שאל את הרב

צדקך צדק לעולם ותורתך אמת

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 24/09/12 16:08 ח בתשרי התשעג

שאלה

אנחנו אומרים פסוק ואני לא מבין אותו אם תוכל לענות לי אז תודה הפסוק הוא צדקתך צדק לעולם ותורתך אמת.

משה ממן עפולה

תשובה

ב"ה


ברכה ושלום.

את הפסוק הזה אמר נעים זמירות ישראל והוא נמצא בספר תהילים פרק קיט פסוק קכב. אומרים את הפסוק הזה במנחה של שבת לאחר חחזרת הש"ץ (פעם בשבוע) ואומרים את הפסוק הזה מידי יום בימו בתפילת שחרית ב "ובא לציון גואל"

המשמעות היא שדוד המלך אומר שכמו שהצדק האלוקי לא משתנה ולא ישתנה כך גם התורה לא תשתנה גם אם הגויים יגזרו על עם ישראל גזרות . בשום מצב התורה לא תהיה מוחלפת או תשתנה. וזו פירוש המילה [אורטודוקסיה] שיש אמת אחת ויחידה שלא משתנה ולא תשתנה לעולם.

המילה [אמת] המוזכרת בפסוק היא מילה חזקה שעליה נאמר במדרש : [גדול האמת שכל מי שעושה מלאכתו באמת עם הבריות כאלו קיים התורה כולה שנאמר צדקתך צדק לעולם "].

את התורה צריך לחיות באמת ומי שחי את האמת והאינטרקציה שלו עם הבריות היא על בסיס של אמת בבחינת דרך ארץ שקדמה לתורה הרי זה כאילו קיים את כל התורה כולה.(איזו מעלה עצומה!!!)

ואם נמשיך את הרעיון הזה הלאה יצא דבר נוסף מעניין שהרי מי שמקיים את התורה כולה הוא מקיים את העולם כפי שנאמר בפסוק "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי"

ולכן [מי שעושה מלאכתו עם הבריות באמת הרי הוא מקיים את העולם כולו!!!] בזכותו העולם קיים כי מידת האמת היא המידה שעליה עומדת הבריאה כולה כפי שכתב בספר מנורת המאור "רמז הכתוב אמת בסופי תיבות בששה פסוקים. ואלו הן:
[1] ברא´ אלהים´ את´.
[2] וירא´ אלהים´ את´ האור.
[3]ויברא´ אלהים´ את´ האדם.,
[4] ויברא´ אלהים´ את´ התנינים.
[5] וירא´ אלהים´ את´ כל אשר עשה.
[6] ברא´ אלהים´ לעשות´.
הא למדת, שכל שנברא בששת ימי בראשית, שהוא קיים על האמת.


חזק ואמץ אחי תמשיך ללמוד !!!


בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות