הגרי"י נויבירט שליט"א שאפילו אם האדם הינו כעת בריא, אלא שאם לא יקח את התרופה יגיע למצב של חולה שאין בו סכנה (כגון אדם הסובל מהתקפים של מיגרנה קשה), מותר לו לבלוע תרופה (ללא מים) כדי למנוע את ההתקף. ואם אפשר לו לקבל את התרופה בצורה של פתילה - עדיף יותר".

"חולה שאין בו סכנה הצריך לצום ביום הכיפורים אך חייב להמשיך לבלוע תרופות לפי פקודת הרופא, צריך לבולען ללא מים. וכדאי מאד שינסה לעשות כן מלפני יוהכ"פ כדי להתרגל בזה. ואם אי אפשר, מותר לבלוע את התרופות בעזרת מעט מים [פחות מכשיעור] לאתר שיפגום בטעם המים ע"י הוספת דבר מר. וכתב לי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שאפשר גם להוסיף טיפת סבון למים כדי שיפגם טעמם.
וכן אמר לי הגרי"ש אלישיב שליט"א שמספיק אם יפגום את המים כך שתורגש מעט מרירות. והסכים אתי שאפשר להמיס מעט מהכדור עצמו - אם הוא מר - בתוך המים, ואת יתר הכדור יבלע בעזרת מים אלו. וכן שיכול לתת מעט סבון לתוך המים - וכל זה כדי שיהיה טעמם פגום מעט אך לא עד כדי כך שיגרום לבחילות.

חולה שיש בו סכנה או חולה שיסתכן אם לא יקח את התרופות, אם אי אפשר לו לבולען בלא מים, יקח אותן כרגיל עם מעט מים לפי הצורך".

לסיכום - אם אין חשש גדול לסכנה מיידית, עדיף שתצומי אבל תספקי לעצמך שתיה על פי התנאים הנזכרים לעיל: לשתות מים פגומים בכמות קטנה כל פעם עם הפסקות גדולות בין פעם לפעם. את יכולה לערבב את התרופות במים וכך לפגום את המים.

עייני בפרטי הדין של אכילה ושתיה לשעורים בהפניות שנמצאות בתשובה
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=277346

גמר חתימה טובה

כתבות נוספות